Madame Bovary in Polesia. Gustave Flaubert’s "Madame Bovary" and Józef Ignacy Kraszewski’s "Ulana" (a Parallel)
Journal cover Poznań Polish Studies.  Literary Series, no. 47, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

Flaubert
Kraszewski
comparative studies
bovarysme
novel
realism

How to Cite

Teklik, N. (2024). Madame Bovary in Polesia. Gustave Flaubert’s "Madame Bovary" and Józef Ignacy Kraszewski’s "Ulana" (a Parallel). Poznań Polish Studies. Literary Series, (47), 375–389. https://doi.org/10.14746/pspsl.2024.47.20

Abstract

This article presents a comparative analysis of the plot, character building and poetics in Gustave Flaubert’s Madame Bovary and Józef Ignacy Kraszewski’s Ulana. Flaubert and Kraszewski shaped the character of their protagonists in a similar manner in that both women attempt to, in line with the idea of bovarysme, become someone different that they truly are. What connects the two characters: Emma engrossed with sentimental novels and bored of provincial life and Ulana for whom an affair was supposed to be an escape from marital unhappiness, are certainly stubbornness, impetuousness and tendency to break social and moral conventions. The parallel between Flaubert and Kraszewski is further confirmed by an analysis of the formal layer of the two texts – both authors were realists devoted to insightful presentation of the meanders of the human psyche and to accuracy of character description.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2024.47.20
PDF (Język Polski)

References

Bracka Mariya (2014), Kwestia prawdy i krzywdy w powieściach ludowych Józefa Ignacego Kraszewskiego, w: Kraszewski i wiek XIX. Studia, red. Anna Janicka, Krzysztof Czajkowski, Paweł Kuciński, Prymat, Białystok.

Burkot Stanisław (1986), „Ulana”. Powieść „malownicza” i powieść o ludzkich namiętnościach, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”.

Burkot Stanisław (2012), Kobieta w powieściach i publicystyce Kraszewskiego, w: Kraszewski. Poeta i światy, red. Tadeusz Budrewicz, Ewa Ihnatowicz, Ewa Owczarz, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Cieśla-Korytowska Maria (2011), Te książki zbójeckie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Engelking Ryszard (2014), Przedmowa, w: Gustaw Flaubert, Pani Bovary. Z obyczajów prowincji, przeł. Ryszard Engelking, słowo/obraz terytoria, Warszawa.

Flaubert Gustaw (1957), Listy, przeł. i wybór Wacław Rogowicz, PIW, Warszawa.

Flaubert Gustaw (2014), Pani Bovary. Z obyczajów prowincji, przeł. Ryszard Engelking, Sic!, Warszawa.

Gaultier Jules de (2006), Le Bovarysme, PUPS, Paris.

Girard René (2001), Pragnienie trójkątne, w: tegoż, Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne, przeł. Karolina Kot, Wydawnictwo KR, Warszawa.

Głowiński Michał (1992), Cham, czyli Pani Bovary nad brzegami Niemna, w: „Lalka” i inne. Studia w stulecie polskiej powieści realistycznej, red. Józef Bachórz, Michał Głowiński, IBL PAN, Warszawa.

Kraszewski Józef Ignacy (1880), Kronika Zagraniczna, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 235.

Kraszewski Józef Ignacy (1985), Ulana. Powieść poleska, [wstęp i przypisy Stanisław Burkot], Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.

Rancière Jacques (2012), Dlaczego należało zabić Emmę Bovary? Literatura demokracja i medycyna, przeł. Jerzy Franczak, „Teksty Drugie”, nr 4.

Śniedziewski Piotr (2011), O zgubnych skutkach spoglądania przez okno (Flaubert), w: tegoż, Melancholijne spojrzenie, Universitas, Kraków.