Abstrakt
The article presents an analysis of the adaptation idea for the musical Kapitan Żbik i żółty saturator (Captain Żbik and the yellow carbonator) directed by Wojciech Kościelniak. The direct inspiration for the show created in 2020 in the Syrena theatre in Warsaw was the comic book series published between 1968 and 1982. The interpretation of the cultural significance of the colourful books forms the introduction to the analysis of the show. The author also presents how the literary genre of the source affects the screenplay and the characters. The stage and costume design, the spoken texts and songs and the acting style all refer back to the comic books. The article is an attempt at determining how similar the staged Captain Żbik is to its source and what adaptation tools have been used to adjust the comic book language to the requirement of a theatre stage.
Bibliografia
Barańczak Stanisław (2017), Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, Ossolineum, Wrocław.
Bubrzycki Mieczysław (2011), Odnaleźliśmy bohatera z Kapitana Żbika. Sprawdź, kim jest, [dostęp: 28 września 2021], https://tinyurl.com/4hru562b.
Falkowska Wanda, Seidler Barbara, scen., Wróblewski Jerzy, rys. (1975), Kapitan Żbik, t. 39: Wyzwanie dla silniejszego, Sport i Turystyka, Warszawa5.
Kapitan Żbik i żółty saturator (2020), [dostęp: 13 czerwca 2021], https://tinyurl.com/y4j4hxe9.
Kościelniak Wojciech (2020a), Kapitan Żbik i żółty saturator, [libretto] 6.
Kościelniak Wojciech (2020b), „Kapitan Żbik”. Z kart komiksu na deski Teatru Syrena, [wideo], rozm. przepr. Paweł Siwek, [dostęp: 13 czerwca 2021], https://youtu.be/eATb2_v6SdM.
Kowalik Helena (2015), Groźne słówko: git, [dostęp: 28 września 2021], https://tinyurl.com/nhzhtxf4.
Krupka Władysław, scen., Rosiński Grzegorz, rys. (1970), Kapitan Żbik, t. 11: Spotkanie w „Kukerite”, Sport i Turystyka, Warszawa.
Krupka Władysław (2002), Akuszer Żbika, rozm. przepr. Alex Kłoś, „Przekrój”, nr 19/2968, s. 52–55, [dostęp: 1 czerwca 2022], http://mbc.malopolska.pl/Content/90720/przekroj_2002_19.pdf.
Krupka Władysław, scen., Rosiński Grzegorz, rys. (2019), Kapitan Żbik, t. 11: Spotkanie w „Kukerite”, wyd. 3, Ongrys, Szczecin.
Mikołajczyk Jacek (2010), Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957–1989, Gliwicki Teatr Muzyczny, Gliwice.
Obarska Marcelina (2020), „Kapitan Żbik i żółty saturator”, reż. Wojciech Kościelniak, [recenzja], [dostęp: 12 czerwca 2021], https://tinyurl.com/28sdpmea.
Suski Max, Szlachtycz Mateusz (2017), Kapitan Żbik. Portret pamięciowy, [wideo], rozm. przepr. Michał Wójcik, [dostęp: 13 czerwca 2021], https://youtu.be/HwjHp-Gg098.
Szlachtycz Mateusz (2020), Kapitan Żbik. Portret pamięciowy, z gościnnym udziałem Maxa Suskiego, Ongrys, Szczecin.
Wyszogrodzki Daniel (2018), Ale musicale! Złote stulecie 1918–2018, Marginesy, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Woźniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).