Ekspert i jego obecność w dyskursie poświęconym COVID-19 (na podstawie materiału telewizyjnego)
Okładka czasopisma Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, tom 32, nr 1, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

expert
specialist
professional
media discourse
discursive image of the world
COVID-19

Jak cytować

Rybka, M., & Wrześniewska-Pietrzak, M. (2025). Ekspert i jego obecność w dyskursie poświęconym COVID-19 (na podstawie materiału telewizyjnego). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 32(1), 219–257. https://doi.org/10.14746/pspsj.2025.32.1.13

Liczba wyświetleń: 64


Liczba pobrań: 48

Abstrakt

The aim of the article is to reconstruct the image of an expert presented in television discourse during the SARS-CoV-2 pandemic. The analysis focuses on the main editions of news broadcasts: Wiadomości (TVP1), Wydarzenia (Polsat), Fakty (TVN). They were broadcast from March 4, 2020 to July 12, 2020, i.e. from the first case to the second round of the presidential election in Poland. The material for the analysis consists of the news programs, which were excerpted based on the encoded material developed within the project “COVID-19 – the Black Series Continues” funded by the COVID- 19 Research competition of Adam Mickiewicz University in Poznań [Rybka, Wrześniewska-Pietrzak, Wiatrowski, Zagórska, Kołodziejczak, Świerkowska, Wyszyński 2021]. The selected news pieces included those featuring an expert. Qualitative and quantitative analyses of these broadcasts revealed the frequency of appearances of various experts and the diverse profiles of this concept in the analyzed news programs. This diversity stems from the fact that during the pandemic, television news programs featured experts who were not always specialists in the medical field. However, their words, used for persuasive purposes, allowed the authority of the expert to influence not only social moods but also the attitudes and actions taken by citizens.

https://doi.org/10.14746/pspsj.2025.32.1.13
PDF

Bibliografia

Badora-Musiał Katarzyna, Dominika Dusza (2020), Politycy i eksperci Polska – USA w obliczu pandemii, „Zdrowie Publiczne i Zarządzanie”, t. 18, nr 3, s. 202–221. DOI: https://doi.org/10.4467/20842627OZ.20.022.14139

Bartmiński Jerzy (2006), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.

Bryła Władysława, Bryła-Cruz Agnieszka (2021), Retoryka „okołokoronawirusowa”. Szkice językowo-kulturowe, Lublin.

Bryła Władysława, Bryła-Cruz Agnieszka (2024), O komunikacji medialnej w czasie pandemii COVID-19, Lublin.

Demczuk Agnieszka (2021), SARS-CoV-2 i COVID-19. Plotki, dezinformacje i narracje spiskowe w polskim dyskursie publicznym, Lublin.

Gajda Stanisław (2001), Styl naukowy, w: Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, Lublin, s. 183–199.

Godzic Wiesław (2007), Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa.

Grzegorczykowa Renata (2009), Błogosławieni czy szczęśliwi? (Uwagi w związku z nowym tłumaczeniem Błogosławieństw), w: Język religijny dawniej i dziś, t. 4, red. Paweł Bortkiewicz, Stanisław Mikołajczak, Małgorzata Rybka, Poznań, s. 369–378.

Guzik Aldona, Stolińska Anna (2021), Niesłyszalni eksperci? Zarządzanie percepcją wypowiedzi eksperckich w dobie mediów multimodalnych na przykładzie wybranego materiału serwisu informacyjnego – badanie pilotażowe, „Zarządzanie Mediami”, t. 9, nr 3, s. 475–491. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.21.025.13756

Jachimowska Katarzyna (2005), Tekst jako element komunikatu telewizyjnego (na materiale programów publicystycznych), Łódź.

Kacperczyk Anna (2013), Praca nad emocjami jako element aktywności górskiej i wspinaczkowej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 2, s. 70–103. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.2.04

Kita Małgorzata, Ślawska Magdalena, red. (2012), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice.

Kita Małgorzata, Ślawska Magdalena, red. (2013a), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 2: Osobiste – prywatne – intymne w przestrzeni publicznej, Katowice.

Kita Małgorzata, Ślawska Magdalena, red. (2013b), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 3: Tożsamość dziennikarza, Katowice.

Korwin-Piotrowska Dorota (2020), Językowy obraz emocji, gotowość poznawcza a eutoryka, w: Między słowem a obrazem, red. Justyna Winiarska, Aneta Załazińska, Kraków, s. 65–82. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381383158.04

Kudra Barbara (2014), O komunikacji społecznej, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/7969-104-3.02

Kunczik Michael, Zipfel Astrid (2000), Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, tłum. Jerzy Łoziński, Wojciech Łukowski, Warszawa.

