Abstract
The article is an attempt at reading Norwid’s Tajemnica lorda Singelworth (Lord Singelworth’s secret) in the light of Mikhail Bakhtin’s carnival theory. This novella exhibits three constitutive traits of the “seriousness-laughter” literature, which the carnivalesque literature stems from, as well as a number of characteristics of Menippean satire considered by Bakhtin to be the most representative genre of this literary movement. In the article, the author demonstrates that the novella also shows other features of Menippean satire presented in Bakhtin’s theory. This is followed by an analysis of the jester character, Tonin di Bona Grazia, who stands in opposition to the titular character, and by a reflection on Venice – the carnival city – and the city’s significance to deciphering the meanings hidden in the novella. These analyses support the hypothesis that Tajemnica lorda Singelworth exhibits characteristics traits of carnivalesque literature.
References
Adamiec Marek (1985–1986), Tajemnica lorda Singelworth albo metafizyka balonu, „Studia Norwidiana”, nr 3–4.
Bachtin Michał (1982), Problemy literatury i estetyki, przeł. Wincenty Grajewski, Czytelnik, Warszawa.
Bachtin Michał (1970), Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. Natalia Modzelewska, PIW, Warszawa.
Chlebowski Piotr (2019), Wenecja…, w: tegoż, Polihymnia CN 2, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Dąbrowicz Elżbieta (1985–1986), „Tajemnica lorda Singelworth” Cypriana Norwida: strategia publicznego mówienia, „Studia Norwidana”, nr 3–4.
Dambek-Giallelis Zofia (2017), Tajemnice Tajemnicy lorda Singelworth, „Studia Norwidiana”, nr 35.
Kącka Eliza (2020), Świat wzniosłych uczuć i dobrych manier, czyli Norwidowskie prawo inwersji, „Studia Norwidiana”, nr 38.
Norwid Cyprian (2007), Tajemnica Lorda Singelworth, w: tegoż, Dzieła wszystkie, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, t. VII: Proza 1.
Owczarek Bogdan (1986), Tajemnica lorda Singelworth, w: Cyprian Norwid. Interpretacje, red. Stanisław Makowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Plucińska Dorota (2005), Sentencjonalność Norwida. O „Vade-mecum” i „trylogii włoskiej”, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Pniewski Dariusz (2021), Czystość Lorda Singelworth, „Studia Norwidiana”, nr 39.
Skubaczewska-Pniewska Anna (2000), Teoria karnawalizacji literatury Michała Bachtina, w: Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, red. Andrzej Stoff, Anna Skubaczewska-Pniewska, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Rzepczyński Sławomir (1996), O umyśle „zgadobliwym”. „Tajemnica Lorda Singelworth”, „Studia Norwidiana”, nr 14.
Skalińska Ewangelina (2019), Śmiertelnie poważny? O braku i obecności pierwiastka komicznego w twórczości Cypriana Norwida, „Tekstualia”, nr 4 (59).
Szmydtowa Zofia (1969), Nowele weneckie Norwida, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1.
Trybuś Krzysztof (1996), Maska lorda Singelwortha, „Studia Norwidiana”, nr 14.
License
Copyright (c) 2024 Julia Kuffel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).