Abstract
The article constitutes an attempt at a genological analysis of repertoire previews. The research material comes from the websites of dramatic and musical theatres. The methodological foundation of the study is based on findings from linguistic genre studies. The introductory section provides a description of the theatrical teaser as a media genre blending elements of informational and promotional content. Its primary purpose is to capture the audience’s attention, spark their interest and prompt action – in this case, purchasing tickets for the upcoming performance. The structural framework of the analysis is based on the composition of the examined texts. Key components include: framing elements (such as the title, list of artists involved in the production and photographs), a synopsis of the upcoming performance, a description of the historical background, an overview of the creators’ achievements, quotations from their statements and carefully-selected review excerpts. The analysis is centred on the structure of the texts, with individual segments constituting the theatre teaser also examined from pragmatic, stylistic and rhetorical perspectives. The marketing objective behind theatre announcements leads their creators to produce messages full of paradoxes, balancing between informing, intriguing and persuading, between a fixed form and originality of expression. These announcements draw on traditional models (closely resembling journalistic teasers), while simultaneously exploiting the potential of the new medium.
References
Aida, reż. Marek Weiss-Grzesiński, Teatr Wielki w Łodzi, https://www.operalodz.com/AIDA,29,14 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Ale kosmos, reż. Wioletta Maciejewska, Magdalena Malska, Opera Krakowska, https://opera.krakow.pl/spektakle/ale-kosmos#detailsBasicInformation [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Baron cygański, reż. Tomasz Konina, Opera w Łodzi, https://www.operalodz.com/BARON_CYGANSKI,29,30 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Berek, czyli upiór w moherze, reż. Ewa Kasprzyk, Teatr Wielki w Łodzi, https://www.operalodz.com/BEREK_CZYLI_UPIOR_W_MOHERZE,29,557 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Bleee…, reż. Gosia Dębska, Teatr Wielki w Poznaniu, https://opera.poznan.pl/pl/bleee-2.
Carmen, reż. Laco Adamik, Teatr Wielki w Łodzi, https://www.operalodz.com/lsb/CARMEN,392,17 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Chopin, artysta romantyczny, insc., choreo. Partice Bart, Teatr Wielki w Warszawie, https://teatrwielki.pl/teatr/polski-balet-narodowy/repertuar-pbn/chopin-artysta-romantyczny/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Cztery pory miłości, reż. Wojciech Czerwiński, Teatr Polski w Warszawie, https://teatrpolski.waw.pl/pl/spektakle/spektakle_w_repertuarze?id_act=1021 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Francja elegancja, reż. Ignacy Wiśniewski, Teatr Muzyczny w Gdyni, https://muzyczny.org/pl/spektakle/220-francja-elegancja.html [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Genialna przyjaciółka, reż. Ewelina Marciniak, Teatr Stary w Krakowie, https://stary.pl/pl/repertuar/genialna-przyjaciolka/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Kopciuszek, reż. Wendy Ellis Somes, Teatr Wielki w Warszawie, https://teatrwielki.pl/teatr/polski-balet-narodowy/repertuar-pbn/kopciuszek/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Metoda na serce. Śledztwo, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Powszechny w Warszawie, https://www.powszechny.com/pl/spektakle/metoda-na-serce-sledztwo [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Na miłosnym rinngu, reż. Marek Sadowski, Teatr Muzyczny w Gdyni, https://muzyczny.org/pl/spektakle/293-na-milosnym-rinngu.html [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Opera za trzy grosze, reż. Ersan Mondtag, Teatr Stary w Krakowie, https://stary.pl/pl/repertuar/opera-za-3-grosze/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Pewnego długiego dnia, reż. Luk Perceval, Teatr Stary w Krakowie, https://stary.pl/pl/repertuar/pewnego-dlugiego-dnia/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Polak Polakowi wilkiem, reż. Marek Sadowski, Teatr Muzyczny w Gdyni, https://muzyczny.org/pl/spektakle/301-.html [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Przygody Koziołka Matołka, reż. Maksymilian Rogacki, Teatr Polski w Warszawie, https://teatrpolski.waw.pl/pl/spektakle/spektakle_w_repertuarze?id_act=952 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Romeo i Julia (a), insc., choreo. Emil Wesołowski, Teatr Wielki w Warszawie, https://teatrwielki.pl/teatr/polski-balet-narodowy/repertuar-pbn/romeo-i-julia/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Romeo i Julia (b), Teatr Opole, reż. Attila Keresztes, https://teatropole.pl/spektakle/romeo-i-julia/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Solaris, reż. Waldemar Raźniak, Teatr Stary w Krakowie, https://stary.pl/pl/repertuar/solaris/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Sztuka kochania, reż. Mira Mańka, Teatr Opole, https://teatropole.pl/spektakle/sztuka-kochania/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Tik, tik… bum, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Roma, https://www.teatrroma.pl/spektakl/tik-tik-bum/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Włoszka w Algierze, reż. Waldemar Zawodziński, Opera Wrocławska, https://www.opera.wroclaw.pl/1/spektakl.php?_id=6074 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Zakonnica w przebraniu, reż. Jacek Mikołajczyk, Teatr Muzyczny w Poznaniu, https://teatr-muzyczny.pl/spektakle/zakonnica-w-przebraniu/15 [dostęp: 23 sierpnia 2024].
