Jan Lechoń: wiatr nocy, rysunek rdzy (na marginesie wiersza Stara Warszawa)
PDF (Język Polski)

Keywords

Jan Lechoń
analysis
interpretation
poem

How to Cite

Próchniak, P. (2010). Jan Lechoń: wiatr nocy, rysunek rdzy (na marginesie wiersza Stara Warszawa). Poznań Polish Studies. Literary Series, (17), 67–80. https://doi.org/10.14746/pspsl:2010.17.5

Abstract

The present sketch proposes an aspectual analysis and interpretation of the poem Stara Warszawa by Jan Lechoń. The author of the sketch is interested in architectonics of the world revealed and rendered in the poem, in a complex and intricate network of relations in which the poem establishes, maintains, develops and interacts with other cultural texts, as well as its existentialist dimension. The basic frame of reference for the last mentioned issue is the friendship shared by Lechoń and Stanisław Baliński.

https://doi.org/10.14746/pspsl:2010.17.5
PDF (Język Polski)

References

Baliński S., Magnetofonowy zapis wspomnień, nagranie M. Pytasz, 21 grudnia 1981, taśma A, cyt. za: E. Pytasz, M. Pytasz, Stanisława Balińskiego droga do Skamandra, w: Studia o twórczości Stanisława Balińskiego, red. I. Opacki, M. Pytasz, Katowice 1984, „Skamander”, t. 4, s. 12.

Baliński S., Melodie dzieciństwa, „Wiadomości” 1956, nr 31.

Baliński S., Trzy poematy o Warszawie, Londyn 1945. Wierzyński K., O poezji Lechonia, w: Pamięci Jana Lechonia, Londyn 1958.

Calasso R., Zaślubiny Kadmosa z Harmonią, wprow. J. Brodski, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków 1995.

Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998.

Lechoń J., Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990.

Lechoń J., Poezje zebrane, Londyn 1954.

Listy Jana Lechonia do Stanisława Balińskiego, oprac. T. Januszewski, „Kresy” 1998, nr 3.

Polskie pieśni i piosenki. Śpiewnik polski, wybór, oprac. A. Wójcicki, J. Cieślak, Warszawa 1989.

Trzeci Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki, oprac. W. Rzepko, nr 7, Warszawa 1897.

Straszny dwór (opera w 4. aktach, z których pierwszy w dwóch odsłonach), muzyka S. Moniuszki, słowa J. Chęcińskiego, Warszawa 1865.