Abstract
The article has been derived from a chapter of an MA thesis on everyday speech in Miron Białoszewski’s work. The text focuses on exposition of methodological assumptions - the notion of everyday speech and its translation into poetic language in Białoszewski’s works. In particular, the article discusses a series of non-professional translations of the poem UFO agent’s skipping rope into German, as an example of the functioning of the dominant of everyday speech in translations of Białoszewski’s poetry.References
Bachtin M., Słowo w powieści, w: idem, Problemy literatury i estetyki, tłum. W. Grajewski, Warszawa 1982.
Balcerzan E., Wstęp, w: idem, Pisarze polscy o sztuce przekładu, Poznań 1977.
Bańko M., Współczesny polski onomatopeikon. Ikoniczność w języku, Warszawa 2008.
Barańczak S., Poetycki model świata a problemy przekładu artystycznego (na materiale polskich tłumaczeń G.M. Hopkinsa), w: Wielojęzyczność literatury i problemy przekładu artystycznego, red. E. Balcerzan, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1984.
Białoszewski M., Am Fenster stehe ich, tłum. K.J. Gentsch, w: Skakanka Ufoistki: zbiór przekładów na języki obce. Turniej Tłumaczy’96, red. J. Grzenia, Cieszyn 1996.
Białoszewski M., Auszählereim einer Ufoistin, tłum. J. Karsay, A. Błaszczyk, w: idem, Skakanka Ufoistki: zbiór przekładów na języki obce. Turniej Tłumaczy’96, red. J. Grzenia, Cieszyn 1996.
Białoszewski M., Chamowo, w: idem, Utwory zebrane, t. 11, Warszawa 2009.
Białoszewski M., Hoppla, Hoppla heia des Ufoliebchens, tłum. Anna i Günter, w: Skakanka Ufoistki: zbiór przekładów na języki obce. Turniej Tłumaczy’96, red. J. Grzenia, Cieszyn 1996.
Białoszewski M., Rachunek zachciankowy, Warszawa 1959.
Białoszewski M., Rozkurz, Warszawa 1980.
Białoszewski M., Reim einer Ufologin, tłum. J. Pochron, w: idem, Skakanka Ufoistki: zbiór przekładów na języki obce. Turniej Tłumaczy’96, red. J. Grzenia, Cieszyn 1996.
Białoszewski M., Seilspringende UFO-istin, tłum. R. Heckhausen, w: idem, Skakanka Ufoistki: zbiór przekładów na języki obce. Turniej Tłumaczy’96, red. J. Grzenia, Cieszyn 1996.
Białoszewski M., Skakanka Ufoistki: zbiór przekładów na języki obce. Turniej Tłumaczy’96, red. J. Grzenia, Cieszyn 1996.
Białoszewski M., Szumy, zlepy, ciągi, Warszawa 1976.
Białoszewski M., Zawał, w: idem, Utwory zebrane, t. 6, Warszawa 1991.
Borkowska G., Życie codzienne jako kategoria literacka i badawcza (rekonesans), w: Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności, red. G. Borkowska, A. Mazur, Opole 2007.
Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Kraków 2008.
Bralczyk J., Mój język prywatny. Słownik autobiograficzny, Warszawa 2004.
Cudak R., Czytając Białoszewskiego, Katowice 1999.
Das große DUDEN Wörterbuch der deutschen Sprache in 10 Bänden, Mannheim – Leipzig – Wien – Zürich 1999.
Głowiński M., Białoszewskiego gatunki codzienne, w: Pisanie Białoszewskiego. Szkice, red. M. Głowiński, Z. Łapiński, Warszawa 1993.
Głowiński M., Małe narracje Białoszewskiego, w: idem, Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, Warszawa 1973.
Heidegger M., Język, w: idem, W drodze do języka, tłum. J. Mizera, Warszawa 2007.
Husserl E., W jaki sposób po dokonaniu „epoché” w odniesieniu do nauk obiektywnych świat naszego życia codziennego może stać się tematem nauki? Zasadnicze rozróżnienie a priori obiektywno-logicznego i a priori świata naszego życia codziennego, w: idem, Kryzys nauki europejskiej a transcendentalna fenomenologia, tłum. J. Szewczyk, przejrzał i zinterpretował terminy R. Ingarden, „Studia Filozoficzne” 1976, nr 9.
Krasnodębski Z., Nellen K., Wstęp, w: Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne, Warszawa 1993.
Kuderowicz Z., Dilthey, Warszawa 1967.
Łukaszuk-Piekara M., „niby ja”. O poezji Mirona Białoszewskiego, Lublin 1997.
Maciejewska I., Wstęp, w: Poeci dwudziestolecia międzywojennego, t. 1, red. I. Maciejewska, Warszawa 1982.
Mazur A., Borkowska G., Słowo wstępne, w: Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności, red. G. Borkowska, A. Mazur, Opole 2007.
Michalski K., Heidegger i fenomenologia, w: idem, Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978.
Miłosz C., Ruiny i poezja, w: idem, Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1987.
Pustkowski H., Trzy razy Miron Białoszewski, w: idem, „Gramatyka poezji?”, Warszawa 1974.
Rutkowski K., Przeciw (w) literaturze. Esej o „poezji czynnej” Mirona Białoszewskiego i Edwarda Stachury, Bydgoszcz 1987.
Rymkiewicz W., Słowo: mowa egzystencji, w: idem, Ktoś i nikt. Wprowadzenie do lektury Heideggera, Wrocław 2002.
Saloni Z., Język mówiony [hasło], w: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.
Sobolczyk P., Język potoczny Białoszewskiego w przekładzie, „Między Oryginałem a Przekładem”, t. 12: Głos i dźwięk w przekładzie, red. J. Brzozowski, J. Konieczna-Twardzik, M. Filipowicz-Rudek, Kraków 2006.
Stańczakowa J., Dziennik we dwoje, Warszawa 1992.
Stańczakowa J., Dziennik we dwoje, t. 2, Warszawa [b.d.].
Stańczakowa J., Listy do Czesława Miłosza, „Zeszyty Literackie” 2009, nr 106.
Taranienko Z., Szacunek dla każdego drobiazgu, w: idem, Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986.
Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 2005.
Wołoszynow W., Słowo w życiu i słowo w poezji. Przyczynek do zagadnień poetyki socjologicznej, tłum. A. Pomorski, w: Ja – Inny. Wokół Bachtina, t. 1, red. D. Ulicka, Kraków 2009.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).