Abstrakt
This article is devoted to the characters in Heinz Holliger’s opera Snow White (1998) based on Robert Walser’s dramolette (1901) of the same title. Taking into account the chronology of the plot, the analysis and interpretation focuses on the evolution of the relationships of the characters struggling with the baggage of a difficult past written in the Grimms’ fairy tale. Snow White, the Queen, the Prince and the Huntsman juggle with each other’s versions of events, swapping positions at the expense of the characters’ individual contours, succumbing to the changeability of their feelings and opinions, not stopping in their search for a post-tale identity which would allow them to coexist harmoniously. The discussion emphasises the psychoanalytical approach and criticism of language characteristic of the period in which the dramolette was written. The interpretation of the libretto is complemented by the presentation of selected musical aspects, corresponding with the character of Walser’s text and determining the final meaning of the operatic work.
Bibliografia
Benjamin Walter (1991), Robert Walser, w: tegoż, Gesammelte Schriften, t. 2, red. Rolf Tiedemann, Hermann Schweppenhäuser, Suhrkamp, Frankfurt am Main, s. 324–328.
Bettelheim Bruno (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach w baśni, W. A. B., Warszawa.
Brotbeck Roman (2000), Zur Oper „Schneewittchen” von Heinz Holliger, w: Heinz Holliger Schneewittchen, CD booklet, ECM Records, s. 22–33.
Gisi Lucas Marco, red. (2015), Robert Walser-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, J. B. Metzler, Stuttgart, https://doi.org/10.1007/978-3-476-05303-9.
Greven Jochen (2016), Robert Walser. Figur am Rande, in wechselndem Licht, Fischer Taschenbuch, Frankfurt am Main.
Grimm Wilhelm i Jakub (2010a), Baśnie dla dzieci i dla domu, t. 1, przeł. Eliza Pieciul-Karmińska, Media Rodzina, Poznań. (Skrót: KHM)
Grimm Wilhelm i Jakub (2010b), Królewna Śnieżka, w: tychże, Baśnie dla dzieci i dla domu, t. 1, przeł. Eliza Pieciul-Karmińska, Media Rodzina, Poznań, s. 272–282.
Herzog Urs (1974), Robert Walsers Poetik. Literatur und soziale Entfremdung, Max Niemeyer, Tübingen, https://doi.org/10.1515/9783111390062.
Holliger Heinz, Walser Robert (1999), Schneewittchen. Oper nach Robert Walser, Textbuch, Texteinrichtung vom Komponisten (1997/98), Schott Musik International, Mainz.
Hübner Andrea (1995), Ei’, welcher Unsinn liegt im Sinn? Robert Walsers Umgang mit Märchen und Trivialliteratur, Stauffenburg, Tübingen.
John Johannes (2014), Reclams Zitaten-Lexikon, Reclam Verlag, Stuttgart.
Kampe Gordon (2012), Topoi, Gesten, Atmosphären. Märchenoper im 20. Jahrhundert, Pfau, Saarbrücken.
Kunkel Michael, red. (1999), Heinz Holliger „Schneewittchen” (1997/98), Pfau, Saarbrücken.
Minden Gerald von (1978), Der strukturell ich-gestörte Patient und die Theorie der Objektbeziehungen, „Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse”, vol. 24, nr 4, s. 328–354.
Walser Robert (1901), Schneewittchen. Komödie in Versen, „Die Insel”, nr 12, s. 265–307.
Zimmermann Heidy (2014), Holligers Walser. Der Komponist und sein Dichter, Paul Sacher Stiftung, Basel.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).