Abstract
Georges Vasilievich Florovsky (1893–1979) was a prominent 20th century Orthodox priest, theologian and writer involved in the ecumenical movement. In his writing he addressed almost every aspect of the Christian life. G. Florovsky is part of the great emigration of Russian intellectuals, together with M. Berdyaev, S. Bulgakov, M. Lossky, A. Schumann and J. Meyndorf. In his speech to Orthodox theologians gathered in Athens in 1936, he emphasized that the doctrine of energies is one of the truths that needs to be rediscovered by Orthodox theology. His teachings on this subject can be found primarily in three studies: Твар и тварность, Понятие творения у святителя Афанася Великого, Святитель Григoрий Палама и трaдиция Отцов. The starting point for Florovsky’s thought is the thesis that the created world does not have to exist. Creation finds its foundation in God’s will, not in God’s nature or essence. The distinction between nature/essence and will becomes the basis for G. Florovsky to justify the distinction between essence and energies in God. The distinction between essence and energies is effectively the distinction between necessity and free will. This, in turn, becomes the basis for the proper ontological distinction between God and creation. The energies represent God’s will and grace that make creation and new creation (deification) possible. The energies are understood as the action of the entire undivided Holy Trinity.
Riferimenti bibliografici
Флоровский Г., Понятие творения у святителя Афанася Великого, in: id., Догмат u история, Москва 1998, pp. 80–107.
Флоровский Г., Святитель Григорий Палама и традиция Отцов, in: id., Догмат u история, Москва 1998, pp. 377–393.
Флоровский Г., Твар и тварность, in: id., Догмат u история, Москва 1998, pp. 108–150.
Balthasar H.U. von, Teodramatyka, t. 2: Osoby dramatu, cz. 1: Człowiek w Bogu, tłum. W. Szymona, Kraków 2006.
Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. S. Głowa, I. Bieda, Poznań 1989.
Hryniewicz W., Florovsky Georges, in: Encyklopedia katolicka, vol. V, Lublin 1989, col. 346–349.
Kiejkowski P., Nauka o Bożych energiach w teologii Georges’a Florovsky’ego, “Studia Bydgoskie” 4 (2010), pp. 77–94.
Leksykon wielkich teologów XX/XXI wieku, red. J. Majewski, J. Makowski, t. II, Warszawa 2004.
Lot-Borodine M., La déificatione de l’homme, Paris 1970.
Łosski W., Teologia dogmatyczna, tłum. H. Paprocki, Białystok 2000.
Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, tłum. I. Brzeska, Kraków 2007.
Mantzaridis G.I., Przebóstwienie człowieka. Nauka świętego Grzegorza Palamasa w świetle tradycji prawosławnej, tłum. I. Czaczkowska, Lublin 1997.
Meyendorf J., Święty Grzegorz Palamas i duchowność prawosławna, tłum. K. Leśniewski, Lublin 2005.
Meyendorf J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tłum. J. Prokopiuk, Kraków 2007.
Reid D., Energies of the Spirit: Trinitarian Models in Eastern Orthodox and Western Theology, Atlanta, GA 1997.
Siemianowski A., Tomizm a palamizm. Wokół kontrowersji doktrynalnych chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu, Poznań 1998.
Spiteris Y., Ostatni Ojcowie Kościoła, Kabasilas, Palamas, tłum. B. Widła, Warszawa 2006.
Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. i oprac. J. Salij, Poznań 1984.
Licenza
Copyright (c) 2024 Paweł Kiejkowski
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.