Abstrakt
The article presents Dimitar Dobrev’s perspectives on the literary work of Wilhelm Mach and his understanding of his friendship with the Polish author. The arguments are mainly based on forgotten materials documenting the relationship between Dobrev and Mach. The most interesting aspects of the friendship between the writers are those causing conflicts and misunderstandings. The authors disagree over the definition of realism and the role of literature in the contemporary world, and those differences are intensified by Dobrev’s and Mach’s opposite comprehension of the ideals of a socialist society. The paper’s main topic is how the discrepancies between Mach and Dobrev influence their style and – particularly in Mach’s case – how they affect his experimental prose. The disagreements between the writers are both frustrating and inspiring for them as authors and they also distort the perception of Mach’s work as presented for his Bulgarian readers in Dobrev’s essays.
Bibliografia
Bartelski Lesław (1969), Nasz przyjaciel – Mach, „Kultura”, nr 4 (294), s. 8.
Dobrew Dymitr (1971), „Mach nauczył mnie kochać Polskę…”, „Kamena”, nr 10, s. 1-8.
Głowiński Michał (1969), Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Ossolineum, Wydawnictwo PAN, Wrocław.
Głowiński Michał (2010), Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, wyd. 2, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Jaworski Kazimierz (1970), Bułgarska krewniaczka „Kameny”, „Kamena”, nr 5, s. 9.
Juda Celina (2004), Pod znakiem BRL-u. Kultura bułgarska w pułapce ideologii, Universitas, Kraków.
Mach Wilhelm (1959), Z cudzoziemcem po Warszawie, „Polska”, nr 7, s. 13-16.
Mach Wilhelm (1971a), Szkice literackie. W „szkole krytyków”, t. 1, Czytelnik, Warszawa.
Mach Wilhelm (1971b), Szkice literackie. W Polsce i w świecie, t. 2, Czytelnik, Warszawa.
Magris Claudio (2018), Dunaj, przeł. Anna Osmólska-Mętrak, Joanna Ugniewska, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
Mielczarek Tomasz (1999), Czerwony sztandar na jońskiej kolumnie: z dziejów „Nowej Kultury” (1950-1963), „Rocznik Historii Prasy Polskiej”, z. 1 (3), s. 71-98.
Ritz German (2002), Nić w labiryncie pożądania. Gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, przeł. Bronisław Drąg, Andrzej Kopacki, Małgorzata Łukasiewicz, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Synoradzka-Demadre Anna (2016), Jerzy Andrzejewski. Przyczynek do biografii prywatnej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Śmieja Wojciech (2015), Homoseksualność i polska nowoczesność. Szkice o teorii, historii i literaturze, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Tomasik Krzysztof (2014), Homobiografie. Wydanie drugie, poprawione i poszerzone, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Динеков Петър (2013), Дневници 1933-1992, „Библиотека”, nr 6, s. 55-95.
Добрев Димитър (1966), Писателят Вилхелм Мах – голям приятел на българския народ, w: tegoż, За красота в живота. Лирическа проза, литературни статии, спомени, Издателство „Народна култура“, София, s. 265-283.
Добрев Димитър (1983), По пътеките на моя живот. Интервюта и спомени от различни години, Издателство Български писател, София.
Димитър Добрев (2019), [online], [dostęp: 29 kwietnia 2019], https://literaturensviat.com/?p=72081.
Пигулева Нели (2009), Храмът «Светлоструй», Издателска и рекламна къща Парнас, Русе.
Taчев Веселин (1991), Светлоструй. Документален сборник 1928-1941, Държавен Архив, Русе.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).