Abstrakt
The subject of the analyses in this article are food related articles addressed to men, published in the monthly “Men’s Health” in 2020. In order to encourage the readers to read texts related to broadly understood nutrition, the editors use the persuasive potential resulting from the combination of various functional styles. Colloquial, natural and casual style, which is typical of everyday communication, makes it easier to get closer to the readers, creates the impression of a close and friendly relationship and enters into a dialogue with them, while the scientific style promotes the credibility of the message and gives it a professional character. The way of providing metaphors, which is unusual for food related texts (war metaphor, automotive metaphor), as well as anthropomorphisms translate into the imagery character of the text and serve to familiarize the readers with a sphere of reality that is unknown to them.
Bibliografia
MH1 – „Men’s Health” 2020, nr 1 – W krzyżowym ogniu pytań; Wielkie starcia. Miara sukcesu; Fast food bez krzywdy; Piece de resistance; Warzywa+; Sen podany na talerzu; Prosto z labu.
MH2 – „Men’s Health” 2020, nr 2 – Zdrowy przewodnik snoba. Ryby; Roślinna ofensywa; Jak trafić w samą 10; 7 życzeń. MH ocenia popularne diety; Męskość na tacy.
MH3 – „Men’s Health” 2020, nr 3 – Zdrowy przewodnik snoba. Warzywa; Dobre do zgryzienia; 30/10 = złota proporcja; Życie na głodzie; Yerba mate. Zioło doskonałe.
MH4 – „Men’s Health” 2020, nr 4 – Mejk szejk; Nie tylko makro; 100 oktanów w kuchni; 43 najlepsze produkty vege dla faceta; Kwestia smaku; Czas na prawdę: cukier wcale nie krzepi.
MH5 – „Men’s Health” 2020, nr 5 – Alfa paliwo. W dobrym towarzystwie; Na tropie ideału; Non stop.
MH6 – „Men’s Health” 2020, nr 6 – Dwie pieczenie; Zdrowy przewodnik snoba. Niezłe ziółka; Rozpalamy grilla – pizzaiolo to Ty!; Zimna wojna.
MH7 – „Men’s Health” 2020, nr 7 – Alfa paliwo. Zielone światło dla masy; Wrzuć na luz; Odmrażamy lunche; Ukryty problem; Siła na słodko.
MH8 – „Men’s Health” 2020, nr 8 – Eko jedz i dbaj o ziemię; Paliwo. 4 sosy, które uratują każdego grilla; Męski test piw 0%.
MH9 – „Means Health” 2020, nr 9–5 superfoods prosto z puszki; Zdrowy przewodnik snoba. Owoce.
MH10 – „Men’s Health” 2020, nr 10 – Zdrowy przewodnik snoba. Owoce; W starciu 3:6 mamy remis; Czy trzeba myć owoce i warzywa?; Dieta dla silnego faceta; Kawa do jedzenia i do picia.
MH11 – „Men’s Health” 2020, nr 11 – Do schrupania. Migdały i ty; Zdrowy przewodnik snoba. Zakwas; Wielkie starcia: napój owsiany kontra napój sojowy. Pij to, będziesz wielki; Odkrywanie Indii, czyli idealne curry.
MH12 – „Men’s Health” 2020, nr 12 – Zdrowy przewodnik snoba. Ryż; Wielki starcie: keto kontra paleo; Jak jeść do syta i nie tyć; Idziemy w sałatki.
Babicka Anna (2009), Medialna kreacja mężczyzny – studium przypadku „Men’s Health”, w: Edukacja informacyjna. Neomedia w społeczeństwie wiedzy, red. Kazimierz Wenta, Elżbieta Perzycka, Szczecin, s. 179–185.
Bieńko Mariola (2018), Smakosz na diecie eliminacyjnej. Analiza polskich blogów kulinarnych, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, nr 2, s. 64–82.
Dobrzyńska Teresa (1994), Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Warszawa.
Epstein Joseph (2002), Snobbery. The American Version, Boston.
Kluczyńska Urszula (2008), Czasopisma dla mężczyzn jako obszar konstruowania rzeczywistości społecznej, tożsamości i męskości, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, s. 75–86.
Kochan Marek (2016), Biznes jako wojna. Retoryka wojenna w tytułach prasy ekonomicznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1, s. 165–173. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.13
Kramarz Bogumił (2022), Miękkie oblicze cykorii – o metaforach pojęciowych w prasie kulinarnej, w: Kulinaria. Literatura – media – film, red. Agnieszka Ścibior, Kraków, s. 84–95.
Lakoff George, Johnson Mark (1988), Metafory w naszym życiu, przeł. Tomasz P. Krzeszowski, Warszawa.
Pudlewska Ewelina (2021), Wizerunek współczesnego mężczyzny w czasopismach dla kobiet i dla mężczyzn, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 2, s. 46–65.
Rejter Artur (2004), Wzorzec gatunkowy staropolskich poradników myśliwskich i jego uwarunkowania, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Katowice, s. 246–257.
Samsel Justyna (2011), Kiedy sukienki urzekają, a bransoletki uwodzą – animizacje wybranych atrybutów kobiecości w czasopismach kobiecych, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr 11, s. 187–198. DOI: https://doi.org/10.15290/baj.2011.11.13
Smól Joanna (2018), Poradnictwo w prasie kobiecej drugiej połowy XX wieku. Studium genologiczne, Poznań.
Sierotwiński Stanisław (1994), Słownik terminów literackich, Kraków.
Sokół-Klein Anna (2017), Artykuł poradnikowy jako przykład nierównorzędnej relacji nadawczo-odbiorczej – na podstawie wybranych czasopism ezoterycznych, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 85–100.
Stibbe Arran (2004), Health and the Social Construction of Masculinity in „Men’s Health” Magazine, „Men and Masculinities”, nr 1, s. 31–51. DOI: https://doi.org/10.1177/1097184X03257441
Torre Amelia, Mudyń Krzysztof (2014), Uwarunkowania i psychologiczne konsekwencje antropomorfizacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, t. 7, s. 57–68.
Warchala Jacek (2003), Kategoria potoczności w języku, Katowice.
Worsowicz Monika (2016), Stylistyczne uwarunkowania artykułu poradnikowego (na podstawie prasy poradnikowej dla kobiet, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 2, s. 85–94. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.07
Wojtak Maria (2016), Potoczność w tekstach prasowych, „Półrocznik Językoznawczy Tertium”, nr 1–2, s. 125–138. DOI: https://doi.org/10.7592/Tertium2016.1.2.Wojtak
Wojtak Maria (2004), Gatunki prasowe, Lublin.
Zierkiewicz Edyta (2008), Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – (pozorna) opozycja dla prasy kobiecej, „Studia Socjologiczne”, z. 1, s. 45–75.
Kurdupski Michał (2019), „Men’s Health” liderem sprzedaży wśród pism męskich w I półroczu, http://tinyurl.com/kurdupski [dostęp: 15 grudnia 2023].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Joanna Smól
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).