O składni wypracowań gimnazjalistów (na podstawie wybranych prac pisemnych)
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Bogdanowicz Marta, Adryjanek Anna (2004), Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon, Gdynia.
- Bordzoł Piotr, Zasacka Zofia (2014), Weryfikacja i ocenianie pracy uczniów, w: Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013, red. Michał Federowicz, Jolanta Choińska-Mika, Dominika Walczak, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 177–178.
- Czarnecka Katarzyna (2000), Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników, WiS, Poznań.
- Czeniek Anna (2011), Rola wypracowań dzieci polskiego pochodzenia w badaniach nad stopniem opanowania języka, „Acta Universitas Lodziensi”, nr 18, s. 353–363.
- Dz. U. 2012 nr 0 poz. 977 (2008), Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
- Gąsiorek Krystyna (2011), O sposobach kształcenia sprawności językowych w edukacji wczesnoszkolnej, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 20, s. 35–49.
- Głoskowska-Sołdatow Małgorzata (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym, w: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, red. Janina Uszyńska-Jarmoc, Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Impuls, Kraków, s. 57–72.
- Gruntkowska Anna, Michlowicz Maria (2013), O funkcjonowaniu zadań sprawdzających umiejętności złożone w zakresie tworzenia tekstu na sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym, Gniezno, s. 380–391, http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/Michlowicz,Gruntkowska_2013.pdf, [dostęp: 21 lipca 2014].
- Jakubowicz Stanisław i in. (2007), Czytaj i myśl. Zderzenia literatury z fizyką, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
- Jaroszak Zenobia (2003), Składnia i styl wypracowań licealistów, Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk.
- Jaworski Józef (2001), Metodologiczne i metodyczne problemy nauczania składni polskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra.
- Jaworski Michał (1978), Metodyka nauki o języku polskim, PWN, Warszawa.
- Jodłowski Stanisław (1976), Podstawy polskiej składni, PWN, Warszawa.
- Kaczorowska Henryka, Ruszkowski Marek (1996), Udział wypowiedzeń pojedynczych i złożonych w tekstach pisanych uczniów klas VII szkół miejskich i wiejskich województwa kieleckiego, „Kieleckie Studia Filologiczne”, t. 10, s. 71–76.
- Kaczorowska Henryka (2011), Składnia języka polskiego. Teoria i praktyka dydaktyczna. Szkoła podstawowa – gimnazjum, Oficyna Wydawnicza Marka, Kielce.
- Klemensiewicz Zenon (1969), Zarys składni polskiej, PWN, Warszawa.
- Klemensiewicz Zenon (1984), Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki, w: Jerzy Podracki, Metodyka nauczania języka polskiego. Wybór prac, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Kuszak Kinga (2011), Kompetencje językowe uczniów klas młodszych szkoły podstawowej, w: Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Złożony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. Halina Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 171–212.
- Makarewicz Renata (2015a), Problemy ukształtowania tekstu w pracach pisemnych uczniów dyslektycznych, Olsztyn, http://www.uwm.edu.pl/polonistyka/index.php?option=com_content&view=article&id=669&catid=117&Itemid=35, [dostęp: 21 lipca 2015].
- Makarewicz Renata (2015b), Składnia zdania w pracach pisemnych uczniów dyslektycznych, Olsztyn, http://www.uwm.edu.pl/polonistyka/index.php?option=com_content&view=article&id=671&catid=117&Itemid=35, [dostęp: 21 lipca 2015].
- Markowski Andrzej (2003), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa.
- Nieszporek-Szamburska Bernadeta (2010), Język pierwszy dziecka – od nabywania do kształcenia kompetencji językowej i komunikacyjnej, „Lingwistyka Stosowana”, nr 3, s. 99–112.
- Podracki Jerzy (1989), Dydaktyka składni polskiej, WSiP, Warszawa.
- Podracki Jerzy, Herman Wilga (2004), Składnia, w: Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, red. Agnieszka Mikołajczak, Jadwiga Puzynina, Nowa Era, Warszawa.
- Polański Edward, Synowiec Helena (1981), Badania sprawności leksykalnej uczniów. Stan i potrzeby, „Polonistyka”, s. 584–592.
- Polański Edward (1982a), Słownictwo uczniów. Problemy, badania, wnioski, WSiP, Warszawa.
- Polański Edward (1982b), Sprawność językowa uczniów w śląskim środowisku gwarowym. Problemy, badania, wnioski, WSiP, Warszawa.
- Romanowska Maria (2007), Umiejętności językowe ucznia jako jedna z przesłanek sukcesu edukacyjnego i egzaminacyjnego, Łomża, http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XIII/48.M.Romanowska_umiej_tno_ci_j_zykowe_ucznia.pdf, [dostęp: 21 lipca 2015].
- Sadurski Stanisław (2015), Powodzenie w nauce a umiejętności językowe uczniów. Między kodem ograniczonym, a kodem rozwiniętym w kształceniu językowych umiejętności ucznia, http://www.pcdzn.edu.pl/publikacje/polski/powodzenie.pdf, [dostęp: 21 lipca 2015].
- Saloni Zygmunt (1971), Błędy językowe w pracach pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego. Próba analizy językoznawczej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
- Saloni Zygmunt (1975), O stylu wypowiedzi uczniowskich, „Poradnik Językowy”, z. 3, s. 151–157.
- Sowa Ewelina (2012), Projekt edukacyjny metodą kształtowania świadomości językowej gimnazjalistów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna”, z. 72, s. 205–217.
- Tabakowska Irena (1963), Trudności składni w języku pisanym młodzieży starszych klas szkoły podstawowej, „Zeszyty Naukowe WSP”, nr 1, s. 17–41.
- Tabakowska Irena (1970), Wypowiedzenia wielokrotnie złożone w języku uczniów śląskich, w: W służbie nauce i szkole. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Doktorowi Zenonowi Klemensiewiczowi, red. Wiesław Krencik i in., PWN, Warszawa.
- Tomaszewski Adam (1927), Błędy językowe uczniów szkół poznańskich, „Język Polski”, z. 2, s. 45–52, z. 3, s. 81–85.
- Żak-Święcicka Małgorzata (1993), Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz.