Abstract
The poetic texts of priest Pasierb present a peculiar sensitivity to the names of colours. The author of Koziorożec ( Capricorn ) paid particular attention to the role of light, hence his works present a separate category of expressions regarding light and darkness, flash and brightness. It is the result of, among others, the culturallyconditioned evaluation of light and dark and the related axiological attitude towards the world. Also present are numerous lexemes situated in the lexical field of, for instance, red, yellow, golden, blue, black and white. The collected material shows that the names of colours present in Pasierb’s works do not so much name reality as co-create the mood of particular texts, creating as a result a set of delicate poetic impressions.
References
CzS – Pasierb Janusz Stanisław ( 1985 ), Czarna skrzynka, Warszawa.
DZ – Pasierb Janusz Stanisław ( 1989 ), Doświadczanie ziemi, Kraków.
PŁ – Pasierb Janusz Stanisław ( 2001a ), Puste łąki, Pelplin.
TTB – Pasierb Janusz Stanisław ( 2001b ), Ten i tamten brzeg, Pelplin.
WD – Pasierb Janusz Stanisław ( 1988 ), Wnętrze dłoni, Łódź.
ZP – Pasierb Janusz Stanisław ( 1982 ), Zdejmowanie pieczęci, Warszawa.
Badyda Ewa ( 2011 ), Jasny i ciemny w poezji Zbigniewa Herberta – w świetle jej wartości aksjologicznych, w: Język pisarzy, t. 3: Problemy słownictwa, red. Tomasz Korpysz, Anna Kozłowska, Warszawa, s. 187–200.
Bielska-Krawczyk Joanna ( 2012 ), Widząc czarno, widzieć jednak kolorowo: kolory poezji ks. Janusza Stanisława Pasierba, „Litteraria Copernicana”, nr 2, s. 169–177.
Borkowska Małgorzata ( 2003 ), Modlitwa, słowo i sztuka w poezji ks. Janusza St. Pasierba, Lublin.
Chrząstowska Bożena ( 1997 ), „Wierzę wierszem”. O poezji kapłańskiej, w: Religijne aspekty literatury polskiej XX wieku, red. Maria Jasińska-Wojtkowska, Jerzy Święch, Lublin, s. 217–302.
Grimal Pierre ( 1987 ), Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przeł. Maria Bronarska, Wrocław.
Handke Kwiryna, red. ( 2002 ), Słownictwo pism Stefana Żeromskiego, t. 5: Świat barw, Kraków.
Kaptur Ewa ( 2017 ), Nazwy barw w powieściach Michała Choromańskiego, Poznań.
Kopaliński Władysław ( 2001 ), Słownik symboli, Warszawa.
Kowalewska-Dąbrowska Jolanta ( 2013 ), Tekst poetycki jako przedmiot badań lingwistycznych. Teoria i praktyka w kontekście semantycznych interpretacji utworów poetyckich Janusza Pasierba oraz Anny Kamieńskiej, Pelplin.
Kranicki Krzysztof ( 2014 ), Poezja doświadczania sacrum. Wokół twórczości poetyckiej Janusza S. Pasierba, Gdańsk.
Kudyba Wojciech ( 2006 ), „Rana, która przyzywa Boga”. O twórczości poetyckiej ks. Janusza St. Pasierba, Lublin.
Linkner Tadeusz ( 1998 ), W misji słowa. Twardowski – Pasierb – Damrot – Św. Wojciech, Pelplin.
Ochwat Magdalena ( 2014 ), Poezja paradoksów – paradoksy w poezji. Poetycka teologia Jana Twardowskiego, Janusza Stanisława Pasierba, Wacława Oszajcy, Katowice.
Otto Rudolf ( 1999 ), Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Bogdan Kupis, Warszawa.
Rybka Małgorzata ( 2014 ), Kształtem jest miłość. Obraz miłości w tekstach Jana Pawła II, Poznań.
Peroń Małgorzata ( 2015 ), Plastyczna mapa świata. Poezja ks. Janusza St. Pasierba wobec sztuk wizualnych, Lublin. https://doi.org/10.21697/cl.2014.1.01
Rychter Joanna ( 2014 ), Językowa kreacja barw w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Szczecin.
Sochoń Jan ( 2004 ), Kapłan-poeta. Czy interpretacja poezji ks. Janusza St. Pasierba domaga się wiedzy o jego kapłaństwie?, w: Ksiądz Janusz Stanisław Pasierb. Kapłan – poeta – humanista. Materiały z sesji zorganizowanej w 10. rocznicę śmierci, Pelplin, 13 grudnia 2003 r., Pelplin, s. 31–48.
Sochoń Jan ( 2012 ), Pasierb i my, w: tenże, Poszukiwanie literatury, Warszawa, s. 191–244.
Sykuła Ewa ( 2004 ), Pasja według Pasierba, Lublin.
Tokarski Ryszard ( 2004 ), Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin.
Zarębianka Zofia ( 2001 ), Człowiek, ziemia, Bóg – przestrzeń wewnętrzna w poezji Janusza
Stanisława Pasierba, „Topos”, nr 2–3, s. 30–31.
License
Authors
The Author declares that they are entitled to personal and property (material) copyrights to their work published in “Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, and that these rights are not limited by the terms of Author’s agreement. The Author warrants the originality, authorship, and sole ownership of all rights to the Work, and affirms that they have the right to grant all kinds of licenses hereinabove without infringing on the intellectual property rights of any third party, including personal rights.
The Author(s) retains copyright to their article and the right to freely dispose of the work, granting Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free licence under the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons licence to use the Work without territorial restrictions for an indefinite period in the fields of use designated in the Author’s agreement.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Other
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to the journal as a whole (including its layout, graphic design, title, cover design, logo and more).
