Abstract
The essay discusses an issue that has not yet been studied separately: Hannah Arendt and her autobiographical crumbs scattered across other people’s biographies that she wrote and in her own biographies, both literary and cinematic. I called it an attempt at thinking, i.e. a synonym of a (biographical) essay. When Arendt writes about, e. g. Walter Benjamin or Rahel Varnhagen, she also – sometimes – writes about herself. When she smokes a cigarette in a specific way (rather than any other) or speaks German, she creates specific non-verbal doppelganger-like constructions.
References
Arendt Hannah (2000), Kondycja ludzka, przeł. Anna Łagodzka, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Arendt Hannah (2002), Co pozostaje? (Günter Gaus rozmawia z Hannah Arendt), rozm. przepr. Günter Gaus, przeł. Jerzy Kałążny, „Przegląd Polityczny”, nr 55, s. 46-57.
Arendt Hannah (2007), Walter Benjamin 1892-1940, przeł. Andrzej Kopacki, posłowie Ewa Rzanna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Arendt Hannah, Auden Wystan Hugh (2011), Drut kolczasty, wybrał, przeł. i wstępem opatrzył Piotr Nowak, Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego, Warszawa.
Arendt Hannah (2012), Rahel Varnhagen. Historia życia niemieckiej Żydówki z epoki romantyzmu, przeł. Katarzyna Leszczyńska, Fundacja Pogranicze, Sejny.
Arendt Hannah (2013), Ludzie w mrocznych czasach, przeł. różni, red. Ewa Rzanna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Bankier Joanna (2006), Hannah Arendt: co to znaczy być Żydem, z angielskiego przeł. Piotr Paziński, „Midrasz”, nr 4, s. 31-35.
Bieńkowska Ewa (1999), Geniusz kobiecy. Julia Kristeva o Hannah Arendt, „Gazeta Wyborcza”, nr 169, s. 9.
Brudny Michelle-Irène (2010), Hannah Arendt. Próba biografii intelektualnej, przeł. Małgorzata Kowalska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Jaspers Karl (1993), Autobiografia filozoficzna, przeł. i przypisami opatrzył Stanisław Tyrowicz, Comer, Toruń.
Jonas Hans (1985), Hannah Arendt, przeł. Józef Sieradzki, „Literatura na Świecie”, nr 6, s. 209-213.
Kristeva Julia (2007), Hannah Arendt: biografia, przeł. Jacek Levin, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Kuczyńska-Koschany Katarzyna (2013), Benjamin, Żyd, w: tejże, „Все поэты жиды“. Antytotalitarne gesty poetyckie i kreacyjne wobec Zagłady oraz innych doświadczeń granicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 189-205.
Leszczyńska Katarzyna (2002), Rahel Varnhagen, „Przegląd Polityczny”, nr 55, s. 220-223.
Popper Karl (1997), Nieustanne poszukiwania. Autobiografia intelektualna, przeł. Adam Chmielewski, Znak, Kraków.
Sadowska Małgorzata (2014), Hannah Arendt, „Kino”, nr 1, s. 82.
Schlögel Karl (2013), O erosie przyjaźni w mrocznych czasach [posłowie], przeł. Ewa Rzanna, w: Hannah Arendt, Ludzie w mrocznych czasach,
przeł. Mieczysław Godyń i in., słowo/obraz terytoria, Gdańsk, s. 391-392.
Sympozjon w Toronto: dzieło Hannah Arendt (2002), przeł. Wojciech Madej, „Przegląd Polityczny”, nr 55, s. 190-204.
Trotta Margarethe von (2014), Słodka buntowniczka, rozm. przepr. Piotr Czerkawski, „Kino”, nr 1, s. 27-29.
Ziemek Jacek (2014), Róża, Hildegarda, Hannah. Trzy kobiety von Trotty i Sukowej, „Nowa Dekada Literacka”, nr 3/4, s. 170-176.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).