Abstrakt
This article presents the life and works of Wanda Borudzka – a journalist, poet and author of children’s and young adult literature active in the interwar and postwar periods. Borudzka, an underrated author with modern viewpoints, was very actively pursuing women’s issues in the interwar period; she was also a pioneer of literary criticism of children’s and young adult literature and a nature lover sensitive to animals’ wellbeing. The key parts of her writings are pre-war journalism (especially opinion pieces published in women’s press), interest in folk culture (visible after World War II, especially in the collection Malowane domy [Painted houses]) and children’s poetry. A separate place among her literary works is occupied by the social realist young adult novel Dorota i jej towarzysze (Dorota and her companions). In Borudzka’s writings, animals play a significant role and particular attention is given to cats which often feature in her poems and have a special place both in Dorota’s heart, who was maliciously called “cat lady” by critics, and in the writer’s heart as well.
Finansowanie
National Science Centre, Poland, grant no. 2021/41/B/HS2/00876
Bibliografia
Borudzka Wanda (1924), Ideologia harcerska a małżeństwo współczesne, nakł. i drukiem Ludwika Chomińskiego, Wilno, [reprint: Impuls, Kraków 2017].
Borudzka Wanda (1934a), Książki dla dzieci, „Wiadomości Literackie”, nr 31.
Borudzka Wanda (1934b), Nursery literatury, „Wiadomosci Literackie”, nr 4.
Borudzka Wanda (1947), Na łące pomalowanej słońcem, il. Tadeusz Gronowski, Wydawnictwo Eugeniusza Kuthana, Warszawa.
Borudzka Wanda (1950a), Parasolowy puszek, [il. Jerzy Karolak], Nasza Księgarnia, Warszawa.
Borudzka Wanda (1950b), Szóste kaczę, il. Zofia Fijałkowska, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Borudzka Wanda (1953a), Można inaczej, „Nowa Kultura”, nr 51/52.
Borudzka Wanda (1953b), Zabawki, „Płomyk”, nr 10.
Borudzka Wanda (1954), Malowane domy, [il. Zofia Czasznicka], Nasza Księgarnia, Warszawa.
Borudzka Wanda (1956), Ojczyzna, „Twórczość”, nr 6.
Borudzka Wanda (1957), Malowane domy, il. zebrała Zofia Czasznicka, [układ graf. Zofia Czasznicka i Henryk Gaczyński], wyd. 2, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Borudzka Wanda (1958), Leonia i Hania, il. Maria Mackiewicz, Biuro Wydawnicze „Ruch”, Warszawa.
Borudzka Wanda (1960), Basia i kotek, il. Janina Włodarska, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Borudzka Wanda (b.r.), List Wandy Borudzkiej do Poli Gojawiczyńskiej, Biblioteka Narodowa, rkp. 10335 III.
Borudzka Wanda, red. (1929/1930) „Kalendarz Dziecka i Matki”.
Dorosz Beata (b.r.), Wanda Borudzka [hasło], w: Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku, red. Alicja Szałagan, https://pisarzeibadacze.ibl.edu.pl/haslo/1027/borudzka-wanda [dostęp: 2.11.2024].
Fronczyk-Stajewska Zofia i in., red. (1994), Szkoła im. Anieli Wereckiej, Koło Wychowanek Szkoły im. A. Wereckiej, Warszawa.
Frycie Stanisław (1978), Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945–1970, t. 1: Proza, WSiP, Warszawa.
Ginett-Wojnarowiczowa Janina (1949), Wystawa sztuki i rękodzieła ludowego w Warszawie, „Polska Sztuka Ludowa”, nr 6.
Iwaszkiewicz Aniela (b.r.), Iwaskiewicz Aniela „Nela” [wypowiedź zarejestrowana w Archiwum historii mówionej], https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/aniela-iwaszkiewicz,159.html [dostęp: 23.10.2024].
Kostrzewa Maria Magdalena (1979 [wyd. 2: 1984]), Wanda Borudzka [hasło], w: Nowy słownik literatury dla dzieci i młodzieży. Pisarze, książki, serie, ilustratorzy, przegląd bibliograficzny, [red. nauk. Krystyna Kuliczkowska, Barbara Tylicka], Wiedza Powszechna, Warszawa.
Kuliczkowska Krystyna (1954), Sprawa „Doroty” i nie tylko Doroty, „Nowa Kultura”, nr 3.
Łebkowska Anna (2019), Afirmacja świata w powieści dla dzieci (Wanda Borudzka), w: tejże, Somatopoetyka – afekty – wyobrażenia. Literatura XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Rafałowska Barbara (1953), „Twórczość”, nr 4.
Tylicka Barbara (1953), Czy takie było życie dzieci w pierwszych latach powojennych?, „Wieś”, nr 14.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Kwiatkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
