Abstract
This article is a voice in a streamlined discussion on methods for diagnosing adult patients with aphasia. The variety of aphasic symptoms and the complexity of the clinical picture of patients after neurological incidents often make it impossible to conduct an examination with standardised, well-known methods [see Siudak 2017]. The signals of reluctance towards the methods of examination sent by patients are uttered expressis verbis by people who have overcome aphasia: we need a conversation, not an examination. How then, do we turn diagnosis into a meeting? How can we determine the level of linguistic functioning without having to make the patient aware of what they can no longer do? The Gradual Test Method developed by the author is a research proposal, in which the determination of a patient’s level of language difficulty is based on a gradual transition from easier to more complex structures, without repeating the same procedures many times.
References
Cieszyńska Jagoda (2010), Diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków. Grzesiak-Witek Danuta (2013), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją motoryczną. Odbudowanie kompetencji językowej i systemu językowego, Kraków.
Grabias Stanisław (2007), Język, poznanie, interakcja, w: Język, interakcja, zaburze- nia mowy. Metodologia badań, red. Tomasz Woźniak, Aneta Domagała, Lublin, s. 355–377.
Miodunka Władysław (1992), Program gramatyczno-syntaktyczny w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, red. Władysław Miodunka, Kraków, s. 105–118.
Panasiuk Jolanta (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadkach afazji, w: Logope- dia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Stanisław Grabias, Jolanta Panasiuk, Tomasz Woźniak, Lublin, s. 869–917.
Siudak Anna (2017), Problemy diagnostyczne afazji, w: Mózg – język – komunikacja, red. Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Jolanta Sławek, Ewa Kaptur, Poznań, s. 95–106.
Siudak Anna (2019), Programowanie języka w afazji osób dorosłych, cz. 1: System fonetyczno-fonologiczny (techniki wywoływania samogłosek), w: Wyzwania terapii logopedycznej, red. Halina Pawłowska-Jaroń, Ewa Bielenda-Mazur, Anna Siudak, Kraków, Nowa Logopedia, t. 8, s. 265–278.
Siudak Anna (2020), Diagnoza rozumienia i nazywania w afazji – system semantyczny,
„Forum Logopedy”, nr 37, https://tinyurl.com/4hms8385 [dostęp: 29 kwietnia 2022]. Starowicz Anna, Prochwicz Katarzyna (2005), Zaburzenia uwagi w afazji. Ujęcie psychologiczne, „Neurologia i Neurochirurgia Polska”, nr 5, s. 372–379.
Zarębina Maria (1973), Rozbicie systemu językowego w afazji (na materiale polskim), Wrocław.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).