From a Character to a Voice. On the Increasingly Libretto-Like Character of Contemporary Drama

Versions

PDF (Język Polski)

Keywords

libretto
drama
character
dialogue
plot
new music

How to Cite

Karasińska, M. (2022). From a Character to a Voice. On the Increasingly Libretto-Like Character of Contemporary Drama. Poznań Polish Studies. Literary Series, (42), 77–96. https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.5 (Original work published September 30, 2022)

Abstract

The analyses presented in the article reverse the traditional course of studies which assume that the poetics of a dramatic text is instrumentally superior to that of the libretto. In order to adapt the hypothesis that contemporary drama is increasingly libretto-like, inserted into its structure is, excerpted by opera theatre researchers, the libretto poetics treated as a genealogical directive specific to the genre which differentiates it from the “third kind” in its classical expressions. The breakup of the basic categories constituting a drama ( character, dialogue and plot ) brings it visibly closer to the traditional operatic libretto with features characterised by Albert Gier, among others. The post-dramatic aesthetics adapted by contemporary opera and drama, which removes the character or reduces it to a voice treated merely as a medium, absolutising the way a word sounds and the poetics of a transsystemic remix all result in the emergence of a common aesthetics of the stage chimaera genre.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.5
PDF (Język Polski)

References

Borkowska-Rychlewska Alina ( 2015 ), Teatr postdramatyczny – recykling form – intertekstualność. Libretto w operze XX i XXI wieku ( uwagi wstępne ), w: Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku, red. Alina Borkowska-Rychlewska, Elżbieta Nowicka, Wydawnictwo PTPN, Poznań, s. 11–22.

Dahlhaus Carl ( 1983 ), Vom Musikdrama zur Literaturoper. Aufsätze zu neueren Operngeschichte, Piper Verlag, München.

Gier Albert ( 1998 ), Das Libretto. Theorie und Geschichte einer musikoliterarischen Gattung, WBG, Darmstadt.

John Cage – Europeras 3 & 4 ( 2021 ), [ dostęp: 30 sierpnia 2021 ], https://tinyurl.com/58fuf3j2.

Miłobędzka Krystyna ( 1995 ), Na wysokiej górze. Commedia della lingua, w: tejże, Siała baba mak, Wrocław, s.133–146.

Pałyga Artur ( 2017 ), W środku słońca gromadzi się popiół, w: tegoż, Powrót bogów, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 97–212.

Raszewski Zbigniew ( 1988 ), Partytura teatralna, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydawnictwo A, Wrocław, s. 133–162.

Schaeffer Bogusław ( 1975 ), Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków.

Szpak Magdalena ( 2005 ), Skąd przychodzi, kim jest i dokąd zmierza Heiner Goebbels, „Glissando”, nr 5–6, [ dostęp: 19 sierpnia 2021 ], https://tinyurl.com/2jeuwejn.

Walczak Jakub ( 2014 ), Libretto jako ( u )twór. Zagadnienia genologiczne – zarys problematyki, „Przestrzenie Teorii”, nr 22, s. 89–100, https://doi.org/10.14746/pt.2014.22.5.