Abstract
The article is an attempt to interpret the work of the Krak.w poet from the ecocritical perspective. The central point of study is ecopoetics understood as a type of sensitivity, an attitude towards the world and a certain way of writing that shapes readership awareness, imagination and knowledge. The study analyzes in particular portrayal of the environmental spaces, attitude of the entity towards nature and all of non-human creatures, lines entangled in the biographical context and depicting the death of the animals. In the course of this interpretation, Małgorzata Lebda’s poetry fits in the ecological context that was postulated in the outset, revealing its ecopoetic potential.References
Brach-Czaina Jolanta (1999), Metafizyka mięsa, w: tejże, Szczeliny istnienia, eFKa, Kraków, s. 124-143.
Brzoska Wojciech (2010a), W imię ojca i syna i burzy, http://zeszytypoetyckie.pl/debiuty/369-recenzja-qtropowq-magorzatylebdy-w-artpapierze [dostęp: 10 lutego 2017].
Brzoska Wojciech (2010b), W poezji jak w miłości – nic na siłę… Z Małgorzatą Lebdą rozmawia Wojciech Brzoska, „ArtPapier”, nr 4 (158), http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=101&artykul=2350 [dostęp: 10 lutego 2017].
Byrska Aleksandra, Jemioło Piotr (2016), Mówiłem do was jak do zwierząt. Z Małgorzatą Lebdą rozmawiają Aleksandra Byrska i Piotr Jemioło, „Fragile”, nr 2 (32), s. 74-79.
Czermińska Małgorzata (2011), Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 183-200.
Eliade Mircea (1996), Egzystencja człowieka i uświęcenie życia, w: tegoż, Sacrum i profanum, Wydawnictwo KR, Warszawa, s. 133-177.
Fiedorczuk Julia, Beltrán Gerardo (2015), Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego (Warszawa), Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Warszawa.
Grzesiczak Łukasz (2016), Balansuję pomiędzy poezją i fotografią. [rozmowa z Małgorzatą Lebdą], http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,20251219,0,Balansuje-pomiedzy-poezja-i-fotografia.html [dostęp: 10 lutego 2017].
Krynicki Ryszard (2005), Kamień, szron, Wydawnictwo a5, Kraków.
Lebda Małgorzata (2009), Tropy, Wydawnictwo „Zeszyty Poetyckie”, Gniezno.
Lebda Małgorzata (2013), Granica lasu, WBPiCAK, Poznań.
Lebda Małgorzata (2016), Matecznik, WBPiCAK, Poznań.
Nycz Ryszard (2001), „Słowami… w świat wyglądam”. Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna, w: tegoż, Literatura jako trop rzeczywistości, Universitas, Kraków, s. 117-139.
Sołtys-Lewandowska Edyta (2015), „Zabobon omamy święte szczeliny”. Metafizyka w poezji Małgorzaty Lebdy, w: tejże, O „ocalającej nieporządek rzeczy” polskiej poezji metafizycznej i religijnej drugiej połowy XX i początków XXI wieku, Universitas, Kraków, s. 270-298.
Żuliński Leszek (2014), Mesmeryzmy, http://latarnia-morska.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=1428%3Aqgranica-lasuq-magorzaty-lebdy&catid=40%3Aportliteracki&Itemid=64&lang=pl [dostęp: 10 lutego 2017].
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).