Abstrakt
The aim of the article is to present one of the key figures in the contemporary book market, Andrzej Tomaszewski, who is a remarkable designer, typographer, printer as well as a bibliophile, teacher and populariser of knowledge about books. Our goal in this article is to present him particularly as an outstanding book architect expertly skilled in the use of the polygraphic “trowel” who possesses and effectively uses his deep knowledge of all the nuances of designing for print. To this end, we present Tomaszewski’s selected designs, closely scrutinising them in order to highlight his versatility and the diversity of his skills.
Bibliografia
Bieńkowska Barbara (2005), Książka na przestrzeni dziejów, współpr. Elżbieta Maruszak, PWN, Warszawa.
Leszczyński Grzegorz (2007), Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej, Warszawa.
Mikołajczak Aleksander Wojciech, oprac. (2000), Wspólne gniazdo. W Millenium Zjazdu Gnieźnieńskiego, TUM, Gniezno.
Publiusz Owidiusz Naso (1997), Sztuka rybołówstwa, tekst łac. do druku przygot., przekł. na jęz. pol. dokonał oraz przedm. i koment. opatrzył Aleksander Wojciech Mikołajczak, il. Jerzy Stróżyk, TUM, Gniezno.
Bibliografia (2019), w: Bibliothemata 3. Typografia Andrzeja Tomaszewskiego, oprac. graf. Andrzej Tomaszewski, Grupa Cogito, Warszawa.
Bringhurst Robert (2007), Elementarz stylu w typografii, przeł. Dorota Dziewońska, Design Plus, Kraków.
Chamera-Nowak Agnieszka (2011), Roman i Andrzej Tomaszewscy w niewoli książek, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. Małgorzata Komza, współudz. Ewa Jabłońska-Stefanowicz, Ewa Repucho, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Chamera-Nowak Agnieszka (2019), Qualis pater, talis filius, w: Bibliothemata 3. Typografia Andrzeja Tomaszewskiego, oprac. graf. Andrzej Tomaszewski, Grupa Cogito, Warszawa.
Hilchen Michał (2008), Bibliothemata. Wystawa typografii Andrzeja Tomaszewskiego towarzysząca 18 Sesji Varsavianistycznej „Grafika książki warszawskiej”, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego, Warszawa.
IGEPA (2024), https://tinyurl.com/kmyykvax [dostęp: 21.06.2024].
Janik Katarzyna (2021), O „książkoróbstwie” – poglądy Andrzeja Tomaszewskiego na temat typografii i projektowania książek, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 15, nr 1,
Krzak-Weiss Katarzyna (2011), Powrót do przeszłości. Inspiracje dawną książką we współczesnej typografii, w: W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, red. Małgorzata Komza, współudz. Ewa Jabłońska-Stefanowicz, Ewa Repucho, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Leszczyński Grzegorz (2024), [wywiad opublikowany na blogu Piórkiem i Pazurkiem o Współczesnej Literaturze Dziecięcej oraz Młodzieżowej], rozmowę przeprowadziła Katarzyna Slany, https://tinyurl.com/2mxfnc4t [dostęp: 9.06.2024].
Pest Monika, Tomaszewski Andrzej (2013), „…jesteś kwitnącą grą rozumu, jesteś ruchem króla szachowego myślenia”. Rozmowa z Andrzejem Tomaszewskim, „Sztuka Edycji”, nr 2,
Punkt dla Tomaszewskiego (1998), „Gazeta Wyborcza. Książki”, nr 3.
Repucho Ewa (2016), Typografia kompletna. Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Repucho Ewa (2019), Orzeł z Sępolna, w: Bibliothemata 3. Typografia Andrzeja Tomaszewskiego, oprac. graf. Andrzej Tomaszewski, Grupa Cogito, Warszawa.
Semkowicz Władysław (2011), Paleografia łacińska, wyd. 3, Universitas, Kraków.
Socha Klaudia (2022), Książka kongenialna czy po prostu dobry projekt? Refleksje nad layoutami książek z różnych epok, „Sztuka Edycji”, nr 2,
Tomaszewski Andrzej (2006a), Lektura obowiązkowa, w: tegoż, Zapiski książkoroba, Do, Warszawa.
Tomaszewski Andrzej (2006b), O jedności treści, formy i funkcji, w: tegoż, Zapiski książkoroba, Do, Warszawa.
Tomaszewski Andrzej (2008), Dopisek do przypisów alias notek, [Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego], Warszawa.
Tomaszewski Andrzej (2009a), Historyczna typografia źródłem inspiracji współczesnych projektantów, „Roczniki Biblioteczne”, R. 53.
Tomaszewski Andrzej (2009b), Z warsztatu typografa, [nagranie]15.
Tomaszewski Andrzej (2011), Architektura książki dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa.
Tomaszewski Andrzej (2019), Circulum vitae, w: Bibliothemata 3. Typografia Andrzeja Tomaszewskiego, oprac. graf. Andrzej Tomaszewski, Grupa Cogito, Warszawa.
Wiercińska Janina (1986), Sztuka i książka, PWN, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Repucho, Katarzyna Krzak-Weiss

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
