Abstrakt
The text is devoted to an emigration poem by Stanisław Baliński, A Night at the Grand Theatre (1943), in which the Warsaw opera became a synecdoche of the pre-war Warsaw, and the entire poetic structure is built as a kind of virtual stage on which special characters appear and perform their roles. This text is an interesting contribution to the research on the influence of the imaginarium of the musical theatre on the imagination of twentieth-century poets, and at the same time performs a specific functionalisation of the operatic character – in several meanings of the word.
Bibliografia
Baliński Stanisław (1982), Peregrynacje. Poezje wybrane 1928–1981, wybór, oprac. i posł. Paweł Hertz, PIW, Warszawa.
Chęćka-Gotkowicz Anna (2012), Ucho i umysł: szkice o doświadczaniu muzyki, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Cudakowa Maria, Cudak Romuald (1984), Motyw wspomnienia w „Trzech poematach o Warszawie” Stanisława Balińskiego, w: Skamander,t. 4: Studia o twórczości Stanisława Balińskiego, red. Ireneusz Opacki, Marek Pytasz, Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 91–106.
Gilson Étienne (1964), Matières et formes. Poiétiques particulières des arts majeurs, Vrin, Paris.
Hertz Paweł (1965), Zbiór poetów polskich XIX wieku, t. 4, PIW, Warszawa.
Jaskółowa Ewa (1988), Poetyckie podróże Stanisława Balińskiego, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Jaskółowa Ewa (2003), Wokół wiersza Stanisława Balińskiego „O tamtej…”, w: Godność i styl. Prace dedykowane Włodzimierzowi Wójcikowi, red. Marian Kisiel, współudz. Paweł Majerski, Zdzisław Marcinów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 113–122.
Leibowitz René (1957), Histoire de l’opéra, Buchet Chastel, Paris.
Leibowitz René (1972), Les fantômes de l’opéra: essais sur le théâtre lyrique, Gallimard, Paris.
Ligęza Wojciech (1995), Problematyka „miejsc wspólnych” we współczesnej polskiej poezji emigracyjnej, w: „Ktokolwiek jesteś bez ojczyzny…”. Topika polskiej współczesnej poezji emigracyjnej, red. Wojciech Ligęza, Wojciech Wyskiel, Biblioteka, Łódź, s. 32–38.
Ligęza Wojciech (1998), Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.
Opacki Ireneusz (1997), Przemiany teraźniejszości. O poezji Stanisława Balińskiego, w: Król Duch, Herostrates i codzienność. Szkice, Agencja Artystyczna Para, Katowice.
Pytasz Marek (1993), Stanisław Baliński. Podróże i peregrynacje, w: Pisarze emigracyjni. Sylwetki, red. Bolesław Klimaszewski, Wojciech Ligęza, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, s. 11–25.
Różyło Paweł (1999), Na poręczy nieba. Wystawa monograficzna poświęcona sylwetce i twórczości Stanisława Balińskiego, [katalog], Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Sandomierz.
Zagajewski Adam (1998), W cudzym pięknie, a5, Kraków, s. 87–91.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).