Résumé
Artykuł dotyczy zagadnienia korelacji prawdy i dobra w ludzkiej aktywności. Autorzy wskazują sumienie jako subiektywne centrum, w którym osoba ludzka weryfikuje swoją pozycję w relacji do Absolutu jako źródła wartości, włączając absolutną Prawdę i Dobro. Odróżniają prawdę od Prawdy i dobro od Dobra, wyjaśniając różnicę: dobro i prawda odnoszą się do fragmentu rzeczywistości ludzkiej, środowiska i ludzkiej aktywności twórczej; Dobro i Prawda odnoszą się do absolutnej kategorii wartości jako fundamentu etycznej weryfikacji działań osoby. Analiza jest oparta na personalistycznej antropologii Karola Wojtyły / Jana Pawła II — autora teorii zależności jakości bytu osobowego od moralnej jakości czynu osoby jako autonomicznego podmiotu, który działa w ‘blasku’/jasności/świetle Dobra i Prawdy. Pokazują skutki zakłócenia harmonii między światem osoby i światem wartości, dotykające jakości struktur społecznych i ekonomicznych.
Références
Barbour I.G., Religion and Science. Historical and Contemporary Issues. A Revised and Expanded Edition of Religion in an Age of Science, London 1998.
Bartnik C.S., Dogmatyka katolicka, vol. 1, Lublin 1999.
Benedetto XVI, Fede, ragione, verita’ e amore, Lindau–Torino 2009.
Briguglia A., Savagnone G., Scienza e fede. La pazienza del dialogo, Torino 2010. Catechism of the Catholic Church (1992), New York–London–Toronto–Sydney–Auckland 1994.
Esistono verità morali assolute?, CulturaCattolica.it, https://www.culturacattolica.it/cristianesimo/teologia/esistono-verit%C3%A0-morali-assolute [access: 28.04.2017]. Gallagher M.P., Fede e cultura. Un rapporto cruciale e conflittuale, Milano 1999.
John Paul II, Encyclical letter “Veritatis splendor” (1993), Vatican 1993.
Kunicki Z., Mocne nadzieje i płonne obietnice. Wokół krytyki iluzji politycznych [in:] Zbawienie w nadziei. Wokół encykliki „Spe salvi” Benedykta XVI, red. K. Parzych-Blakiewicz, Olsztyn 2010, p. 25–33.
Lakeland P., Postmodernity. Christian Identity in a Fragmented Age, Minneapolis 1997. Lambert D., Scienze e teologia figure di un dialogo, Roma 2006.
Newmann J., A Letter Addressed to His Grace the Duke of Norfolk: Certain Difficulties Felt by Anglicans in Catholic Teaching, Uniform Edition: Longman, Green and Company, vol. 2, London 1868–1881.
Parzych-Blakiewicz K., Aksjologiczna zasada dialogu małżeńskiego wobec przemian koncepcji małżeństwa [in:] Idea gender jako wyzwanie dla teologii, red. A. Jucewicz, M. Machinek, Olsztyn 2009, p. 127–140.
Sartre J.P., La Nausea, trad. B. Fonzi, Milano 1966.
Sequeri P., Memoria fidei: il dinamismo dell’atto di fede (memoria, evento e profezia) [in:] Pontificio Consiglio per la Promozione della Nuova Evangelizzazione, http://www.pcpne.va/content/nvev/it/Dicastero/convegniIncontri/congresso-internaziona-le-di-catechesi/relazioni-CIC2013/Sequeri-relazione3.pdf [access: 9.03.2018].
CONSCIENCE IN THE LIGHT OF THE TRUTH AND THE LIGHT OF THE GOOD... 85 Vatican Council II, Declaration on Religious Freedom “Dignitatis humanae” (1965), http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651207_dignitatis-humanae_en.html [access: 20.04.2018].
Vatican Council II, Pastoral Constitution on the Church in the Modern World “Gaudium et spes” (1965), http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/do-cuments/vat-ii_cons_19651207_gaudium-et-spes_en.html [access: 20.04.2018].
Wojtyła K., Osoba i czyn [in:] Osoba i czyn i inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń, W. Chudy, J.W. Gładkowski, A. Rodziński, A. Szostek, Lublin 1994.