The Significance of the Method in Theology
PDF

Keywords

method
methodology
theological language
theological pragmatism
faith
kerygma

How to Cite

Moskałyk, J. (2021). The Significance of the Method in Theology. Poznańskie Studia Teologiczne, 38, 109–121. https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.05

Abstract

Reflection on the role of the method in theology aims to show that the method remains an extremely important tool for theology as a science. Theology, like other scientific disciplines, must be based on an appropriate methodological system when it undertakes to explain the religious and supernatural element in the world. Without this element, theology loses its significant cognitive value and ceases to inspire human thought. Today, one of the most important tasks of theology as a science is to establish the necessary balance between the deep sense of faith and religious practice.

https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.05
PDF

References

Anderwald A., Teolog a scientific community. Wzajemne odniesienia, przyczyny [in:] Ja - Wspólnota. Perspektywa teologii fundamentalnej, red. E. Kotkowska, J. Moskałyk, Poznań 2009, pp. 131-149.

Barth G., Personalizm w teologii, “Teologia w Polsce” 2 (2008) 2, pp. 357–366.

Bartnik C., Kryzys teologii współczesnej, “Collectanea Theologica” 61 (1991) 4, pp. 4-22.

Bartnik C., Metodologia teologiczna, Lublin 1998.

Bartnik C., Poznanie teologiczne, Lublin 1998.

Bartnik C., Rozważanie o metodach w teologii dogmatycznej, “Roczniki Teologiczne” 42 (1995) 2, pp. 5-27.

Giussani L., Zmysł religijny, tłum. K. Borowczyk, Poznań 2000.

Gogacz M., Filozofia człowieka wobec teologii, “Studia Theologica Varsaviensia” 12 (1974) 1, pp. 177-191.

Habermas J., Wierzyć i wiedzieć, tłum. M. Łukaszewicz, “Znak” (2002) 9, pp. 8-21.

John Paul II, Apostolic Constitution Ex corde Ecclesiae (15.08.1990), No. 1.

Kałużny T., Oikonomia kościelna w teorii i praktyce prawosławnej, Kraków 2018.

Liszka P., Język jako instrument i przedmiot teologii, http://156.17.54.194/Content/836/Jezierska_25.pdf.

Mech K., Logos wiary. Między boskością a racjonalnością, Kraków 2008.

Mondin B., The Principle of Analogy in Protestant and Catholic Theology, Dordrecht 1963.

Moskałyk J., Dzisiejsza obecność teologa i teologii we wspólnocie akademickiej, “Poznańskie Studia Teologiczne” 35 (2019), pp. 79-90.

Müller G.L., Katholische Dogmatik. Für Studium und Praxis der Theologie, Freiburg 2007.

Napadło M., Paul Tillich jako myśliciel (post)sekularny. Propozycja filozoficznej analizy religijnego wymiaru doświadczenia, “Studia Oecumenica” 18 (2018), pp. 381-396.

Ratzinger J., Prawda w teologii, tłum. M. Mijalska, Kraków 2005.

Rychlicki C., Uniwersytety i Wydziały Teologiczne we wspólnym kontekście kulturowym, “Teologia w Polsce” 2 (2008) 2, pp. 283-298.

Scheffczyk L., Die Theologie und die Wissenschaften, Aschaffenburg 1979.

Seckler M., Zbawienie w historii. Teologia historii w nauce świętego Tomasza z Akwinu, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.

Tracy D., Theologie als Gespräch. Eine postmoderne Hermeneutik, Mainz 1993.

Vagaggin C., Teologia. Pluralizm teologiczny, trans. J. Partyka, Kraków 2005.

Villar J.R. „Praeparatio evangelica”, czyli o propedeutyce wiary we współczesnych czasach, “Teologia i człowiek” 3 (2013), pp. 77-89.

Welte B., Czym jest wiara? Rozważania o filozofii religii, tłum. W. Patyna, Warszawa 2000.

Woźniak R.J., O wspólnym losie metafizyki i teologii. Wprowadzenie do debaty u podstaw [in:] Metafizyka i teologia: debata u podstaw, red. R.J. Woźniak, Kraków 2008, pp. 5-12.