Abstrakt
The analyses presented in the article reverse the traditional course of studies which assume that the poetics of a dramatic text is instrumentally superior to that of the libretto. In order to adapt the hypothesis that contemporary drama is increasingly libretto-like, inserted into its structure is, excerpted by opera theatre researchers, the libretto poetics treated as a genealogical directive specific to the genre which differentiates it from the “third kind” in its classical expressions. The breakup of the basic categories constituting a drama ( character, dialogue and plot ) brings it visibly closer to the traditional operatic libretto with features characterised by Albert Gier, among others. The post-dramatic aesthetics adapted by contemporary opera and drama, which removes the character or reduces it to a voice treated merely as a medium, absolutising the way a word sounds and the poetics of a transsystemic remix all result in the emergence of a common aesthetics of the stage chimaera genre.
Bibliografia
Borkowska-Rychlewska Alina ( 2015 ), Teatr postdramatyczny – recykling form – intertekstualność. Libretto w operze XX i XXI wieku ( uwagi wstępne ), w: Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku, red. Alina Borkowska-Rychlewska, Elżbieta Nowicka, Wydawnictwo PTPN, Poznań, s. 11–22.
Dahlhaus Carl ( 1983 ), Vom Musikdrama zur Literaturoper. Aufsätze zu neueren Operngeschichte, Piper Verlag, München.
Gier Albert ( 1998 ), Das Libretto. Theorie und Geschichte einer musikoliterarischen Gattung, WBG, Darmstadt.
John Cage – Europeras 3 & 4 ( 2021 ), [ dostęp: 30 sierpnia 2021 ], https://tinyurl.com/58fuf3j2.
Miłobędzka Krystyna ( 1995 ), Na wysokiej górze. Commedia della lingua, w: tejże, Siała baba mak, Wrocław, s.133–146.
Pałyga Artur ( 2017 ), W środku słońca gromadzi się popiół, w: tegoż, Powrót bogów, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 97–212.
Raszewski Zbigniew ( 1988 ), Partytura teatralna, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydawnictwo A, Wrocław, s. 133–162.
Schaeffer Bogusław ( 1975 ), Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków.
Szpak Magdalena ( 2005 ), Skąd przychodzi, kim jest i dokąd zmierza Heiner Goebbels, „Glissando”, nr 5–6, [ dostęp: 19 sierpnia 2021 ], https://tinyurl.com/2jeuwejn.
Walczak Jakub ( 2014 ), Libretto jako ( u )twór. Zagadnienia genologiczne – zarys problematyki, „Przestrzenie Teorii”, nr 22, s. 89–100, https://doi.org/10.14746/pt.2014.22.5.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).