Abstrakt
The aim of the article is to analyse two British contemporary operas: Thomas Adès’s Powder Her Face and Mark Anthony Turnage’s Anna Nicole from the perspective of celebrity studies. Both of these works were inspired by the biographies of celebrities – Margaret Campbell, Duchess of Argyll’s and Anna Nicole Smith’s. The text analyses how their biographies were edited both in literary and musical terms, attempting to determine to what extent they are either pioneering or embedded in the traditions of the opera.
Bibliografia
Adès Thomas (2015), Śmierć jest poza sceną, rozm. przepr. Aleksander Laskowski, w: Powder Her Face, [program Teatru Wielkiego – Opery Narodowej], Warszawa, s. 19–21.
Adorno Theodor, Horkheimer Max (1994), Dialektyka oświecenia,przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Bolin Alice (2018), Dead Girls: Essays on Surviving an American Obsession, William Morrow and Company, New York.
Boorstin Daniel Joseph (1961), The Image: A Guide to Pseud-Events in America, Vintage, New York.
Brown Jeffrey A. (2005), Class and Feminine Excess: The Strange Case of Anna Nicole Smith, „Feminist Review”, nr 82, s. 74–94, https://doi.org/10.1057/palgrave.fr.9400240.
Cashmore Ellis (2006), Celebrity/Culture, Routledge, London, https://doi.org/10.4324/9780203962916.
Costa Reis Vera Jerosch Herold da (2015), „Anna Nicole”: An Opera (?) Between Tradition and Transgression: A Multidisciplinary and Transdisciplinary Enquiry into an Ambiguous Work, [praca magisterska], Uniwersytet Katolicki Portugalii, Porto, [dostęp: 6 lipca 2022], https://tinyurl.com/ms6ub53p.
Cowgill Rachel, Poriss Hilary, red. (2012), The Arts of the Prima Donna in the Long Nineteenth Century, Oxford University Press, Oxford, https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195365870.001.0001.
„Den Raum für… (1997), „Neue Zeitschrift für Musik”, vol. 158, nr 4, s. 26–29.
Dyer Richard (1980), Stars, Bloomsbury Academic, London.
Elliott Anthony, red. (2018), Routledge Handbook of Celebrity Studies, Routledge, London, https://doi.org/10.4324/9781315776774.
Garland Robert (2010), Celebrity Ancient and Modern, „Society”, nr 47, s. 484–488, https://doi.org/10.1007/s12115-010-9365-8.
Gmys Marcin (2015), Dura sex, sed sex, czyli ostatnie tango w Londynie, w: Powder Her Face, [program Teatru Wielkiego – Opery Narodowej], Warszawa, s. 11–17.
Godzic Wiesław (2007), Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Godzic Wiesław i in. (2019), Celebryci w polskiej przestrzeni medialnej i społecznej. Badanie interdyscyplinarne, Uniwersytet SWPS, Warszawa, [dostęp: 6 lipca 2022], https://tinyurl.com/yfbtdd9d.
Graff Agnieszka (2015), Efekt plugawej księżnej, czyli sława, seks i wstyd, w: Powder Her Face, [program Teatru Wielkiego – Opery Narodowej], Warszawa, s. 23–25.
Grange Elisabeth C (2015), Aspects of celebrity in three recent British operas, [praca magisterska], University of Manchester, Manchester.
Hensher Philip (2008), Sex, powder and Polaroids, „The Guardian”, 29 maja, [dostęp: 11 kwietnia 2022], https://tinyurl.com/yxrzwwnv.
Krieken Robert van (2018), Celebrity’s Histories, w: Routledge Handbook of Celebrity Studies, red. Anthony Elliott, Routledge, London, s. 26–41, https://doi.org/10.4324/9781315776774-2.
Künzig Bernd (2017), New Queer Music: Homosexualität und neue Musik: eine ästhetische Spurensuche, „Neue Zeitschrift für Musik”, vol. 178, nr 1, s. 12–16.
Lilti Antoine (2017), The Invention of Celebrity, 1750–1850, przeł. Lynn Jeffress, Polity Press, Cambridge.
Marshall David P., Redmond Sean, Blackwell Wiley, red. (2016), A Companion to Celebrity, John Wiley & Sons, Chichister.
Mole Tom, red. (2012), Romanticism and Celebrity Culture, 1750–1850, Cambridge University Press, Cambridge.
Molęda-Zdziech Małgorzata (2013), Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Difin, Warszawa.
Morgan Simon (2011), Celebrity Academic ‘Pseudo-Event’ or a Useful Concept for Historians?, „Cultural and Social History”, vol. 8, nr 1, https://doi.org/10.2752/147800411X12858412044474.
Morin Edgar (1972), Les stars, Seuil, Paris.
Rojek Chris (2004), Celebrity, Reaktion Book, London.
Rutheford Susan (2006), Prima Donna and Opera, 1815–1930, Cambridge University Press, Cambridge.
Schickel Richard (1985), Intimate Strangers: The Culture of Celebrity in America, Doubleday, Garden City.
Stevens Nicholas David (2017), Lulu’s Daughters: Portraying the Anti-Heroine in Contemporary Opera, 1993–2013, [praca doktorska], Case Western Reserve University, Cleveland.
Thomas Richard (2013), Anna Nicole – Synopsis, w: Anna Nicole, [program teatralny, New York City Opera], New York, s. 7–8.
Turnage Mark-Anthony, Thomas Richard (2011), Anna Nicole, DVD, Opus Arte.
Waszakowa Krystyna (2012), Złożony charakter procesów włączania elementów obcych do języka polskiego (na przykładzie zapożyczenia celebryta), w: Odkrywanie znaczeń w języku, red. Agnieszka Mikołajczuk, Krystyna Waszakowa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 290–306.
Wesołowski Adrian (2019), Kto był pierwszym celebrytą? Zachodnia historiografia celebrytyzmu, dawniej i dziś, „Kultura Popularna”, nr 1, s. 8–19.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).