Znaczenie metody w teologii
PDF (English)

Słowa kluczowe

metoda
metodologia
język teologiczny
pragmatyzm teologiczny
wiara
kerygmat

Jak cytować

Moskałyk, J. (2021). Znaczenie metody w teologii. Poznańskie Studia Teologiczne, 38, 109–121. https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.05

Abstrakt

Refleksja na temat roli metody w teologii ma na celu ukazanie, że właśnie metoda pozostaje niezwykle ważnym narzędziem w odniesieniu do teologii jako nauki. Teologia podobnie jak inne dyscypliny naukowe jeśli ma odgrywać ważne posłannictwo w dziejach ludzkich, a zwłaszcza przy wyjaśnianiu pierwiastka religijnego i nadprzyrodzonego w świecie, to musi opierać się na odpowiednim systemie metodologicznym. Bez niego traci na znaczeniu jako wartość poznawcza i inspirująca myśl ludzką. Obecnie jednym z najważniejszych zadań teologii jako nauki pozostaje zapewnienie niezbędnej równowagi między pogłębionym zmysłem wiary a praktyką religijną.

https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.05
PDF (English)

Bibliografia

Anderwald A., Teolog a scientific community. Wzajemne odniesienia, przyczyny [in:] Ja - Wspólnota. Perspektywa teologii fundamentalnej, red. E. Kotkowska, J. Moskałyk, Poznań 2009, pp. 131-149.

Barth G., Personalizm w teologii, “Teologia w Polsce” 2 (2008) 2, pp. 357–366.

Bartnik C., Kryzys teologii współczesnej, “Collectanea Theologica” 61 (1991) 4, pp. 4-22.

Bartnik C., Metodologia teologiczna, Lublin 1998.

Bartnik C., Poznanie teologiczne, Lublin 1998.

Bartnik C., Rozważanie o metodach w teologii dogmatycznej, “Roczniki Teologiczne” 42 (1995) 2, pp. 5-27.

Giussani L., Zmysł religijny, tłum. K. Borowczyk, Poznań 2000.

Gogacz M., Filozofia człowieka wobec teologii, “Studia Theologica Varsaviensia” 12 (1974) 1, pp. 177-191.

Habermas J., Wierzyć i wiedzieć, tłum. M. Łukaszewicz, “Znak” (2002) 9, pp. 8-21.

John Paul II, Apostolic Constitution Ex corde Ecclesiae (15.08.1990), No. 1.

Kałużny T., Oikonomia kościelna w teorii i praktyce prawosławnej, Kraków 2018.

Liszka P., Język jako instrument i przedmiot teologii, http://156.17.54.194/Content/836/Jezierska_25.pdf.

Mech K., Logos wiary. Między boskością a racjonalnością, Kraków 2008.

Mondin B., The Principle of Analogy in Protestant and Catholic Theology, Dordrecht 1963.

Moskałyk J., Dzisiejsza obecność teologa i teologii we wspólnocie akademickiej, “Poznańskie Studia Teologiczne” 35 (2019), pp. 79-90.

Müller G.L., Katholische Dogmatik. Für Studium und Praxis der Theologie, Freiburg 2007.

Napadło M., Paul Tillich jako myśliciel (post)sekularny. Propozycja filozoficznej analizy religijnego wymiaru doświadczenia, “Studia Oecumenica” 18 (2018), pp. 381-396.

Ratzinger J., Prawda w teologii, tłum. M. Mijalska, Kraków 2005.

Rychlicki C., Uniwersytety i Wydziały Teologiczne we wspólnym kontekście kulturowym, “Teologia w Polsce” 2 (2008) 2, pp. 283-298.

Scheffczyk L., Die Theologie und die Wissenschaften, Aschaffenburg 1979.

Seckler M., Zbawienie w historii. Teologia historii w nauce świętego Tomasza z Akwinu, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.

Tracy D., Theologie als Gespräch. Eine postmoderne Hermeneutik, Mainz 1993.

Vagaggin C., Teologia. Pluralizm teologiczny, trans. J. Partyka, Kraków 2005.

Villar J.R. „Praeparatio evangelica”, czyli o propedeutyce wiary we współczesnych czasach, “Teologia i człowiek” 3 (2013), pp. 77-89.

Welte B., Czym jest wiara? Rozważania o filozofii religii, tłum. W. Patyna, Warszawa 2000.

Woźniak R.J., O wspólnym losie metafizyki i teologii. Wprowadzenie do debaty u podstaw [in:] Metafizyka i teologia: debata u podstaw, red. R.J. Woźniak, Kraków 2008, pp. 5-12.