Abstrakt
The paper presents the feminist and the traditional metaphors of masculinity using examples from Małgorzata Domagalik’s subjective texts. The columnist shows three types of male personalities: Harpun (Harpoon), pan mysz (mister mouse) and Arnold Mocny (Arnold the Strong). Harpoon is a weapon in the fight against stereotypes whereas mister mouse is man out of his depth, who doesn’t show any traditional masculine traits. On the other side Arnold the Strong is a personification of male strength. The methodological structure is based on a linguistic and cultural analysis of metaphors shown in Małgorzata Domagalik’s columns.
Bibliografia
PM – Domagalik Małgorzata (1999), Pan mysz, „Wprost”, nr 47, s. 76.
HH – Domagalik Małgorzata (2001), Harpia i Harpun 2001, „Wprost”, nr 51–52, s. 96.
AM – Domagalik Małgorzata (2003), Arnold mocny, „Wprost”, nr 43, s. 67.
A – Aforyzmy.com.pl [praca zbiorowa], www.aforyzmy.com.pl [dostęp: 18 lutego 2019].
Arcimowicz Krzysztof (2003), Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda – fałsz – stereotyp, Gdańsk.
Arcimowicz Krzysztof (2004), Męskość w kulturze współczesnej, „Małżeństwo i Rodzina”, nr 2, s. 17–23.
Badinter Elisabeth (1993), XY. Tożsamość mężczyzny, przeł. Grzegorz Przewłocki, Warszawa.
Bartmiński Jerzy (2005), Pytania o przedmiot językoznawstwa. Pojęcia językowego obrazu świata i tekstu w perspektywie polonistyki integralnej, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków, 22–25 września 2004, t. 1, red. Małgorzata Czermińska i in., t. 1, Kraków, s. 39–49.
Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta (2014), Stereotypy językowe, w: Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin, s. 371–395.
Bly Robert (1993), Żelazny Jan, przeł. Jacek Tittenbrun, Poznań 1993.
Długosz Kazimierz (2000), Językowy obraz kobiety i mężczyzny w polszczyźnie potocznej, „Prace Filologiczne”, t. 45, s. 121–131.
Gajda Stanisław (2005), Styl jako humanistyczna struktura tekstu, w: Polska genologia lingwistyczna, red. Danuta Ostaszewska, Romuald Cudak, Warszawa, s. 122–129.
Gajda Janusz (2008), Antropologia kulturowa, cz. 2: Kultura obyczajowa początku XXI wieku, Kraków.
Kajtoch Wojciech (2008), Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej, Kraków.
Kaliszewski Andrzej (2006), Gatunki dziennikarskie a język, w: Wojciech Furman, Andrzej Kaliszewski, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa, s. 178–183.
Karwatowska Małgorzata, Szpyra-Kozłowska Jolanta (2014), Obraz kobiety w słownictwie, frazeologii i przysłowiach, w: Encyklopedia gender, red. Monika Rudaś-Grodzka i in., s. 355–365.
Kopaliński Władysław (2019), Słownik symboli, Warszawa.
Kuryłowicz Beata (2017), Idiostyl a metafora pojęciowa, w: Socjolekt – idiolekt – idiostyl, red. Urszula Sokólska, Białystok, s. 65–75.
Lakoff George, Johnson Mark (1988), Metafory w naszym życiu, przeł. Tomasz P. Krzeszowski, Warszawa.
Lippmann Walter (2008), Public Opinion, St. Gallen.
Majewska Magdalena (2019), Językowo-kulturowy obraz męskości w felietonach Tomasza Raczka, „LingVaria”, nr 1, s. 67–76. DOI: https://doi.org/10.12797/LV.14.2019.27.04
Melosik Zbyszko (2002), Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Poznań.
Napora Elżbieta (2004), Bez kompasu, czyli płeć psychologiczna chłopców wychowanych przez samotne matki, „Niebieska Linia”, nr 2, s. 24–26.
Ostrowska Magdalena (2007), Wybrane właściwości języka felietonów prasowych (na przykładzie tygodnika „Wprost”), „Prace Filologiczne”, t. 52, s. 249–261.
Peisert Maria (1994), „On” i „ona” we współczesnej polszczyźnie potocznej, w: Płeć w języku i kulturze, red. Janusz Anusiewicz, Kwiryna Handke, Wrocław, s. 97–108.
Radomski Andrzej (2010), Kultura 2.0 a praktyki męskości, w: Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości, red. Magdalena Dąbrowska, Andrzej Radomski, Lublin, s. 113–127.
Siewicz Katarzyna (2013), Wpływ przekazu medialnego na współczesny wzorzec męskości a implikacje dla edukacji, „Kultura – Media – Teologia”, nr 15, s. 8–21.
Suska Dorota (2008), Stereotyp płci we współczesnej prasie kobiecej (lingwistyczno-kulturowe aspekty wartościowania), w: Język, społeczeństwo, wartości, red. Elżbieta Laskowska, Iwona Benenowska, Małgorzata Jaracz, Bydgoszcz, s. 415–425.
Taylor John R. (2007), Gramatyka kognitywna, przeł. Magdalena Buchta, Łukasz Wiraszka, Kraków.
Tokarski Ryszard (2009), Znaczeniowa otwartość tekstu artystycznego a paradygmaty badawcze semantyki, w: Język pisarzy jako problem lingwistyki, red. Tomasz Korpysz, Anna Kozłowska, Warszawa, s. 65–79.
Tokarski Ryszard (2014), Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin.
Wilkoń Aleksander (2002), Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków.
Zdunkiewicz-Jedynak Dorota (2013), Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Majewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).