Abstrakt
The article constitutes a commentary on the “common spaces” in the writings of Stanisław Pigoń and Bernard Chrzanowski (Chrzanowski: a social and education activist living in Greater Poland at the turn of the 20th century). They represented different generations and came from different social environments. Pigoń and Chrzanowski most likely met during Pigoń’s stay in Poznań; before that, they knew each other’s texts, which expressed similar conviction on the significance of the Baltic Sea for Polish culture and the future Polish state. Since the regaining of independence, they devoted significant attention to the rural areas and the education of their inhabitants. The tasks they set in this area for the intelligentsia can be placed on the axis of the so-called “intelligentsia’s revision literature” which spanned a few generations in Poland.
Bibliografia
Chrzanowski Bernard (1917), Z wybrzeża i o wybrzeżu, Wydawnictwo Ostoja, Poznań.
Chrzanowski Bernard (1920), Z wybrzeża i o wybrzeżu, wyd. II, Książnica Polska T-wa Naucz. Szkół Wyższych, Lwów–Warszawa.
Chrzanowski Bernard (1934), Z wybrzeża i o wybrzeżu. Szkice nowe, Wydawnictwo Ligi Morskiej i Kolonialnej, Warszawa.
Gołębiewski Hieronim (1888), Obrazki rybackie, E. Michałowski, Pelplin.
Łukomski Grzegorz (2005), Bernard Chrzanowski (1861–1944): biografia Polaka zachodniokresowego, Opalgraf, Opalenica.
Łukomski Grzegorz (1988), Bernard Chrzanowski, syn ziemi opalenickiej, Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Opalenicy, Opalenica.
Pigoń Stanisław (1918), W tęsknocie za polskim wybrzeżem, „Kurier Lwowski”, nr 15.
Pigoń Stanisław (1921), O kulturę wsi polskiej, w: tegoż, Do podstaw wychowania narodowego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Lwów.
Pollak Roman (1930), Morze w poezji polskiej, w: Dzieje miast Rzeczypospolitej Polskiej: Polska w słowie i obrazach, t. 2, Dzieje miast Rzeczypospolitej Polskiej, Poznań.
Pollak Roman (1966), Morze w poezji staropolskiej, w: tegoż, Wśród literatów staropolskich, PWN, Warszawa.
Teki Bernarda Chrzanowskiego. Wspomnienia, rkp. Bibl. Raczyńskich, nr 1375, k. 19.
Woner Tadeusz (1974), Bernard Chrzanowski, adwokat poznański (1861–1944), „Palestra”, nr 18/10.
Ziejka Franciszek (1998), Stanisława Pigonia odkrywanie Wielkopolski, w: tegoż, Poeci, misjonarze i uczeni. Z dziejów kultury i literatury polskiej, Universitas, Kraków.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Elżbieta Nowicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).