Poetic Reflection by Kazimierz Wójtowicz on the Biblical Pericope Lk (24:13–55): On the Series Emaus - werset po wersecie (Emmaus - Verse by Verse)
PDF (English)

Parole chiave

Kazimierz Wójtowicz
Emmaus motif in literature
contemporary Polish poetry
Emaus — werset po wersecie (Emmaus — verse by verse)

Come citare

Wzorek, A. (2021). Poetic Reflection by Kazimierz Wójtowicz on the Biblical Pericope Lk (24:13–55): On the Series Emaus - werset po wersecie (Emmaus - Verse by Verse). Poznańskie Studia Teologiczne, 38, 273–298. https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.14

Abstract

This article deals with Kazimierz Wójtowicz's series Emaus – werset po wersecie (Emmaus - verse by verse), unique in Polish poetry and included in the volume Po prostu Emaus. Wybór wierszy z lat 1978-2016 (Just Emaus. A selection of poems from 1978–2016) (Kraków 2016). The discussed reflection is divided into four segments. The first is an introduction. It shows the priest-poet's fascination with the biblical theme of Emmaus, as evidenced by his numerous ekphrastic and non- ekphrastic poems, classified by the author as Emaus w słowie (Emmaus in the word) and Emaus w obrazie (Emmaus in the image). The second part is an attempt to systematize biblical commentaries on the pericope of St. Luke (24, 13-35). Three main directions of interpretation are discussed, namely, liturgical, symbolic, and the contrapuntal nature of the pericope on Emmaus in relation to the passage about the meeting of the Risen Jesus with Mary Magdalene. The third most extensive segment includes the analysis of 15 poems within the series of our interest that paraphrases most of the verses from the pericope of St. Luke. The description of the following poems is not extensive due to the modest size of this article. In the last segment, it is emphasized that Wójtowicz's poetic reflection on the pericope of St. Luke has artistic values and is also kerygmatic in nature. Commenting on biblical verses using the language of poetry, we primarily refer to the symbolism of the pericope. We use liturgical interpretation to a lesser extent. In the end, our attempt is made to juxtapose the series with other poems by Wójtowicz about Emmaus.

https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.14
PDF (English)

Riferimenti bibliografici

Brzozowski H., Powtórny debiut, “Tygodnik Powszechny” (42) 1982, p. 7.

Chrząstowska B., Otwarte niebo: literackie świadectwa przeżywania Eucharystii, Poznań 1992.

Dłuska M., O strofie - preliminaria [in:] ead., Prace wybrane, t. 3, Kraków 2001, pp. 92-114.

Drajewski S., …aby zapisać znakami, “Kierunki” 42 (1989), pp. 11-12.

Dybciak K., O Bogu humoru i fantazji, “W Drodze” 5 (1989), pp. 91-94.

Dybciak K., Zapisy nadziei, “Znak” 5/6 (1983), pp. 978-983.

Faron B., Emaus - niewyczerpane źródło inspiracji artystycznych [in:] K. Wójtowicz, Dalej wkoło Emaus (tylko wolniej). Wiersze dozbierane z lat 2012-2019, Kraków 2020, pp. 611-618.

Furmanik S., Z zagadnień wersyfikacji polskiej, Warszawa 1956, pp. 81-82.

Grzybek S., Kudasiewicz J., Olszański T., Biblia na co dzień. Komentarz do Ewangelii, Kraków 1975.

Kamecki F., Poetycka pielgrzymka, “Więź” 2/3 (1979), pp. 186-189.

Kamecki F., Uczniowie z Emaus [in:] id., Ten co umywa nogi. Wiersze zebrane z lat 1960–2000, Pelplin 2001, p. 378.

Katolicki komentarz biblijny, ed. R.E. Brown et al., ed. of the Polish issue W. Chrostowski, transl. K. Bardski et al., Warszawa 2001, pp. 1105-1106.

Krzysztofik M., Literatura a teologia. Interpretacja kerygmatyczna jako metoda lektury tekstu poetyckiego [in:] Ut pictura poesis. Wokół korespondencji sztuk, red. P. Rosiński, Z. Trzaskowski, Kielce 2015, pp. 137-158.

Maciejewski M., „Ażeby ciało powróciło w słowo”. Próba kerygmatycznej interpretacji literatury, Lublin 1991.

Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza, cz. 2, rozdz. 12-24, wstęp, tłum., komentarz [introduction, translation, commentary] id., Częstochowa 2012, pp. 583-604.

Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, ed. W.R. Farmer, ed. of the Polish issue W. Chrostowski, Warszawa 2000, p. 1300.

Niewęgłowski W.A., Emaus [in:] id., Miniatury ewangeliczne, Warszawa 2001, p. 85.

Ochwat M., Rzecz o relacji między Słowem a słowem, czyli teologia w literackiej optyce i refleksji, “Initium. Czasopismo Teologicznych Poszukiwań” 40, 2010, pp. 92-99.

Pasierb J.S., Po południu [in:] id., Poezje wybrane, wybór, wstęp, oprac. [selection, introduction and elaboration] B. Kuczera-Chachulska, Warszawa 1998, p. 61.

Poezja w sutannie, wybór, opracowanie, komentarz [selection, elaboration, commentary] S. Radziszewski, Kielce 2011.

Polak G., Kto jest kim w Kościele katolickim?, Warszawa 1996.

Radziszewski S., Jeden wiersz o Emaus [in:] K. Wójtowicz, Dookoła Emaus i dalej (wiersze niemal zebrane), Kraków 2012, pp. 721-726.

Radziszewski S., Siedemnaście uwag o poezji księdza Kazimierza Wójtowicza [in:] K. Wójtowicz, Dookoła Emaus i dalej (wiersze niemal zebrane), Kraków 2012, pp. 727-741.

Saint-Exupéry A. de, Mały Książę, tłum. J. Szwykowski, Warszawa 2018.

Szymik J., Problem teologicznego wymiaru dzieła literackiego Czesława Miłosza, Katowice 1996.

Szymik J., Teologia na początek wieku, Katowice–Ząbki 2001.

Szymik J., W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury. Literatura piękna jako locus theologicus, Katowice 2007.

Tęcza M., Poeta-kapłan. O wartości słowa w poezji ks. Kazimierza Wójtowicza, “Przegląd Powszechny” 11 (2002), pp. 211-218.

Twardowski J., Rany [in:] id., Wiersze, Kraków 1996, p. 289.

Wójtowicz K., Dalej wkoło Emaus (tylko wolniej), Kraków 2020.

Wójtowicz K., Dookoła Emaus i dalej (wiersze niemal zebrane), Kraków 2012.

Wójtowicz K., Droga do Emaus. Wiersze wybrane, wstęp i oprac. [introduction and elaboration] K. Dybciak, Katowice 1989.

Wójtowicz K., Po prostu Emaus. Wybór wierszy z lat 1978–2016, Kraków 2016.

Wysocki W.J., Poetycki zapis wiary, “Kierunki” 6 (1979), p. 11.

Zarębianka Z., Miejsce święte: Bóg, który jest ciemny: dynamika przedstawień Boga w twórczości Reinera Marii Rilkego [in:] Święte miejsca w literaturze, red. Z. Chojnowska, A. Rzymska, B. Tarnowska, Olsztyn 2009, pp. 425-429.