Abstrakt
The paper discusses three volumes of Wiktor Gomulicki’s short stories: Kolorowe obrazki (Colourful pictures), Z otchłani (From the abyss) and Przy słońcu i przy gazie (By the sunlight and gaslight). The author proves how the style and theme of short stories changes in time. The article proposes a new interpretation of Przy słońcu i przy gazie using the category of arabesque which was one of the genres popular in nineteenth-century European and Polish literature.
Bibliografia
Baudelaire Charles (2000), Malarz życia nowoczesnego, w: tegoż, Rozmaitości estetyczne, wstęp i przekład Joanna Guze, komentarze i przypisy Claude Pichois, przekład [komentarzy i przypisów] Jan Maria Kłoczowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Gomulicki [Wiktor], Szmideberg [Ignacy] (1880), Ilustrowany przewodnik po Warszawie ozdobiony planem miasta, widokami piękniejszych gmachów i miejscowości, galerią typów warszawskich i szkicami charakterystycznymi. Rok pierwszy, Jan Noskowski, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1868), Kolorowe obrazki. Kilka powiastek i szkiców, Redakcja „Przeglądu Tygodniowego”, Warszawa, https://tinyurl.com/mrx7dspy [dostęp: 22.01.2025].
Gomulicki Wiktor (1870), Z otchłani. Nowela, [b.d.], Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1882), Poezje, w: Lira polska, t. 2, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1884 [1885]), Obrazki prawdziwe, Księgarnia Teodora Paprockiego i S-ki, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1888a), Przy słońcu i przy gazie. Szkice z miasta, S. Lewental, Warszawa, https://tinyurl.com/35u95e3r [dostęp: 22.01.2025].
Gomulicki Wiktor (1888b), Róże i osty. Nowele, obrazki, szkice, ser. 1, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1890), Nowele, [b.d.], Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1895 [1894]), Jeden z nowych. Nowele, studia, obrazki, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1896a), Obrazki weneckie, Księgarnia Teodora Paprockiego i S-ki, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1896b), Zielony kajet. Szkice z ustronia, Księgarnia Teodora Paprockiego i S-ki, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1898), Sołdat, „Czas”, nry 161–171.
Gomulicki Wiktor (1899), Wybór nowel, t. 1–3, Redakcja „Gazety Polskiej”, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1900), Chałat. Wspomnienie, „Miesięczny Kurier Polski”, t. 2.
Gomulicki Wiktor (1905a), Brylantowa strzała i inne nowele, dr. Józef Sikorski, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1905b), Chałat. Wspomnienie [przeduk], w: Z jednego strumienia. Szesnaście nowel przez dziesięciu autorów, przedm. Eliza Orzeszkowa, Księgarnia E. Wende i Spółka, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1906), Zakazane, Księgarnia św. Wojciecha, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1908), Oracz; Nieprzespany sen pani Maciejowej; Filemon i Baucis, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1910), Szabla Teosia. Opowiadanie, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1913 [1912]), Pokłosie. Wybór nowel, opowiadań, szkiców, Księgarnia E. Wende i Spółka, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1915), Trójliść; Walc nocnych mgieł; Czarownica; Kama, dziewka babilońska, Księgarnia Leona Idzikowskiego, Kijów–Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1921), Sołdat, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań.
Gomulicki Wiktor (1961), Pod parasolem. Wybór opowiadań, oprac. Roman Taborski, PIW, Warszawa.
Gomulicki Wiktor (1888), „Przy słońcu…”, „Przegląd Literacki” [dod. do „Kraju”], nr 13.
Gomulicki Juliusz Wiktor (1997), Warszawa mojego ojca, „Rocznik Warszawski”, t. 27.
A.N. [właśc. Adam Nowicki] (1888), Przegląd piśmiennictwa. Nowości wydawnicze polskie, „Życie”, nr 28.
Balcerzan Edward (1999), W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie”, nr 6.
