Abstrakt
Based on the example of Byronic themes in Mickiewicz’s works from the 1830s, the author analyses the antinomies of Byronism’s receptions, focusing on the Great Improvisation as an archetypal scene within Polish romantic literature. Konrad’s improvisation expresses both the extreme solitude of the character and his deepest relationship with his community. The Great Improvisation is also a transgression in its multiple meanings. In this scene, we can see the peak of Polish Byronism as well as the end of Byronic influence. The dynamics of the Improvisation show that Mickiewicz’s Byronism cannot be treated solely in the categories of literary motifs, psychological construction or a set of ideas. In this case, Byronism is not merely a static collection of characteristics, but a dynamic construction, an activity full of tensions; it is a constant verification of ethical and religious values and ideals, if not a review of dogmas and traditions and the process of transgressing them in order not to arrive at nothingness and evil, but – as Mickiewicz put it – to “search for higher and fundamental truths.”
Bibliografia
Dernałowicz Maria (1966), Od „Dziadów” części trzeciej do „Pana Tadeusza”. Marzec 1832 – czerwiec 1834, PIW, Warszawa.
Halkiewicz-Sojak Grażyna (1994), Byron w twórczości Norwida, TNT, Toruń.
Mickiewicz Adam (1997), Goethe i Bajron, w: tegoż, Dzieła. Wydanie Rocznicowe, Czytelnik, Warszawa, t. V.
Mickiewicz Adam (1998), Listy, cz. I. 1815–1829, w: tegoż, Dzieła. Wydanie Rocznicowe, Czytelnik, Warszawa, t. XIV.
Mickiewicz Adam (1998a), Przedmowa tłumacza, w: tegoż, Dzieła. Wydanie Rocznicowe, Czytelnik, Warszawa, t. III.
Sand George (1958), Eseje, tłum. Stanisława Kożuchowska i Maria Dramińska-Joczowa, PIW, Warszawa.
Siemieński Lucjan (1971), Religijność i mistyka w życiu i poezjach Adama Mickiewicza, Władysław Jaworski, Kraków.
Tatarkiewiczowa Anna (1964), Wstęp, w: Chateaubriand François-René, René, przeł. Tadeusz Boy-Żeleński, oprac. Anna Tatarkiewiczowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Witkowska Alina (1983), Mickiewicz. Słowo i czyn, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Maria Kalinowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).