Abstract
The paper is devoted to the chosen aspects of varied models of defining the image and research practices created by the contemporary art studies – Visual Culture Studies, anthropologically oriented Bildwissenschaft and the French pictorial semiology. What they all have in common is interdisciplinarity that constitutes a response to the „impurity” of art, trespassing its own borders, being autocritical and exposing not only the artistic, but also political, religious, existential and biological status of the image.References
Agamben Giorgio (2007), Aby Warburg i „nauka bezimienna”, przeł. i komentarzami opatrzył Krzysztof Rutkowski, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3-4 (278-279), 277-286.
Bal Mieke (2006), Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, przeł. Mariusz Bryl, „Artium Quastiones”, nr XVII, 295-331.
Bal Mieke (2012), Czytanie sztuki?, przeł. Maciej Maryl, „Teksty Drugie”, nr 1-2 (133-134), 39-58.
Balbus Stanisław (2002), Od tekstu do „tekstu” (i z powrotem), w: Sporne i bezsporne problemy współczesnego literaturoznawstwa, red. Włodzimierz Bolecki i Ryszard Nycz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.
Bałus Wojciech (2010), Dlaczego Warburg?, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 (8), 25-39.
Belting Hans (1987), The End of the History of Art, przeł. Christopher S. Wood, Chicago [Stany Zjednoczone].
Belting Hans (2012), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. Mariusz Bryl, TAiWPN Universitas, Kraków.
Białostocki Jan (1971), Posłowie. Erwin Panofsky (1892-1968) myśliciel, historyk, człowiek, w: Erwin Panofsky, Studia z historii sztuki, wybrał, oprac. i wstępem opatrzył Jan Białostocki, PIW, Warszawa, 407-410.
Białostocki Jan (2008), Symbole i obrazy, w: Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. Alicja Kuczyńska, TAiWPN Universitas, Kraków, s. 65-97.
Boehm Gottfried (2014), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, red. Daria Kołacka, TAiWPN Universitas, Kraków.
Bolecki Włodzimierz (1981), Społeczne ramy lektury, „Teksty”, nr 3 (57),
-134.
Damisch Hubert (1977), Huit thèses pour (ou contre?) une sémiologie de la peinture, „Marcula”, nr 2.
Danto Arthur C. (2013), Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, przeł. Mateusz Salwa, TAiWPN Universitas, Kraków.
Dziamski Grzegorz (2009), Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań.
Eliade Mircea (1970), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, wybrał Marcin Czerwiński, przeł. Anna Tatarkiewicz, PIW, Warszawa.
Geertz Cliford (1997), Historia i antropologia, „Konteksty”, nr 1-2.
Kubler George (1970), Kształt czasu: uwagi o historii rzeczy, przeł. Jacek Hołówka, PIW, Warszawa 1970.
Leśniak Andrzej (2013), Ikonofilia. Francuska semiologia pikturalna i obrazy, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.
Marin Louis (1971), Éléments pour une sémiologie picturale, w: tegoż, Études sémiologiques. Écritures, peintures, klincksieck, Paris [Francja].
Marin Louis (1973), L’oeuvre d’art et les sciences humaines, w: Encyclopaedia Universalis: Organum, vol. 17, Paris [Francja].
Mitchell William J. Thomas (2009), Zwrot piktorialny, „Kultura Popularna”, nr. 1 (23), 4-19.
Mitchell William J. Thomas (2006), Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. Mariusz Bryl, „Artium Quaestiones”, nr XVII, 273-294.
Piotrowski Piotr (1999), Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Saxl Fritz (1976), Po co nam historia sztuki?, przeł. K. Kamińska, w: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce: dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich, wybrał, przeł., przejrzał i wstępem opatrzył Jan Białostocki, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Stankowska Agata (2013), „Wizja przeciw równaniu”. Wokół
popaździernikowego sporu o wyobraźnię twórczą, Wydawnictwo PTPN, Poznań.
Stoichita Victor I. (2011), Ustanowienie obrazu. Meta malarstwo u progu ery nowoczesnej, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Wichrowski Marek (1995), Spór o naturę procesu historycznego (od hebrajczyków do śmierci Fryderyka Nietzschego), Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.
Zeidler-Janiszewska Anna (2006), Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze, „Teksty Drugie”, nr 4 (100), 9-29.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).