Abstract
This article revolves around research into the language of the media with special emphasis placed on a description of the fundamental mechanisms of condensing content in printed and audio and visual media. Condensation is among the basic tools of content accumulation; it is related to simplifying the message, generalization and stylistic deformations. Mechanisms applied to summarize have been identified within various areas, including construing messages and releasing to media as well as modes of organizing the content. Of importance here is the trend of replacing verbal messages with visual messages (tables, photos, information graphics, charts, coverage). While condensation is reflected in media as a communication-related activity strictly functionalized within a message, in its structure (cf. the summarizing role of titles, leads, visualizations), it is also conditioned by genre-related issues (cf. news, previews etc.) and most times results from the broadcaster’s strategic efforts.References
K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002.
M. Grabowska, Streszczenia dokumentacyjne. (Wybrane problemy), Warszawa 1979.
W. Marciszewski, Sposoby streszczania i odmiany streszczeń, „Studia Semiotyczne” 1970, t. 1.
A. Troskolański, O twórczości. Piśmiennictwo naukowo-techniczne, Warszawa 1982.
K. Trzęsicki, Streszczenie jako operacja nad tematyczno-rematyczną strukturą tekstu, w: Teoria tekstu, red. T. Dobrzyńska, Wrocław 1986.
J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, w: Tekstologia, cz. 2, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004.
S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław 1982.
J. Grzenia, Streszczenie w tekście poetyckim, w: Tekst i jego odmiany, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1996.
W. Pisarek, Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków 1967.
E. Pałuszyńska, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź 2006.
K. Skowronek, M. Rutkowski, Media i nazwy: z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków 2004.
M. Golka, Ekrany w dorzeczach komunikowania, w: Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.
L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.
S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa 1986.
M. Sommer, Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia, przeł. J. Merecki, Warszawa 2003. http://www.polityka.pl/kultura/aktualnoscikulturalne/1531627,1,piekne-infografiki---jeszcze-informacja-czy-juz-sztuka.read [dostęp: 12.08.13].
M. Herma, Informacja jest piękna, „Polityka”, http://www.polityka.pl/kultura/aktualnoscikulturalne/1531627,1,piekne-infografiki---jeszcze-informacja-czy-juz-sztuka.read [dostęp: 24.10.2012].
T. Miczka, O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Katowice 2002; J. Rowley, The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy, http://jis.sagepub.com/content/33/2/163.abstract [dostęp: 24.10.2012].
W. Marciszewski, Metody analizy tekstu naukowego, Warszawa 1977.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).