Abstract
The article, by means of an analysis of the role of visual and linguistic epiphany in the novels Sońka (2014) and Love (Miłość) (2017), based on the philosophy of Martin Heidegger, Jacques Lacan and Emmanuel Lévinas, aims to expand the existing research on Ignacy Karpowicz’s geopoetics and literary provincialism.
References
Bhabha, Homi K. (2010), The location of culture, Routledge, London [Wielka Brytania].
Corrigan Kevin (2007), The Face Of The Other. A Comparison Between The Thought Of Emmanuel Lévinas, Plato, And Plotinus, w: Platonisms.
Ancient, Modern and Postmodern, red. Kevin Corrigan i John Douglas, Brill, Leiden, Boston [USA], s. 217-236.
Gosk Hanna (2010), Wychować się w momencie historycznego przełomu to żadna przyjemność. O postzależnościowych aspektach polskiej prozy ostatnich lat, w: Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania, hierarchie, perspektywy, red. Hanna Gosk, Elipsa, Warszawa, s. 93-113.
Heidegger Martin (2006), Sein und Zeit, Niemeyer, Tübingen [Niemcy].
Hornblower Simon, Spawforth Antony, Eidinow, Esther, red. (2012), The Oxford Classical Dictionary, [online], [dostęp: 7 marca 2018],tiny.cc/l5cilz.
Karpowicz Ignacy (2014), Sońka, Wydawnictwo Literackie, Kraków. (Skrót: S)
Karpowicz Ignacy (2017), Miłość, Wydawnictwo Literackie, Kraków. (Skrót: M)
Konończuk Elżbieta (2012), Podlaska lokalność w narracjach socjologicznych, magicznych i satyrycznych, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, z. 3, s. 141-156.
Lacan Jacques (1949), Le stade du miroir comme formateur de la fonction du je, telle qu’elle nous est révélée, dans l’expérience psychanalytique, „Revue Française de Psychanalyse”, z. 4, s. 449-455.
Lepachin Valerij (2002), Ikona v russkoj chudožestvennoj literature. Ikona i ikonopočitanie, ikonopis’ i ikonopiscy, Otčij Dom, Moskva [Rosja].
Lévinas Emmanuel (1971), Totalité et infini. Essai sur l’extériorité, Le livre de poche, Le Livre de Poche, Paris [Francja].
Lipoveckij Mark (2012), Sovetskie i postsovetskie transformacii sjužeta vnutrennej kolonizacii, w: Tam, vnutri. Praktiki vnutrennej kolonizacii v kul’turnoj istorii Rossii, red. Aleksandr Ėtkind i Dirk Uffelmann, NLO, Moskva [Rosja], s. 809-845.
Marco Vincenzo di (2016), Emmanuel Lévinas. L’epifania del volto, Pazzini, Villa Verucchio [Włochy].
Rybicka Elżbieta (2011), Geopoetyka, geokrytyka, geokulturologia. Analiza porównawcza pojęć, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, z. 2, s. 27-39.
Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków.
Sawicka-Mierzyńska, Katarzyna (2012), Przemiany zakresu pojęć ‘prowincja’ i ‘centrum’ w piśmiennictwie podlaskim przed i po 1989 roku, w: Nowy regionalizm w badaniach literackich, red. Małgorzata Mikołajczyk i Elżbieta Rybicka, Universitas, Kraków, s. 101-113.
Sawicka-Mierzyńska Katarzyna (2015), Prowincja – krajna cudów, w: Centra – peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. Wojciech Browarny i Elżbieta Rybicka, Universitas, Kraków, s. 304-320.
Sławski Franciszek (1952-1956), Słownik etymologiczny języka polskiego, Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego, Kraków.
Turgenev Ivan (1979), Žyvye mošči, w: Polnoe sobranie sočinenij i pisem v 30-ch tomach, t. 3, red. Mikhail Pavlovič Alekseev, Nauka, Moskva [Rosja], s. 326-338.
White Kenneth (1992), Elements of Geopoetics, „Edinburgh Review”, z. 88, s. 163-178.
Žižek Slavoj (2008), The Sublime Object of Ideology, Verso, London [Wielka Brytania].
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).