Abstract
The very relation between possibility of writing and sensitivity is a main concern of this interpretation of Miron Białoszewski’s poetry. At the start, I notice traumatic state of writing subjectivity, which I see as a negative affect. Białoszewski’s trauma manifests itself as an acedia in the Leżenia poetry cycle, in which the poet searches for another, positive affective simulation as well. He finds it in the very work of language, of sounds, and of material reality surrounding him. As he tries to revive himself and his writing mainly through the senses of touching and hearing/listening, I use the model of subjectivity described by Jean-Luc Nancy in the essay On listening, to understand how creative, writing subjectivity works on sensual and language levels.
Funding
Narodowe Centrum Nauki (decyzja numer DEC-2012/05/N/HS2/02660).
References
Białoszewski Miron (2009), Chamowo, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Białoszewski Miron (1987), Obroty rzeczy. Rachunek zachciankowy. Było i było. Mylne wzruszenia, PIW, Warszawa.
Białoszewski Miron (2000), „Oho” i inne wiersze, PIW, Warszawa.
Derrida Jacques (2002), Tympanum, przeł. Janusz Margański, w: tegoż, Marginesy filozofii, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Karpowicz Agnieszka (2012), Proza życia. Mowa, pismo, literatura (Białoszewski, Stachura, Nowakowski, Anderman, Redliński, Schubert), WUW, Warszawa.
Kristeva Julia (2007), Czarne słońce. Depresja i melancholia, przeł. Michał Paweł Markowski, Remigiusz Ryziński, Kraków.
Kunz Tomasz (2006), „Ja: pole do przepisu”. Miron Białoszewski, czyli literatura jako forma istnienia, „Teksty Drugie”, nr 5.
Kwiatkowski Jerzy (1964), Abulia i liturgia, w: tegoż, Klucze do wyobraźni, Warszawa.
Lipszyc Adam (2014), Nicowanie torebek, odkładanie świąt, przesadzanie topoli: od Benjamina do Białoszewskiego, w: Konstelacje. Sztuka i doświadczenia nowoczesności, red. Daniel Muzyczuk, Paweł Polit, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.
Nancy Jean-Luc (2007), Listening, przeł. Charlotte Mandell, Fordham University Press, New York [Stany Zjednoczone].
Nycz Ryszard (2001), „Szare eminencje zachwytu”. Miejsca epifanii w poetyce Białoszewskiego, w: tegoż, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Sandauer Artur (1968), Poezja rupieci, w: Samobójstwo Mitrydatesa, Czytelnik, Warszawa.
Wiśniewski Jerzy (2004), Miron Białoszewski i muzyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).