Abstract
The article discusses Żaneta Nalewajk’s book Leśmian międzynarodowy. It presents the Leśmian’s work read in the context of the work of Poe, Ukrainian folklore, Ruthenian perennials as well as French and Russian symbolism. The author takes note of the numerous qualities of the dissertation. She is pointing at several advantages of this work; its analytical reliability and the methodological consequence. The author shows also on the important position of the publication in the research on the poetry of Bolesław Leśmian. She notices one essential lack which is an omission of important continuations of Leśmian’s poetics in Polish modern poetry.
References
Balcerzan Edward (1982), Od Leśmiana, w: Kręgi wtajemniczenia. Czytelnik – Badacz – Tłumacz – Pisarz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Bieńkowski Zbigniew (2009), Szczyty symbolizmu, w: tegoż, Modelunki. Szkice literackie, wyd. 2, Łośgraf, Warszawa, s. 452-466 [pierwodruk: „Twórczość” 1962, nr 8].
Boniecki Edward (2008), Archaiczny świat Bolesława Leśmiana. Studium historycznoliterackie, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Czabanowska-Wróbel Anna (2009), Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu, Universitas, Kraków.
Głowiński Michał (1998), Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Universitas, Kraków.
Karwowska Marzena (2008), Prapamięć uśpiona: świat wyobrażeń Bolesława Leśmiana, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Karwowska Marzena (2009), Fenomen kobiecości w wyobraźni poetyckiej Bolesława Leśmiana na tle europejskiej refleksji antropologicznej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 16 (26), s. 51-62.
Kluba Agnieszka (2004), Niezrozumiałe – nienazwane – nowoczesne. Leśmian i Iwaszkiewicz – dwa modele poetyckiej niewyrażalności, w: tejże, Autoteliczność – referencyjność – niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918-1939), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 61-84.
Łapiński Zygmunt (1994), Dwaj nowocześni: Leśmian i Przyboś, „Teksty Drugie”, nr 5-6, s. 79-87.
Markowski Michał Paweł (2007), Leśmian. Poezja i nicość, w: tegoż, Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Universitas, Kraków.
Michałowski Piotr (2008), Głosy, formy, światy: warianty poezji nowoczesnej, Universitas, Kraków, s. 15-40 i 183-202.
Nalewajk Żaneta (2010), W stronę perspektywizmu. Problematyka cielesności w prozie Brunona Schulza i Witolda Gombrowicza. Prolegomena, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Nalewajk Żaneta (2015), Leśmian międzynarodowy – relacje kontekstowe. Studia komparatystyczne, Universitas, Kraków.
Nycz Ryszard (2001), „Słowami… w świat wyglądam”. Bolesława Leśmiana poezja nowoczesna, w: tegoż, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Universitas, Kraków.
Opacki Ireneusz (1979), Uroda i żałoba czasu. Romantyzm w liryce Bolesława Leśmiana, w: tegoż, Poetyckie dialogi z tekstem. Szkice o poezji XX w., Śląsk, Katowice, s. 22-28.
Powiedzieć to inaczej. Polska liryka nowoczesna. Antologia (2011), wybór Jerzy Borowczyk, Michał Larek, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.
Skrendo Andrzej (2005), Bolesław Leśmian: „najtrwalszy ze wszystkich przywidzeń i dziwot”, w: tegoż, Poezja modernizmu. Interpretacje, Universitas, Kraków, s. 99-103.
Sobieska Anna (2005), Twórczość Leśmiana w kręgu filozoficznej myśli symbolizmu rosyjskiego, Universitas, Kraków.
Stankowska Agata (2009), Awangardowy wnuk Leśmiana, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 16 (26), s. 71-93.
Stelmaszczyk Barbara (2009), Istnieć w dwoistym świecie… Model człowieka i obrazy Boga w poezji Bolesława Leśmiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Stone Rochelle (1972), Leśmian i drugie pokolenie symbolistów rosyjskich, przeł. Ignacy Sieradzki, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 19-30.
Śniedziewski Piotr (2006), „Treść, gdy w rytm się stacza”. Leśmian i symbolistyczna fascynacja rytmem, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 135-152.
Winiecka Elżbieta (2012), Z wnętrza dystansu. Leśmian – Karpowicz – Białoszewski – Miłobędzka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Zięba Jan (2000), Bolesława Leśmiana światopogląd nowoczesny. O eseistyce poety, Universitas, Kraków.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).