Abstract
Wiek XX, a szczególnie pierwsza jego połowa, to okres kryzysu kaznodziejstwa. Brak powodzenia ambony w tym czasie miał szerokie spektrum przyczyn. W artykule została zwrócona uwaga na rozluźnienie więzi zaistniałe pomiędzy głosicielami słowa Bożego a samym Pismem Świętym. Brak treści objawionej w przepowiadaniu kościelnym prowadził do strat w życiu duchowym wiernych. Teoretycy kaznodziejstwa omawianego okresu wskazywali na konieczność studium Pisma Świętego w celach ascetycznych i homiletycznych. Postulowali regularne czytanie i rozmyślanie słowa Bożego, co miało skutkować powodzeniem na ambonie. Wskazywali wzory kaznodziejów opierających swe nauczanie na kanwie Pisma Świętego. Niestety pomiędzy teorią przynaglającą do powrotu do najcenniejszego źródła – Biblii a praktyką kaznodziejską panował duży dysonans, co z pewnością nie przyczyniło się do zażegnania kryzysu, jakiego doświadczyła polska niwa kaznodziejska.
Riferimenti bibliografici
Bieszk K., Czy przytępiony miecz ducha?, „Przegląd Homiletyczny” 4(1930), s. 270-281.
Bobicz I., Namaszczenie w kazaniu, „Przegląd Homiletyczny” 2(1924), s. 90-98.
Bobicz I., Przygotowanie do pracy kaznodziejskiej, „Przegląd Homiletyczny” 2(1935), s. 117-124.
Bobicz I., Twórczość kaznodziejska o. Pawła Segneri’ego T. J., „Przegląd Homiletyczny” 3(1925), s. 161-175.
Bobicz I., Źródła kaznodziejstwa, w: Homiletyka Duszpasterska, Kielce 1935, s. 166-224.
Brzozowski M., Kryzys współczesnego kaznodziejstwa i sposoby jego przezwyciężania, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 20(1973), s. 83-95.
Flick M., Riflessioni sulla crisi della predicazione, „La Civiltà Cattolica” 111(1960), s. 225-234.
Haduch H., Zasady wymowy ogólnej i kościelnej, Kraków 1927.
Huonder A., U stóp Mistrza, Poznań 1922.
Kiciński J., Pismo św. a kaznodzieja, „Przegląd Homiletyczny” 3(1928), s. 161-173.
Kiciński J., Problem budowy kazania, „Przegląd Homiletyczny” 3(1935), s. 204-219.
Klawek A., Więcej Pisma Świętego, „Wiadomości dla duchowieństwa” 12(1920), s. 367-372.
Kosiński W., Ideał kazania, „Przegląd Homiletyczny” 2(1924), s. 81-90.
Kronika. Kurs teologiczny o kaznodziejstwie, „Przegląd Homiletyczny” 4(1930), s. 306-307.
Król L., Świętość kapłańska na przykładzie św. Jana Vianneya, „Studia Włocławskie” 13(2011), s. 48-60.
Krukowski J., Teologia pasterska katolicka dla użytku seminaryjów duchownych i pasterzów dusz, Kraków 1880.
Lewandowski T., Odnowa kaznodziejstwa polskiego w twórczości homiletów włocławskich XX wieku, Toruń 2011.
Lewek A., Odrodzenie kaznodziejstwa poprzez odnowę homiletyki, „Collectanea Theologica” 44(1974), s. 25-40.
Lewek A., Współczesna odnowa kaznodziejstwa. Z najnowszych dziejów ruchu homiletycznego, Warszawa 1980.
Lewek A., Z problematyki odnowy kaznodziejstwa, „Studia Theologica Varsaviensia” 9/2(1971), s. 157-164.
Marlewski F., Kazania w zastosowaniu do dzisiejszych czasów i prądów, „Wiadomości dla Duchowieństwa” 9(1922), s. 217-223.
Panuś K., Przesłanie Ojców Kościoła dla współczesnego kaznodziejstwa, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 2(2008), s. 127-135. https://doi.org/10.21906/rbl.386 DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.386
Panuś K., Święty Jan Vianney, Kraków 2006.
Pilch Z., Nawrót ambony ku źródłom biblijnym, „Homo Dei” 18(1949), s. 755-767.
Pilch Z., Wykład zasad kościelnej wymowy, Poznań 1958.
Pilch Z., Zadania polskiej ambony, „Przegląd Homiletyczny” 2(1925), s. 90-103.
Rzeszewski M., Kaznodziejstwo. Zagadnienia wybrane, Warszawa 1957.
Rzeszewski M., Współczesna sytuacja kaznodziejstwa, „Ateneum Kapłańskie” 74/1(1970), s. 86-99.
Sincerus, Jak zaradzić beztreściwości współczesnych kazań, „Przegląd Homiletyczny” 4(1926), s. 281-286.
Sincerus, Zeświecczenie kazań, „Przegląd Homiletyczny” 3(1923), s. 209-211.
Sobczyński A., Wykład Pisma Św. w Kościele, „Przegląd Homiletyczny” 1(1923), s. 23-31.
Stępień J., Pismo święte w kaznodziejstwie w świetle Konstytucji o Objawieniu Bożym, „Collectanea Theologica” 4(1967), s. 29-44.
Tomanek R., W piekącej sprawie, „Przegląd Homiletyczny” 3(1924), s. 202-205.
Trochu F., Proboszcz z Ars. Święty Jan Maria Vianney 1786-1859, Kraków 2009.
Wilczek J., Pastoralna o homiletyce, t. 1, Kraków 1884.
Wilk K., Św. Antoni Padewski jako kaznodzieja, „Przegląd Homiletyczny” 1(1936), s. 12-22.
Wiśniewski M., Droga do skuteczności kazań, „Przegląd Homiletyczny” 3(1935), s. 240-241.
Wiśniewski M., Nauczanie religijne jako środek duchowego odrodzenia narodu, „Przegląd Homiletyczny” 1(1923), s. 50-56.
Zieja J., Środki wzmocnienia wpływu ambony na młode pokolenia, „Przegląd Homiletyczny” 3(1937), s. 257-283.
Żukowski S., Pismo święte w kazaniu. Zarys metody, Lwów 1921.
Licenza
Copyright (c) 2022 Łukasz Bucki
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.