Trans/figuracje nowoczesności? Spory o twórczość Marii Komornickiej-Piotra Odmieńca Własta
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Bielik-Robson Agata (2009), Racjonalność romantyzmu, w: Romantyzm i nowoczesność, red. Michał Kuziak, Universitas, Kraków, s. 57-70.
- Bogaert Catherine i Lejeune Philippe (2003), Un journal a soi. Histoire d’une pratique, Textuel, Paris.
- Bogaert Catherine i Lejeune Philippe (2005), Le Journal intime. Histoire et anthologie, Textuel, Paris.
- Bolecki Włodzimierz (1997), Polowanie na postmodernistów (w Polsce) i inne szkice, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- Bolecki Włodzimierz (2012), Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje, Wydawnictwo IBL, Warszawa.
- Boniecki Edward (1996), Modernistyczny dramat ciała. Maria Komornicka, Wydawnictwo IBL, Warszawa.
- Chmurski Mateusz (2013), Modernizm(y) Europy środkowej? Rekonesans, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1-2 (36), s. 395-419.
- Chmurski Mateusz (2015), Rąbek nieskończoności, „Literatura na Świecie”, nr 3-4, s. 342-363.
- Csáth Géza (2013), Mela akkord: hinak labat mosni. Csath Geza gyerek- es ifjukori naploja 1897-1904, Magvető, Budapest.
- Czermińska Małgorzata (2004), Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków.
- Dernałowicz Maria (1977), Piotr Odmieniec Włast, „Twórczość”, nr 3, s. 75-78.
- Dynarski Wiktor (2011), Analiza wybranych badań nad płciowością Piotra Własta z perspektywy transgender studies, [praca magisterska na kierunku filologia polska napisana pod kierunkiem dr. hab. Jana Potkańskiego, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski], Warszawa, [dostęp: 6 stycznia 2016], https://www.academia.edu/3646878/Analiza_wybranych_bada%C5%84_nad_p%C5%82ciowo%C5%9Bci%C4%85_Piotra_W%C5%82asta_z_perspektywy_transgender_studies.
- Filipiak Izabela (2006), Obszary odmienności. Rzecz o Marii Komornickiej, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
- Gilmore Leigh (2001), The Limits of Autobiography, Cornell University Press, Ithaca (NY).
- Helbig-Mischewski Brigitta (2010), Strącona bogini. Rzecz o Marii Komornickiej, przeł. Katarzyna Długosz, Brigitta Helbig-Mischewski, Krzysztof Putkański, Universitas, Kraków.
- Iwasiów Inga (2010), Co jeszcze daje nam Komornicka?, w: Brigitta Helbig-Mischewski, Strącona bogini. Rzecz o Marii Komornickiej, Universitas, Kraków, s. 7-13.
- Janion Maria (1982), Gdzie jest Lemańska?, w: Odmieńcy. Transgresje, red. Maria Janion, Zbigniew Majchrowski, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, s. 186-239.
- Janion Maria (1996), Maria Komornicka in memoriam, w: tejże, Kobiety i duch inności, Sic!, Warszawa, s. 241-318.
- Komornicka Maria (2011), Listy, red. Edward Boniecki, Muzeum Historyczne m. st. Warszawy, Warszawa.
- Mencwel Andrzej (2006), Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Nycz Ryszard (1997), Język modernizmu, Wydawnictwo Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław.
- Paczoska Ewa (2010), Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności, PIW, Warszawa.
- Paczoska Ewa (2011), Gdzie jest Komornicka? w: Przerabianie XIX wieku. Studia, red. Ewa Paczoska, Bartłomiej Szleszyński, PIW, Warszawa, s. 17-41.
- Paczoska Ewa i Szleszyński Bartłomiej, red. (2011), Przerabianie XIX wieku. Studia, PIW, Warszawa.
- Pigoń Stanisław (1964), Trzy świadectwa o Marii Komornickiej, „Archiwum Literackie”, t. 8, s. 341-353.
- Podraza-Kwiatkowska Maria (1969), Tragiczna wolność. O Marii Komornickiej, w: tejże, Młodopolskie harmonie i dysonanse, PIW, Warszawa, s. 137-168.
- Podraza-Kwiatkowska Maria (1996), Wstęp, w: Maria Komornicka, Utwory poetyckie prozą i wierszem, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 5-41.
- Rodak Paweł (2011), Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Szajbély Mihály (2015), Geza Csath, diarysta, przeł. Miłosz Waligórski, „Literatura na Świecie”, nr 3-4, s. 209-220.
- Taylor Chloë (2009), The Culture of Confession from Augustine to Foucault: a Genealogy of the Confessing Animal, Routledge, New York.
- Tomasik Krzysztof (2008), Homobiografie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- Tomasik Krzysztof (2014), Homobiografie, wyd. 2 poszerz., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- Wołosiuk Ryszard (2010), Przemoc interpretacji. Praktyki przemocy w dyskursie literaturoznawczym na podstawie analiz „Biesów” Marii Komornickiej, „Polisemia. Czasopismo Naukowe Antropologów Literatury Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 1, [dostęp : 1 września 2015], http://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-1-2010-1/przemoc-interpretacji.
- Zdanowicz Katarzyna Ewa (2004), Kto się boi Marii K.? Sztuka i wykluczenie, Gnome, Katowice.
- Zdan Ian (Zdanowicz Anna) (2009), L’apprivoisement de l’alienation. Les demons de Maria Komornicka en tant que l’autobiographie symbolique fictive, [praca magisterska w ramach podwójnego dyplomu Master franco-polonais, UFR d’Études slaves – Wydział Polonistyki, Université Paris-Sorbonne – Uniwersytet Warszawski].