Abstrakt
The aim of the article is to present Jan Huskowski, outline his biography and to generally identify his literary strategy. This outline is a reconnaissance, focusing on the motifs and characteristic elements of Huskowski’s poems, typical of his creative imagination. The subject of study is the poetry book Po drodze (Along the way), published in Lviv in 1907, which is a collection of poetry published mostly in the Lviv press.
Bibliografia
„Gazeta Wieczorna” (1912), nr 555.
Huskowski Jan (1907), Po drodze, Wydawnictwo Altenberga, Lwów.
Huskowski Jan (1909), Spojrzenia, Księgarnia Polska Bernarda Połonieckiego, Lwów.
Huskowski Jan (1912a), Cienie. Szkic powieściowy, Kultura i Sztuka, Lwów.
Huskowski Jan (1912b), W płomienisku, Drukarnia „Słowa Polskiego”, Lwów.
Huskowski Jan (2022), Spojrzenia, oprac. Krzysztof Biliński, Wydawnictwo IX, Kraków.
„Reformator” (1903), nr 42.
„Słowo Polskie” (1909), nr 402.
„Czas” (1912), nr 242.
„Die Zeit” (1912), nr 3475.
„Gazeta Wieczorna” (1911), nr 337.
„Głos Narodu” (1912), nr 120.
„Kurier Lwowski” (1907), nr 326.
„Kurier Lwowski” (1912), nry 316, 337.
„Kurier Warszawski (1912), nry 149–150, 193.
„Neues Wiener Journal” (1912), nr 6680.
„Neues Wiener Tagblatt” (1912), nr 140.
„Nowiny” (1912), nr 121.
„Nowiny” (1912), nr 157.
„Nowy Kurier Łódzki” (1912), nr 124.
„Prager Tagblatt” (1912), nr 147.
„Tygodnik Ilustrowany” (1907), nr 24.
Baranowska Małgorzata (1984), Surrealna wyobraźnia i poezja, Czytelnik, Warszawa.
Baranowska Małgorzata (1992), Urbanizm, antyurbanizm [hasło], w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Alina Brodzka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Gleń Adrian, Jokiel Irena, red. (2005), Miasto: przestrzeń, topos, człowiek, Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Opole.
Gumbrecht Hans Ulrich (2012), „Czytanie nastrojów”. Jak można pomyśleć dziś rzeczywistość literatury, przeł. Andrzej Żychliński, w: Teoria – literatura – życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej, red. Anna Legeżyńska, Ryszard Nycz, Wydawnictwo IBL, Warszawa.
Gutowski Wojciech (1993), Mit androgyne w poematach prozą Stanisława Przybyszewskiego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki humanistyczno-społeczne. Filologia polska”, z. 39.
Gutowski Wojciech (1999), Symbolika urbanistyczna w literaturze polskiego modernizmu, w: tegoż, Mit – Eros – Sacrum. Sytuacje młodopolskie, Homini, Bydgoszcz.
Gutowski Wojciech (2012), Młodopolskie dialogi (z) nocą, w: Noc. Symbol – temat – metafora, t. 2: Noce polskie, noce niemieckie, red. Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich, Marcin Bajko, Trans Humana, Białystok.
Hertz Paweł (1975), Zbiór poetów polskich XIX w. Ks. 5, PIW, Warszawa.
Hutnikiewicz Artur (1994), Młoda Polska, PWN, Warszawa.
Irzykowski Karol (1912), Głód woli, „Świat”, nr 43.
Irzykowski Karol (1918), Fantastyka. Z powodu książki Stefana Grabińskiego „Na wzgórzu róż. Nowele”, „Maski”, z. 32–33.
Irzykowski Karol (1938), Magik niesamowitości. (Po zgonie Stefana Grabińskiego), w: tegoż, Lżejszy kaliber: szkice, próby, dna, aforyzmy, Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, Warszawa.
Jankowiak Mieczysław (1977), Młodopolskie niebo, w: Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. Maria Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Jaworski Franciszek, oprac. (ok. 1910), Przewodnik po Lwowie i okolicy z Żółkwią i Podhorcami. Z planem miasta i teatru, Księgarnia Polska Bernarda Połonieckiego, Lwów.
Jazowska-Gumulska Maria (2005), Jan Kasprowicz we wspomnieniach Kornela Makuszyńskiego. Przyczynek do biografii, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis”, nr 25.
Knap Jakub (2021), Polskie fantastykoznawstwo (początki), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, nr 9.
