Berlin i Niemcy w dwóch adaptacjach filmowych powieści Alfreda Döblina Berlin Alexanderplatz
PDF

Słowa kluczowe

film adaptation
postcolonialism
German society
Weimar Republic

Jak cytować

Nowakowski, J. (2023). Berlin i Niemcy w dwóch adaptacjach filmowych powieści Alfreda Döblina Berlin Alexanderplatz. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, (44), 49–68. https://doi.org/10.14746/pspsl.2023.44.3

Abstrakt

The subject of this paper is the image of Berlin and Germany that emerges from two film adaptations of the novel Berlin Alexanderplatz. The first one, a 1980 TV series by Rainer Werner Fassbinder, closely follows the letter and spirit of the original 1929 novel; we see a faithful recreation of the material world and the mindset of German society in the final years of the Weimar Republic. In the second one, a 2021 cinema production by Burhan Qurbani, the plot is modernised. The main context of the film is the plight of refugees and economic migrants in contemporary Germany and the problems portrayed are linked to issues of race and post-colonialism.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2023.44.3
PDF

Bibliografia

Bienert Michael (2017), Döblins Berlin. Literarische Schauplätze, Verlag für Berlin-Brandenburg, Berlin.

Craig Robert (2021), Alfred Döblin: Monsters, Cyborgs and Berliners 1900–1933, Legenda, Cambridge,

Döblin Alfred (1979), Berlin Alexanderplatz. Dzieje Franciszka Biberkopfa, przeł. Izabela Czermakowska, przedm. Stefan Lichański, Czytelnik, Warszawa.

Elsaesser Thomas (1996), Fassbinder’s Germany: History, Identity, Subject, Amsterdam University Press, Amsterdam,

„Film na Świecie” (1983), nr 1 (289): Rainer Werner Fassbinder.

Fiuk Ewa (2021a), Berlin Alexanderplatz, „Ekrany”, nr 2, s. 51.

Fiuk Ewa (2021b), Gwinejczyk na Alexanderplatz, czyli o możliwości zanieczyszczenia dominującej narracji, „Kwartalnik Filmowy”, nr 114, s. 31–49,

Keppler-Tasaki Stefan (2018), Alfred Döblin. Massen, Medien, Metropolen, Königshausen & Neumann, Würzburg.

Klotz Volker (1969), Die erzählte Stadt: ein Sujet als Herausforderung des Romans von Lesage bis Döblin, Carl Hanser Verlag, München. Lichański Stefan (1979), Przedmowa, w: Alfred Döblin, Berlin Alexanderplatz. Dzieje Franciszka Biberkopfa, przeł. Izabela Czermakowska, przedm. Stefan Lichański, Czytelnik, Warszawa, s. 7.

Mazierska Ewa (1999), Janusowe oblicze filmowego miasta, „Kwartalnik Filmowy”, nr 28, s. 38–53.

Richie Alexandra (2021), Berlin. Metropolia Fausta, t. 2, przeł. Maciej Antosiewicz, W.A.B., Warszawa.

Stanisławski Krzysztof (1998), Nowe kino niemieckie od 1962 roku do teraz wraz z Leksykonem reżyserów, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot.

Syska Rafał (2003), Rainer Werner Fassbinder. Rewolucja, która nigdy nie nadeszła, w: Autorzy kina europejskiego, red. Grażyna Stachówna, Joanna Wojnicka, Rabid, Kraków, s. 59–78.