Leszczuk-Fiedziukiewicz Anna (2022), Oswajanie wirusa. Sposoby prowadzenia dyskursu medialnego o pandemii koronawirusa, w: Kultura, media i społeczeństwo w czasie pandemii Covid-19, red. Arkadiusz Bednarczuk, Karol Walczak, Poznań, s. 35–58.

Makowski Mariusz (2015), Ekspert w mediach czy „ekspert” – interakcja między specjalistą, dziennikarzem i odbiorcą, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 58, nr 1 (221), s. 114–126.

Neresini Federico, Giardullo Paolo, Di Buccio Emanuele, Morsello Barbara, Cammozzo Alberto, Sciandra Andrea, Boscolo Marco (2023), When scientific experts come to be media stars: An evolutionary model tested by analysing coronavirus media coverage across Italian newspapers, PLoS ONE, t. 18, nr 4.: e0284841. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284841

Piekot Tomasz (2006), Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków.

Piotrowicz-Krenc Anna, Witaszek-Samborska Małgorzata (2025), Koronapolszczyzna. Słownictwo czasów pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, Poznań.

Rybka Małgorzata, Wrześniewska-Pietrzak Marta, Wiatrowski Przemysław, Zagórska Katarzyna, Kołodziejczak Małgorzata, Świerkowska Dagmara, Wyszyński Jacek (2021), „COVID-19 – czarna seria ciągle trwa”. Medialny obraz koronawirusa i jego oddziaływanie społeczno-polityczne. Raport z monitoringu mediów w ramach konkursu „Badania nad COVID-19” Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

SJP PWN – Szymczak Mieczysław, red. (1978–1981), Słownik języka polskiego, t. 1–3, Warszawa, https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 8 sierpnia 2025].

SJPDun – Dunaj Bogusław, red. (2001), Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Skowronek Bogusław (2016), Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach, „Język Polski”, t. 2, s. 11–17. DOI: https://doi.org/10.31286/JP.96.2.2

Stępińska-Ustasiak Lidia (2016), Ludzie wiedzy czy celebryci – legitymizacja i społeczne konstruowanie współczesnego eksperta w Polsce (praca doktorska obroniona na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego), https://tiny.pl/3wxsmw56 [dostęp: 20 października 2024].

Surawski Bartosz (2018), Specjaliści jako kluczowa grupa pracowników w organizacji i gospodarce, „Zarządzanie i Finanse 3”, cz. 2, s. 251–264.

Szkudlarek-Śmiechowicz Ewa (2022), Telewizja: polityka i rozrywka. Współczesne dyskursy telewizyjne, Łódź. DOI: https://doi.org/10.18778/8331-078-7

Witosz Bożena, Sujkowska‑Sobisz Katarzyna, Ficek Ewa, red. (2016), Dyskurs i jego odmiany, Katowice.

Witosz Bożena (2016), Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej, w: Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, red. Waldemar Czachur, Agnieszka Kulczyńska, Łukasz Kumięga, Warszawa, s. 19–40.

Wróblewska-Jachna Joanna (2022), Pandemia i infodemia. Refleksje nad jakością ekosystemu medialnego podczas pandemii COVID-19, „Media i Społeczeństwo”, nr 16, s. 36–51. DOI: https://doi.org/10.53052/MiS.2022.16.03

Wrześniewska-Pietrzak Marta, Kołodziejczak Małgorzata (2022), The virus on the leash of politics? The media image of the SARS-CoV-2 virus during the first wave of the pandemic in Poland (preliminary remarks), „Socjolingwistyka”, t. 36, s. 81–97. DOI: https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.36.5

Wrześniewska-Pietrzak Marta, Kołodziejczak Małgorzata (2023), Fala jako metafora epidemii COVID-19 w polskiej prasie, „Prace Językoznawcze”, t. 25, nr 4, s. 193–207. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.9360

WSJP PAN – Żmigrodzki Piotr, red., Wielki słownik języka polskiego, http://www.wsjp.pl [dostęp: 8 sierpnia 2025].

Zagórska Katarzyna (2021), Media na kwarantannę. Wybrane strategie komunikacyjne, „Kultura – Media – Teologia: kwartalnik naukowy Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie”, nr 1 (44), s. 60–79. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.44.4