Konopka Maria (2006), Księgarnia Polska Bernarda Połonieckiego we Lwowie w dobie autonomii (1889–1914), w: Kraków – Lwów: książki, czasopisma, biblioteki, t. 8, red. Halina Kosętka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Kvietkauskas Mindaugas (2012), Polifonia literatury w Wilnie okresu wczesnego modernizmu 1904–1915, przeł. Beata Kalęba, Universitas, Kraków.
KZ – Archiwum Arcybiskupa Eugeniusza Baziaka w Krakowie, Księga zmarłych za lata 1911–1916, sygn. CXXVI-1; Księga zmarłych za lata 1917–1930, sygn. CXXVI-2.
Lewandowski Tomasz (1957), Korespondencja Stefanii i Romana Jaworskich, w: Miscellanea literackie 1864–1910, red. Stanisław Pigoń, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Makuszyński Kornel (1939), Kartki z kalendarza, nakł. Gebethnera i Wolfa, Warszawa.
Mayen Józef (2002), Gawędy o lwowskich kawiarniach, „Rocznik Lwowski”, t. 8.
Mianecki Adrian, oprac. (2013), Trzy wywiady ze Stefanem Grabińskim, „Litteraria Copernicana”, nr 1.
Niewiadowski Andrzej (1984), Huskowski Jan (1883–19..?). Poeta, prozaik, dramatopisarz, „Fantastyka”, nr 11.
Nycz Ryszard (1977), Gest śmiechu: z przemian świadomości literackiej początku w. XX (do pierwszej wojny światowej), „Pamiętnik Literacki”, nr 68.
Obsulewicz Beata (1998), „Boska to gra” – o jednej z młodopolskich koncepcji nadczłowieka, w: Literatura Młodej Polski: między XIX a XX wiekiem, red. Ewa Paczoska, Jolanta Sztachelska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Okulicz-Kozaryn Radosław (1995), Korespondencja Stefanii i Romana Jaworskich, w: Miscellanea z okresu Młodej Polski, red. Tomasz Lewandowski, IBL, Warszawa.
Okulicz-Kozaryn Radosław (2003), Gest pięknoducha. Roman Jaworski i jego estetyka brzydoty, IBL PAN, Warszawa.
Paszek Jerzy (1977), „Świat ognia” w literaturze lat 1890–1918, w: Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. Maria Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Podraza-Kwiatkowska (1985), Somnambulicy, dekadenci, herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Wydawnictwo Literackie, Wrocław.
Podraza-Kwiatkowska Maria (1992), Literatura Młodej Polski, PWN, Warszawa.
Podraza-Kwiatkowska Maria (2008), „Bacz o człowiecze, co głęboka noc rzecz”. Z rozważań nad literackim przeżywaniem nocy, w: Literatura – punkty widzenia – światopoglądy. Prace oferowane Marcie Wyce, red. Dorota Kozicka, Maciej Urbanowski, Universitas, Kraków.
Pułka Leszek (1996), Hołota, masa, tłum. Bohater zbiorowy w prozie polskiej 1890–1918, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Rejniak-Majewska Agnieszka (2009), Światła wielkiego miasta. Estetyka komercji, nowoczesny witalizm i ponowoczesna tęsknota, w: Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, red. Tomasz Majewski, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Rewers Ewa (2005), Ontologia światła: w stronę elektropolis, w: Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków.
Ruffer Józef (1967), Niechże i ja wspomnę Jana Kasprowicza, w: Wspomnienia o Janie Kasprowiczu, oprac. Roman Loth, PIW, Warszawa.
Sierotwiński Stanisław (1963), Maryla Wolska: środowisko, życie, twórczość, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Stala Marian (1994), Pejzaż człowieka: młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Baran i Suszyński, Kraków.
Terlecki Tymon (1999), Ostap Ortwin, w: Spotkania ze swoimi, red. Janusz Degler, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Teusz Leszek (2009), Okiem dotykać świata. Wzrok i widzenie w renesansie, „Przegląd Powszechny”, nr 11.
Walas Teresa (1986), Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890–1905), Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Wojkiewicz Rozalia (2022), W spektrum Wyspiańskiego. Witraż w poezji Młodej Polski, IBL PAN, Warszawa.
Wydrycka Anna (2016), „Rządy poezji”. Młodopolska liryka – studia i interpretacje, Prymat, Białystok.
Wyka Kazimierz (1987), Młoda Polska, t. 1: Modernizm polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Wyka Marta (1996), Światopoglądy Młodej Polski, Universitas, Kraków.
Zapolska Gabriela (1958), Szkice teatralne, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Prabucki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