Baudelaire Charles (2000), Rozmaitości estetyczne, wstęp i przekład Joanna Guze, komentarze i przypisy Claude Pichois, przekład [komentarzy i przypisów] Jan Maria Kłoczowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Bolecki Włodzimierz (1999), O gatunkach to i owo, „Teksty Drugie”, nr 6.
Dembińska-Pawelec Joanna (2013), Arabeska. Szkice o poezji, Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, Katowice.
Kardyni-Pelikánová Krystyna (2012), Arabeska [hasło], w: Słownik rodzajów i gatunków literackich. Nowe wydanie, red. Grzegorz Gazda, PWN, Warszawa.
Kaszewski Kazimierz (1888), Przegląd literacki: Wiktor Gomulicki, „Przy słońcu i przy gazie. Szkice z miasta (z ilustracjami)”. Warszawa 1888 [rec.], „Kłosy”, nr 1190.
Kotarbiński Józef (1882), Poetyczny bukiecik, „Prawda”, nr 35.
Miron [właśc. Aleksander Michaux] (1873), Księga pieśni. Zbiór poezji, z. 1–6, nakł. Józef Kaufman, Warszawa, https://tinyurl.com/4z7mv87x [dostęp: 03.02.2023].
Nycz Ryszard (1998), „Wyrażanie niewyrażalnego” w literaturze nowoczesnej (wybrane zagadnienia), w: Literatura wobec niewyrażalnego. Praca zbiorowa, red. Włodzimierz Bolecki, Erazm Kuźma, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.
Przegląd piśmiennictwa. Z otchłani. Nowela (1870), „Opiekun Domowy”, nr 50.
Schlegel Friedrich (2000), Rozmowa o poezji, przeł. Jakub Ekier, w: Pisma teoretyczne niemieckich romantyków, wybór i oprac. Tadeusz Namowicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Schlegel Friedrich (2009), Fragmenty, przeł. Carmen Bartl, oprac. i komentarz Michał Paweł Markowski, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Sławiński Janusz (2000), Arabeska [hasło], w: Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska i in., Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, wyd. 3 poszerz. i popr., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Szkice i obrazki. Dzieło ilustrowane 48 rycinami wykonanymi przez F. Kostrzewskiego. Artykuły Wacł. Szymanowskiego, A. Wieniarskiego, Wilczyńskiego i Kazim. Wład. Wojcickiego (1858), [litografia A. Pecq], ser. 1, J. Unger, Warszawa.
Wrażenia literackie (1889), „Ateneum”, t. 1, z. 1.
Z wędrówki naukowo-literackiej. „Przy słońcu i przy gazie. Szkice z miasta” przez Wiktora Gomulickiego (1888), „Wędrowiec”, nr 22.
Zajkowska Joanna (2002), Albumy „małych ludzi” w twórczości Michała Bałuckiego i Wiktora Gomulickiego a rosyjski szkic fizjologiczny, w: Świat Michała Bałuckiego, red. Tadeusz Budrewicz, Collegium Colmbinum, Kraków.
Zajkowska Joanna (2006), Wybory estetyczne a kwestie etyczne – casus Gomulickiego. Kobieta – anioł w literackim atrybutorium poety, w: Etyka i literatura. Pisarze polscy lat 1863–1918 w poszukiwaniu wzorców życia i sztuki, red. Ewa Paczoska, Ewa Ihnatowicz, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Zajkowska Joanna (2008), Między podróżą a poematem – Wiktor Gomulicki w Wenecji, w: Podróż i literatura 1864–1914, red. Ewa Ihnatowicz, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Zajkowska Joanna (2010), Twórczość poetycka Wiktora Gomulickiego wobec literackiej tradycji i współczesności, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.
Zajkowska Joanna (2020), Między „brulionem”, raptularzem, a dziełem literackim – czyli co Wiktor Gomulicki napisał w Wenecji. Wstępne rozpoznania i sugestie badawcze, „Bibliotekarz Podlaski”, R. 21.
Zajkowska Joanna (2021), Niepalne rękopisy – o „niefortunnym” debiucie poetyckim Wiktora Gomulickiego, „Sztuka Edycji”, nr 2.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Zajkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
