Abstrakt
The poetic texts of priest Pasierb present a peculiar sensitivity to the names of colours. The author of Koziorożec ( Capricorn ) paid particular attention to the role of light, hence his works present a separate category of expressions regarding light and darkness, flash and brightness. It is the result of, among others, the culturallyconditioned evaluation of light and dark and the related axiological attitude towards the world. Also present are numerous lexemes situated in the lexical field of, for instance, red, yellow, golden, blue, black and white. The collected material shows that the names of colours present in Pasierb’s works do not so much name reality as co-create the mood of particular texts, creating as a result a set of delicate poetic impressions.
Bibliografia
CzS – Pasierb Janusz Stanisław ( 1985 ), Czarna skrzynka, Warszawa.
DZ – Pasierb Janusz Stanisław ( 1989 ), Doświadczanie ziemi, Kraków.
PŁ – Pasierb Janusz Stanisław ( 2001a ), Puste łąki, Pelplin.
TTB – Pasierb Janusz Stanisław ( 2001b ), Ten i tamten brzeg, Pelplin.
WD – Pasierb Janusz Stanisław ( 1988 ), Wnętrze dłoni, Łódź.
ZP – Pasierb Janusz Stanisław ( 1982 ), Zdejmowanie pieczęci, Warszawa.
Badyda Ewa ( 2011 ), Jasny i ciemny w poezji Zbigniewa Herberta – w świetle jej wartości aksjologicznych, w: Język pisarzy, t. 3: Problemy słownictwa, red. Tomasz Korpysz, Anna Kozłowska, Warszawa, s. 187–200.
Bielska-Krawczyk Joanna ( 2012 ), Widząc czarno, widzieć jednak kolorowo: kolory poezji ks. Janusza Stanisława Pasierba, „Litteraria Copernicana”, nr 2, s. 169–177.
Borkowska Małgorzata ( 2003 ), Modlitwa, słowo i sztuka w poezji ks. Janusza St. Pasierba, Lublin.
Chrząstowska Bożena ( 1997 ), „Wierzę wierszem”. O poezji kapłańskiej, w: Religijne aspekty literatury polskiej XX wieku, red. Maria Jasińska-Wojtkowska, Jerzy Święch, Lublin, s. 217–302.
Grimal Pierre ( 1987 ), Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przeł. Maria Bronarska, Wrocław.
Handke Kwiryna, red. ( 2002 ), Słownictwo pism Stefana Żeromskiego, t. 5: Świat barw, Kraków.
Kaptur Ewa ( 2017 ), Nazwy barw w powieściach Michała Choromańskiego, Poznań.
Kopaliński Władysław ( 2001 ), Słownik symboli, Warszawa.
Kowalewska-Dąbrowska Jolanta ( 2013 ), Tekst poetycki jako przedmiot badań lingwistycznych. Teoria i praktyka w kontekście semantycznych interpretacji utworów poetyckich Janusza Pasierba oraz Anny Kamieńskiej, Pelplin.
Kranicki Krzysztof ( 2014 ), Poezja doświadczania sacrum. Wokół twórczości poetyckiej Janusza S. Pasierba, Gdańsk.
Kudyba Wojciech ( 2006 ), „Rana, która przyzywa Boga”. O twórczości poetyckiej ks. Janusza St. Pasierba, Lublin.
Linkner Tadeusz ( 1998 ), W misji słowa. Twardowski – Pasierb – Damrot – Św. Wojciech, Pelplin.
Ochwat Magdalena ( 2014 ), Poezja paradoksów – paradoksy w poezji. Poetycka teologia Jana Twardowskiego, Janusza Stanisława Pasierba, Wacława Oszajcy, Katowice.
Otto Rudolf ( 1999 ), Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Bogdan Kupis, Warszawa.
Rybka Małgorzata ( 2014 ), Kształtem jest miłość. Obraz miłości w tekstach Jana Pawła II, Poznań.
Peroń Małgorzata ( 2015 ), Plastyczna mapa świata. Poezja ks. Janusza St. Pasierba wobec sztuk wizualnych, Lublin. https://doi.org/10.21697/cl.2014.1.01
Rychter Joanna ( 2014 ), Językowa kreacja barw w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Szczecin.
Sochoń Jan ( 2004 ), Kapłan-poeta. Czy interpretacja poezji ks. Janusza St. Pasierba domaga się wiedzy o jego kapłaństwie?, w: Ksiądz Janusz Stanisław Pasierb. Kapłan – poeta – humanista. Materiały z sesji zorganizowanej w 10. rocznicę śmierci, Pelplin, 13 grudnia 2003 r., Pelplin, s. 31–48.
Sochoń Jan ( 2012 ), Pasierb i my, w: tenże, Poszukiwanie literatury, Warszawa, s. 191–244.
Sykuła Ewa ( 2004 ), Pasja według Pasierba, Lublin.
Tokarski Ryszard ( 2004 ), Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin.
Zarębianka Zofia ( 2001 ), Człowiek, ziemia, Bóg – przestrzeń wewnętrzna w poezji Janusza
Stanisława Pasierba, „Topos”, nr 2–3, s. 30–31.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).