Abstract
The principal notion of the article–a “backward catastrophe”– stands for a catastrophe which occurs unseen until it becomes recognized and which broadens its destructive activity until it has been recognized. This concept in the article has been referred to the Shoah. The main thesis is that the recognition of the actual influence of the Holocaust began in Polish culture in the mid-1980s (largely it started with the film by Claude Lanzmann Shoah and the essay by Jan Błoński Biedni Polacy patrzą na getto [“The Poor Poles Look at the Ghetto”]), that is when the question: “What happened to the Jews”, assumes the form: “Did the things that happened to the Jews, also happened to the Poles?”. Cognitive and ethical reorientation leads to the revealing of the hidden consequences of the Holocaust reaching as far as the present day and undermining the foundations of collective identity. In order to understand this situation (and adopt potentially preventive actions) Polish society should be recognized as a postcatastrophic one.References
Bartana Yeal, reż. (2007), Mary koszmary, [dostęp: 12 grudnia 2014], http://artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/bartana-yael-marykoszmary-2.
Bikont Anna (1997), A on krzyczał: „Wszyscy jesteście kapo!”, „Gazeta Wyborcza”, 4 października [dostęp: 12 grudnia 2014], ttp://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,258900,19971004RP-DGW,A_on_krzyczal_Wszyscy_jestescie_kapo,.html.
Błoński Jan (1987), Biedni Polacy patrzą na getto, „Tygodnik Powszechny”, nr 2.
Błoński Jan (1996a), Biedni Polacy patrzą na getto, w: tegoż, Biedni Polacy patrzą na getto, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 9-28.
Błoński Jan (1996b), Myśleć przeciw własnemu konformizmowi, w: tegoż, Biedni Polacy patrzą na getto, s. 31-35.
Buryła Sławomir (2005), Oblicza Zagłady, „Słupskie Prace Filologiczne”, nr 4, s. 151-171.
Buryła Sławomir (2013), Tematy (nie)opisane, Universitas, Kraków.
Cała Alina (1989), Asymilacja Żydów w Królestwie Polskim (1864-1897). Postawy Konflikty Stereotypy, PIW, Warszawa.
Cała Alina (1992), Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Cała Alina (2012), Żyd – wróg odwieczny? Antysemityzm w Polsce i jego źródła, Nisza, Warszawa.
Forecki Piotr (2011), Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Goldhagen Daniel (2005), Niedokończony rozrachunek. Rola Kościoła katolickiego w Holocauście i niedopełniony obowiązek zadośćuczynienia, przeł. Hanna Jankowska, Sic!, Warszawa.
Gross Jan Tomasz (2000), Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Pogranicze, Sejny.
Gross Jan Tomasz (2006), Strach. Antysemityzm w Polce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści, Znak, Kraków.
Gross Jan Tomasz (2011), Złote żniwa. Rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów, Znak, Kraków.
Grynberg Henryk (1994), Ludzie Żydom zgotowali ten los, w: tegoż, Prawda nieartystyczna, PIW, Warszawa, s. 100-138.
Jarecka Dorota (2008), Język polski po Zagładzie, „Gazeta Wyborcza”, 29 stycznia [dostęp: 12 grudnia 2014], http://www.archiwum.wyborcza.plArchiwum/1,0,5023692,20080130RP-DGW,Jezyk_polski_po_Zagladzie,.html.
Jedlicki Jerzy (1987), Dziedzictwo i odpowiedzialność zbiorowa, „Res Publica”, nr 1; przedruk w: tegoż, Źle urodzeni, czyli o doświadczeniu historycznym. Scripta i postscripta, „Aneks” i Polityka, Londyn–Warszawa, s. 108-126.
Karolak Sylwia (2014), Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947-1991. Kanon, który nie powstał, Nauka i Innowacje, Poznań.
Krupa Bartłomiej (2013), Opowiedzieć Zagładę. Polska proza i historiografia wobec Holocaustu (1987-2003), Universitas, Kraków.
Kucia Marek (2005), Auschwitz jako fakt społeczny, Universitas, Kraków.
Kuroń Jacek (1985), „Tygodnik Mazowsze”, nr 145.
Lanzmann Claude (1990), Le non-lieux de la mémoire, w: Au sujet de Shoah, le film de Claude Lanzmann, red. Bernard Cuau, Edition Belin, Paris, s. 280-293.
Liebman Stuart, red. (2007), Claude Lanzmann’s „Shoah”. Key essays, Oxford University Press, New York.
Machcewicz Paweł, Persak Krzysztof, red. (2002), Wokół Jedwabnego, t. 1: Studia, t. 2: Dokumenty, IPN, Warszawa.
Milgram Stanley (1963), Behavioral study of obedience, „Journal of Abnormal and Social Psychology”, nr 67, s. 371-378.
Milgram Stanley (1974), Obedience to authority, Harper & Row, New York.
Szarota Tomasz (2000), U progu Zagłady. Zajścia antyżydowskie i pogromy w okupowanej Europie, Sic!, Warszawa.
Tokarska-Bakir Joanna (2008), Legendy o krwi. Antropologia przesądu, W. A. B., Warszawa.
Tokarska-Bakir Joanna (2012), Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939-1946, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Umińska Bożena (2001), Postać z cieniem. Portrety Żydówek w literaturze polskiej, Sic!, Warszawa.
Umińska Bożena (2013), Antysemityzm. Nie zamknięta historia, Czarna Owca, Warszawa.
Werner Andrzej (1997), Ponowoczesność i zagłada, w: tegoż, Krew i atrament, Warszawa, s. 149-167.
„Zagłada Żydów. Studia i materiały” (2005), nr 1.
Zaleski Marek (1994), Różnica, „Res Publica Nowa”, nr 7/8; przedruk w: tegoż, Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, Warszawa 1996, s. 181-210.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).