Abstract
Stanisław Barańczak collection Journey in Winter (Podróż zimowa) published in 1994 was enthusiastically received by critics, resulting in a great number of related essays and reviews. The author of Supplements reconstructs the main reading strategies of the reviewers and takes a close look at the tools and context they employ. Finally, the reflections on the ways of interpreting the Poznan-born poet’s book provoke the author to consider the critical and poetic biases, the issue of music as a source of identity and a very nonobvious relation between Schubert’s vocal works and the rap aesthetics.
References
Artysz Jerzy (1995), Głosy o „Podróży zimowej” Stanisława Barańczaka, „Zeszyty Literackie”, nr 50, s. 103.
Barańczak Stanisław (2006), Podróż zimowa, w: tegoż, Wiersze zebrane, a5, Kraków, s. 383-416.
Barańczak Stanisław (2017), Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, wybór, opracowanie i posłowie Adam Poprawa, Ossolineum, Wrocław.
Bauer Zbigniew (1999), „Podróż zimowa” Stanisława Barańczaka. Kilka sugestii interpretacyjnych, „Ruch Literacki”, z. 1, s. 51-71.
Borkowska Grażyna (1995), Wolny od doskonałości, „Tygodnik Powszechny”, nr 51-52, s. 17.
Bradley Adam (2009), Book of Rhymes. The Poetics of Hip-Hop, Basic Civitas, New York [USA].
Bristiger Michał (1995), Głosy o „Podróży zimowej” Stanisława Barańczaka, „Zeszyty Literackie”, nr 50, s. 104.
Cicha Karolina (2006), „Użycza mu słuchu, czasu, cierpienia, wszystkiego, co przewidziała”. Muzyka w twórczości Stanisława Barańczaka, „Pamiętnik Literacki”, nr 97, z. 1, s. 65-77.
Cieślak Tomasz (2007a), Inspiracje romantyczne w poezji polskiej roczników 60. i 70., w: Polska literatura współczesna wobec romantyzmu, red. Małgorzata Łukaszczyk, Dariusz Seweryn, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 177-202.
Cieślak Tomasz (2007b), Poeci bruLionu i „postbruLionowcy” wobec Nowej Fali, w: Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. Maciej Wróblewski, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 335-347.
Cirelli Michael (2004), Hip-Hop Poetry and The Classics, Milk Mug Pub, Beverly Hills [USA].
Fazan Jarosław (1995), Dwa autoportrety z końca XX wieku, „Dekada Literacka”, nr 6, s. 3-5.
Foucault Michael (1988), Nietzsche, Freud, Marks, przeł. Krzysztof Matuszewski, „Literatura na Świecie”, nr 6, s. 252-262.
Gmys Marcin (2018), Na przekór profanum i tandecie: o „Podróży zimowej” Barańczaka i Schuberta, w: Tomasz Konieczny, Lech Napierała, Schubert – Winterreise to Stanisław Barańczak’s poetry [CDDA], Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, s. 5-15.
Hejmej Andrzej (1999), Słuchać i czytać: dwa źródła jednej strategii interpretacyjnej. „Podróż zimowa” Stanisława Barańczaka, „Pamiętnik Literacki”, nr 90, z. 2, s. 67-94.
Hryszczyńska Helena (1994), Wilhelm Müller – zapomniany poeta niezapomnianych pieśni, „Muzyka i Liryka”, z. 4, s. 93-101.
Janion Maria (1995), Pastorał, kostur, kij, „Ex Libris”, nr 71, s. 3.
Jaworski Marcin (2011), Miłość według Świetlickiego, w: Mistrz świata, red. Piotr Śliwiński, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań, s. 160-169.
Kukołowicz Tomasz (2012), Transkrypcja tekstów hip-hopowych (rapu) w świetle teorii wiersza, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 229-245.
Kukułowicz Tomasz (2015), Raperzy kontra Filomaci, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Kunz Tomasz (2019), Marcin Świetlicki. Wypadnięcie z istnienia, w: tegoż, Więcej niż słowa. Literatura jako forma istnienia, Znak, Kraków, s. 297-298.