Zmierzch długiego dnia, reż. André Hübner-Ochodlo, Teatr Nowy w Poznaniu, https://teatrnowy.pl/spektakle/zmierzch-dlugiego-dnia/ [dostęp: 23 sierpnia 2024].
PSWP – Zgółkowa Halina, red. (2002, 2004), Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 35, 48, Poznań.
Buchen Hans-Jurgen (2015), Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja.
Teoretyczne i empiryczne podstawy semantycznej analizy mulimodalności, w: Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, red. Roman Opiłowski, Józef Jarosz, Przemysław Staniecki, Wrocław – Dresden, s. 79–113.
Dobrzyńska Teresa (1994), Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Warszawa.
Drozdowski Artur (1998), Streszczenie jako narzędzie systematyki i wyszukiwania tekstów, w: Tekst. Analizy i interpretacje, red. Jerzy Bartmiński, Barbara Boniecka, Lublin, s. 109–128.
Folta-Rusin Anna (2018), Albo wciągnie cię bagno, albo „zapragniesz brnąć przez trzydzieści mil w gęstej tropikalnej dżungli. Czy blurb daje mi wybór?, „Społeczeństwo – Edukacja – Język”, t. 8, s. 75–88.
Grzelka Monika, Kula Agnieszka (2012), Przytoczenie w przekazie medialnym, Poznań.
Kozłowska Anna, Pańkowski Andrzej (2018), Zastosowanie modelu AIDA w ocenie skuteczności reklamy internetowej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, t. 45, nr 1, s. 59–68. DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.005
Kozłowska Ewa (2003), Recenzja jako forma podwójnego dialogu, w: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk, Warszawa, s. 287–318.
Kraskowska Ewa (2016), Blurb. Słownik poetologiczny, „Forum Poetyki”, jesień, 80–85. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2017.7.26763
Kress Gunther, Leeuwen Theo (2001), Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication, London.
Lane Philippe (1994), Les périphéries du texte, Paris.
Loewe Iwona (2004), Parateksty, pre-teksty czy możliwe paragatunki?, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Katowice, s. 180–188.
Loewe Iwona (2012), Zapowiedzi w polskim radiu, w: Język w mediach: antologia, red. Małgorzata Kita, Iwona Loewe, Katowice, s. 154–162.
Rak Dorota (2015), Informacja teatralna w nowych mediach, „Media–Kultura–Komunikacja Społeczna”, nr 11/4, s. 29–45.
Skowronek Katarzyna (1993), Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków.
Szpunar Magdalena (2009), Internet w procesie gromadzenia danych o charakterze wtórnym, „Studia Medioznawcze”, nr 2, s. 139–142.
Szymanek Krzysztof (2001), Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa.
Ślawska Magdalena (2017), Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, „Forum Lingwistyczne”, nr 4, s. 15–29.
Wiślińska Agata (2020), Marketingowe funkcje spoilera, „Res Rhetorica”, t. 7, nr 2, s. 155–160.
Wojtak Maria (2004), Gatunki prasowe, Lublin.
Wojtak Maria (2023), Realizacja reguł gatunku w formie kolekcji w konkretnym przewodniku, „Prace Językoznawcze”, t. 25, nr 3, s. 89–105. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.9184
License
Copyright (c) 2025 Joanna Smól

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
The Author declares that they are entitled to personal and property (material) copyrights to their work published in “Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, and that these rights are not limited by the terms of Author’s agreement. The Author warrants the originality, authorship, and sole ownership of all rights to the Work, and affirms that they have the right to grant all kinds of licenses hereinabove without infringing on the intellectual property rights of any third party, including personal rights.
The Author(s) retains copyright to their article and the right to freely dispose of the work, granting Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free licence under the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons licence to use the Work without territorial restrictions for an indefinite period in the fields of use designated in the Author’s agreement.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Other
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to the journal as a whole (including its layout, graphic design, title, cover design, logo and more).
