Sylwetka absolwenta Szkoły Katechistów – pomiędzy teorią a praktyką
PDF

Słowa kluczowe

katechiści
archidiecezja poznańska
katecheza dorosłych
kompetencje
sylwetka absolwenta

Jak cytować

Wieradzka-Pilarczyk, A., & Jakób, S. (2022). Sylwetka absolwenta Szkoły Katechistów – pomiędzy teorią a praktyką. Poznańskie Studia Teologiczne, 42, 125–150. https://doi.org/10.14746/pst.2022.42.08

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ukazanie realnej sylwetki absolwenta Szkoły Katechistów Archidiecezji Poznańskiej z uwzględnieniem nie tylko intencyjnych zamierzeń wynikających z dokumentów Kościoła, refleksji Synodu Archidiecezji Poznańskiej i założeń katechezy dorosłych, ale także hospitacji katechez oraz samooceny katechistów. Na opis sylwetki absolwenta składają się trzy wymiary: powołanie i misja katechisty, formacja, kompetencje. Pytania badawcze, które wyznaczają obszar badań, to: „W jakim stopniu teoretyczna idea szkoły jest zgodna z poczuciem misji do głoszenia katechez dla dorosłych oraz realnymi kompetencjami katechistów?”, „Jak kompetencje katechistów oceniają obserwatorzy katechez?”, „Jak oceniają formację w szkole sami katechiści?”, „Na ile treści prezentowane w szkole są przydatne w nabieraniu potrzebnych później kompetencji?”. Biorąc pod uwagę celowość pracy, dokonano analizy dokumentów oraz przeprowadzono ankietowe badania empiryczne. Wizja sylwetki katechisty została odniesiona do wyników badań. Rezultatem pracy jest zauważenie generalnej zasadności powziętych założeń twórców szkoły z praktyką. W niektórych obszarach realna sylwetka absolwenta jednak różni się od tej wyznaczonej w idei. Dopracowania wymaga obszar formacji stałej i ewaluacji katechez.

https://doi.org/10.14746/pst.2022.42.08
PDF

Bibliografia

Dekret nr N.2977/2010 z dnia 15.05.2010 r., Archiwum Kurii Metropolitalnej w Poznaniu.

Dokumenty Synodu Archidiecezji Poznańskiej w latach 2004-2008, Poznań 2008.

Franciszek, List motu proprio „Antiquam Ministerium”, Warszawa 2021.

Hadryś J., Formacja duchowa świeckich w Szkole Katechistów Archidiecezji Poznańskiej, „Studia Gnesnensia” XXXI.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Catechesi tradendae”, Warszawa 1980.

Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2006.

Knowles S. M., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Łabendowicz S., Katecheza dorosłych kościoła posoborowego w świetle dokumentów i literatury katechetycznej, Radom 2007.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Paweł VI, Adhortacja apostolska „Evangelii nuntiandi”, Wrocław 2001.

Pilarczyk H., Katechista – świadek, ewangelizator, formator. Katecheza dorosłych w kontekście duszpasterstwa rodzin wobec ponowoczesnych tendencji współczesnego świata, w: Duszpasterstwo rodzin w teorii i praktyce, red. A. Pryba, Poznań 2015.

Sobór Watykański II, Dekret „Ad gentes divinitus” o działalności misyjnej Kościoła (1965), Poznań 2002.

Sobór Watykański II, Dekret „Apostolicam Actuositatem” o apostolstwie świeckich (1965), Poznań 2002. https://doi.org/10.21906/rbl.3064 DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.3064

Sobór Watykański II, Dekret „Christus Dominus” o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele (1965), Poznań 2002.

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna „Lumen gentium” o Kościele (1964), Poznań 2002.

Szkoła Katechistów, http://www.katecheza.pl/ [dostęp 21.04.2022].

Szkoła Katechistów, http://www.katecheza.pl/zarys-projektu/10-formacja-katechistow [dostęp 27.04.2022].

Urbański S., Kierownik duchowy, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin–Kraków 2002, s. 415.

Wieradzka A., Szkoła Katechistów jako odpowiedź na wezwanie Synodu Archidiecezji Poznańskiej 2004-2008, w: Zawsze z Tobą. Księga pamiątkowa ofiarowana Bp. Zdzisławowi Fortuniakowi na 50-lecie kapłaństwa, red. J. Hadryś, Poznań 2013.

Wieradzka-Pilarczyk A., Coaching jako metoda wspierająca głoszenie Dobrej Nowiny, w: Idźcie i głoście, red. A. Wieradzka-Pilarczyk, Poznań 2017, s. 171-186.

Wieradzka-Pilarczyk A., Tożsamość religijna młodych Polaków, Poznań 2015.

Wieradzka-Pilarczyk A., Machalski J., Ochla M., Pilarczyk H., Sienkiewicz M., Dojrzałość religijna kandydatów do bierzmowania. Teoretyczna i empiryczna refleksja nad miejscem sakramentu bierzmowania w życiu Kościoła, „Teologia Praktyczna” 17(2016). https://doi.org/10.14746/tp.2016.17.15 DOI: https://doi.org/10.14746/tp.2016.17.15