Abstrakt
The article contains the reflection on four texts of Ewa Lipska, written in association with Zbigniew Preisner. The discussed works belong to a genre of a literary carol and as a result they have been included in the republication of the album W poszukiwaniu dróg [Searching for the paths ] Therefore, a new area of poetics activity of Lipska appears. The authoress of Sefer makes use of stylization, deforming a specified pattern and thereby revaluating the tradition of a carol. The scrutinised texts were designed as being ready for the musical performance, emphasising Lipska’s interest in the song genre. The creation of a Cracovian poetess has been tilting towards popular culture since some longer time now.
Bibliografia
Bryll Ernest (1982), Psalm o gwieździe, w: tegoż, Kolęda-Nocka, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, s. 51.
Cudak Romuald (2003), Kolęda w polskiej poezji współczesnej. Prolegomena, w: Tkanina. Studia, szkice, interpretacje, red. Anna Węgrzyniak, Tomasz Stępień, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 86-98.
Hornung Magdalena (1978), Piąte przyspieszenie, „Nowe Książki”, nr 23, s. 34-35.
Kaczmarski Jacek (2012a), Jak długo grać będą…, w: tegoż, Antologia poezji, red. Krzysztof Nowak, Demart, Warszawa, s. 538.
Kaczmarski Jacek (2012b), W deszczu gwiazd…, w: tegoż, Antologia poezji, red. Krzysztof Nowak, Demart, Warszawa, s. 535.
Legeżyńska Anna (1999), Elegie przedwczesne w poezji Ewy Lipskiej i Stanisława Barańczaka, w: tejże, Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, t. 17, Seria Literacka, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań, s. 151-184.
Lipska Ewa (1978), Z podróży, w: tejże, Piąty zbiór wierszy, Czytelnik, Warszawa, s. 5.
Lipska Ewa (2003), Nikt, w: tejże, Ja, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 11.
Lipska Ewa (2010), Mój kraj, w: tejże, Pogłos, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 48-49.
Lipska Ewa (2015), Podczas świąt, w: tejże, Wiersze wybrane, Wydawnictwo a5, Kraków, s. 270.
Łuszczykiewicz Piotr (1988), Rondo Lipska, „Tygodnik Kulturalny”, nr 3, s. 9.
Nowak Tadeusz (2011), Psalm stajenny, w: tegoż, Psalmy i inne wiersze, wybór i posłowie Bohdan Zadura, Biuro Literackie, Wrocław, s. 9.
Okoń Jan (1996), Kolęda jako fenomen kultury, w: Z kolędą przez wieki. Kolędy w Polsce i w krajach słowiańskich. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, Kraków 9-12 stycznia 1995 r., red. Tadeusz Budrewicz, Stanisław Koziara, Jan Okoń, BIBLOS, Tarnów, s. 21-28.
Olszański Grzegorz (2003), Sztuka fugi: fuga śmierci, w: Tkanina. Studia, szkice, interpretacje, red. Anna Węgrzyniak, Tomasz Stępień, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 282-288.
Piech-Klikowicz Aneta (2013), „Patrzymy sobie w oczy…”. O twórczości Ewy Lipskiej, TAiWPN Universitas, Kraków.
Preisner Zbigniew (2015), W poszukiwaniu dróg [dokument dźwiękowy], Universal Music Polska, Warszawa.
Rabizo-Birek Magdalena (2005), „Mój Bóg, w którego trudno mi uwierzyć”. Ewa Lipska metafizyczna, w: Nic nie jest pewne. O twórczości Ewy Lipskiej, red. Arkadiusz Morawiec, Barbara Wolska, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, s. 145-183.
Skibski Krzysztof (2008), Antropologia wierszem. Język poetycki Ewy Lipskiej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Sobczak Paweł (2012), Tekst piosenki jako dzieło literackie – dzieło literackie jako tekst piosenki. Zarys problematyki, „Follia Literaria Polonica”, nr 2, s. 127-139.
Traczyk Michał (2009), Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Wądolny-Tatar Katarzyna (2014), Kołysanka w liryce XX i XXI wieku. Emergencja gatunku literackiego, Wydawnictwo Naukowe UP w Krakowie, Kraków.
Wyka Kazimierz (1997), „Pastorałki” Czyżewskiego, w: tegoż, Rzecz wyobraźni, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 27-34.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).