Abstract
The aim of the article is to show the most important contemporary aspects of running on the basis of the most common sociolectal units. The analyzed material comes from articles concerning training found on websites for runners. The analysis conducted is a reconnaissance, thus the article contains only preliminary observations to serve as a contribution to further research.References
Źródła
biegajznami.pl, [dostęp: 2 lipca 2015];
bieganie.pl, [dostęp: 1 lipca 2015];
maratony24.pl, [dostęp: 8 lipca 2015];
polskabiega.sport.pl, [dostęp: 3 lipca 2015];
portalaktywni.com, [dostęp: 1 lipca 2015];
portalbiegacza.pl, [dostęp: 1 lipca 2015];
treningbiegacza.pl, [dostęp: 2 lipca 2015];
trening-indywidualny.pl, [dostęp: 4 lipca 2015];
trizarza.pl, [dostęp: 8 lipca 2015];
wszystkoobieganiu.com.pl, [dostęp: 3 lipca 2015];
www.magazynbieganie.pl, [dostęp: 2 lipca 2015].
Literatura
Baran Stanley J., Davis Dennis K. (2007), Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Bąba Stanisław, Liberek Jarosław, red. (2001), Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny, PWN, Warszawa.
Dubisz Stanisław, red. (2003–2006), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1–4, PWN, Warszawa.
Fitzgerald Matt (2015), Bieganie 80/20. Zwolnij na treningu, by przyspieszyć na zawodach, AHA, Łódź.
Grabias Stanisław (1997), Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2004), Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Lubaś Władysław, red. (2001–2013), Słownik polskich leksemów potocznych, t. 1–7 [A-Oż], DWN, Kraków.
Markowski Andrzej (1992), Gwary zawodowe i środowiskowe, w: tegoż, Polszczyzna końca XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 87–116.
Ożdżyński Jan (1970), Polskie współczesne słownictwo sportowe, Ossolineum, Wrocław.
Pędzich Barbara (2012), Jak powstaje socjolekt? Studium słownictwa paralotniarzy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Piekot Tomasz (2008), Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, Wałbrzych.
Szewczuk Marta (2013), Trzy rympały, jedno zawieruszenie, a i tak trzeba było zrobić dokrętkę. Analiza socjolektu biegaczy amatorów, [praca magisterska dostępna w Archiwum Prac Dyplomowych Uniwersytetu Warszawskiego], Warszawa.
Wielki Słownik Języka Polskiego, wsjp.pl, [dostęp: 1 lipca 2015].
Wilkoń Aleksander (2000), Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Żydek-Bednarczuk Urszula (2013), Dyskurs internetowy, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków, s. 185-187.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).