Abstract
The sketch discusses the “relations and interdependencies of impossibilities” connecting the discursive poetry of Bieńkowski with the lyrical poetics of Leśmian. This formula, coined by the author of Sprawy wyobraźni, perfectly expresses these kind of references that exceed just a simple juxtaposition of similarities in subject matters or poetical figures. In terms of this plane, there seem to be are more differences between the two poems than conceivable similarities. However, within the plane of creative philosophy, the awareness of the language status in modern poetry, the abiding concept of reality and the attitude towards civilizational and social transformations, the similarities are particularly striking. The avant-garde poet does not shun from employing early modernist individualistic, idealistic, regressive and aesthetic (formalistic) tendencies so characteristic for Leśmian. If Przyboś, as Łapiński put it, “rehabilitated” Leśmian’s programme, Bieńkowski makes the Przyboś’ programme back again more like Leśmian-like, creating a programme not so much avant-garde in character but rather a one that relates to decadent aspirations of modernism in its narrowest sense. Not surprisingly then, he makes the lyrics of the author of Łąka his particular tertium comparationis of the phenomena in Polish postwar poetry, linguistic poetry in particular. This way, unusual power of modernity of Leśmian poetry is testified and well proven.
References
Bieńkowski Z., Ćwierć wieku intymności. Szkice o poezji i niepoezji, Warszawa 1993.
Bieńkowski Z., Piekła i Orfeusze. Szkice z literatury zachodniej, Warszawa 1960.
Bieńkowski Z., Poezja i niepoezja, Warszawa 1967.
Bieńkowski Z., Poezje zebrane, Warszawa 1993.
Boniecki E., Archaiczny świat Bolesława Leśmiana. Studium historycznoliterackie, Gdańsk 2008.
Friedrich H., Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX do połowy XX wieku, przekł., wstęp E. Feliksiak, Warszawa 1978.
Głowiński M., Leśmian, czyli poeta jako człowiek pierwotny, w: Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981.
Karpowicz T., Poezja niemożliwa, Wrocław 1975.
Kluba A., Autoteliczność – referencjalność – niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej
(1918-1939), Wrocław 2004.
Kwiatkowski J., Metafizyka zrodzona z historii, w: idem, Klucze do wyobraźni, wyd 2. popr., Kraków 1973, s. 53–66.
Leśmian B., Metafizyka, w: idem, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, wyd. 2, Wrocław 1983, s. 33–34.
Leśmian B., Przemiany rzeczywistości, w: Pisarze awangardy dwudziestolecia międzywojennego. Autokomentarze (Leśmian — Witkacy — Schulz — Gombrowicz), wybór, oprac. T. Wójcik, Warszawa 1995, s. 39.
Leśmian B., Znaczenie pośrednictwa w metafizyce życia zbiorowego, w: idem, Szkice literackie, oprac., wstęp J. Trznadel, Warszawa 1959.
Leśmian B., Z rozmyślań o Bergsonie, w: idem, Szkice literackie, oprac., wstęp J. Trznadel, Warszawa 1959, s. 30-31.
Lipski J.J., Traktaty poetyckie Anaksymandrejczyka, w: idem, Szkice o poezji, Paryż 1987, s. 65–71.
Łapiński Z., Dwaj nowocześni: Leśmian i Przyboś, „Teksty Drugie” 1994, nr 5/6, s. 83.
Nycz R., „Słowami... w świat wyglądam”. Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna, w: idem, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001, s. 139.
Podraza-Kwiatkowska M., Zagadnienia polskiego symbolizmu, w: eadem, Młodopolskie harmonie i dysonase, Warszawa 1969.
Stankowska A., Wyobraźnia a słowo. „Słowotwory” i interwencje Zbigniewa Bieńkowskiego, w: eadem, Kształt wyobraźni. Z dziejów sporu o „wizję” i „równanie”, Kraków 1998, s. 64–109.
Stróżewski W., „Byt i nic są tym samym”, w: idem, Istnienie i sens, Kraków 2005, s. 196.
Stróżewski W., Metafizyka Leśmiana, w: idem, Istnienie i sens, Kraków 2005.
Stróżewski W., Trzy koncepcje istnienia, w: idem, Istnienie i sens, Kraków 2005, s. 55-80.
Waśkiewicz A.K., Piekła i raje wieloznaczności, w: idem, Rygor i marzenie. (Szkice o poetach trzech awangard), Łódź 1973, s. 196–216.
Rzeczy istotne. Rozmowa ze Zbigniewem Bieńkowskim, „Nowe Książki” 1993, z. 1, s. 2.
Śniedziewski P., „Treść, gdy w rytm się stacza”. Leśmian i symbolistyczna fascynacja
rytmem, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3, s. 135–152.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).