Libera Antoni (1997), Zimy i podróże, w: Stanisław Barańczak: Zima i podróże. Lekcja literatury z Antonim Liberą, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 5-23.
Łukasiewicz Jacek (1995), Śmierć wyśpiewana, czyli podróż zimowa, „Odra”, nr 5, s. 106-107.
Maliszewski Karol (1999), Podróż zimowa przez ziemię ognistą, w: tegoż, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy. Szkice o nowej poezji, Świadectwo, Bydgoszcz, s. 7-15.
Olszański Grzegorz (2011), Trup, który mówi, w: Mistrz świata, red. Piotr Śliwiński, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań, s. 64-82.
Olszewski Michał (2001), Zima i chaos. Doświadczenie chłodu w poezji Marcina Świetlickiego, „Kresy”, nr 3, s. 58-70.
Orska Joanna (2006), Subtelne rewolucje. O Nowej Fali i liryce lat 90, w: tejże, Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006, Universitas, Kraków, s. 245-261.
Pietrych Krystyna (2018), Amerykańska „Podróż zimowa”, w: Ameryka Barańczaka, red. Sylwia Karolak, Ewa Rajewska, Universitas, Kraków, s. 87-105.
Poprawa Adam (2003), Wiersze na głos i fortepian, w: tegoż, Formy i afirmacje, Universitas, Kraków, s. 32-54.
Puchalska Iwona (2013), Deus ex machina, czyli o doświadczeniu fonografii w poezji Stanisława Barańczaka, „Ruch Literacki”, nr 4-5, s. 377-394.
Reimann-Czajkowska Aleksandra (2018), Muzyczny światopogląd Stanisława Barańczaka, w: tejże, Muzyczne transpozycje, Universitas, Kraków, s. 115-132.
Shustermann Richard (1998), Piękna sztuka rapowania, w: tegoż, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. Adam Chmielewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 259-313.
Sklep NIFC (2020), [online], [dostęp: 24 lutego 2020], https://sklep.nifc.pl/index.php?produkt=2_133.
Sokalska Małgorzata (2007), Stanisław Barańczak – „Podróż zimowa” śladami Schuberta i Müllera, w: Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. Maria Cieśla-Korytowska, Olga Płaszczewska, Universitas, Kraków, s. 213-223.
Sośnicki Dariusz (2006), Listopadowe wędrówki umarłego, „Czas Kultury”, nr 4, s. 64-70.
Stala Marian (1997), Między Schubertem a cmentarzem samochodów, w: tegoż, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Znak, Kraków, s. 123-128.
Sukiennik Magdalena (1997), Między „papierowym” a rzeczywistym światem: jeszcze jeden głos o „Podróży zimowej” Stanisława Barańczaka, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 131-155.
Śliwiński Piotr (2002), Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Znak, Kraków.
Świetlicki Marcin (1995), Now I Want to Be your Dog, „NaGłos”, nr 18-19, s. 48-49.
Świetlicki Marcin (2011), Wiersze, EMG, Kraków.
Trynka Paul (2012), Iggy Pop Open Up and Bleed. Upadki, wzloty i odloty legendarnego punkowca, przeł. Maksymilian Tumidajewicz, Aleksandra Machura, Sine Qua Non, Kraków.
Węgrzyniakowa Anna (1999), „Wszystko i Nic” w „Podróży zimowej” Stanisława Barańczaka, w: tejże, Egzystencjalne i metafizyczne. Od Leśmiana do Maja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 118-128.
Wojda Aleksandra (2007), Obraz, śpiew i zima. Wilhelm Müller i Franz Schubert o wędrowaniu, w: Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. Maria Cieśla-Korytowska, Olga Płaszczewska, Universitas, Kraków, s. 183-211.
Zaleski Marek (2019), Podróż w afekcie, [online], [dostęp: 13 maja 2019], http://stronypoezji.pl/monografie/podroz-w-afekcie/[pierwodruk w: Poeta i Duch Wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. Piotr Śliwiński, Poznań 2014, s. 193-203].
Zydel Robert (2007), Słuchawki jako gadżet popkultury, w: Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. Wojciech Godzic, Maciej Żakowski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 239-252.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).