Abstrakt
Georges Vasilievich Florovsky (1893–1979) był wybitnym dwudziestowiecznym prawosławnym kapłanem, teologiem i pisarzem, zaangażowanym w ruch ekumeniczny. W swoim pisarstwie podejmował prawie każdy aspekt życia chrześcijańskiego. G. Florovsky stanowi część wielkiej emigracji rosyjskich intelektualistów, razem z M. Bierdiajewem, S. Bułhakowem, M. Łosskim, A. Schumannem i J. Meyendorffem. W swoim przemówieniu skierowanym do prawosławnych teologów zebranych w Atenach w 1936 r. podkreślał on, że doktryna o energiach jest jedną z tych prawd, które potrzebują być na nowo odkryte przez prawosławną teologię. Jego naukę na ten temat znajdujemy przede wszystkim w trzech opracowaniach: Твар и тварность, Понятие творения у святителя Афанася Великого, Святитель Григoрий Палама и трaдиция Отцов. Punktem wyjścia myśli Florovsky’ego jest teza, że świat stworzony nie musi istnieć. Stworzenie znajduje swój fundament w woli Bożej, a nie w naturze czy istocie Bożej. Rozróżnienie pomiędzy naturą/istotą a wolą staje się dla G. Florovsky’ego podstawą tego, aby uzasadnić rozróżnienie pomiędzy istotą a energiami w Bogu. Rozróżnienie pomiędzy istotą a energiami jest faktycznie rozróżnieniem pomiędzy koniecznością a wolną wolą. To z kolei staje się podstawą właściwego ontologicznego rozróżnienia pomiędzy Bogiem a stworzeniem. Energie reprezentują Bożą wolę i łaskę, dzięki którym stworzenie i nowe stworzenie (przebóstwienie) stają się możliwe. Energie są rozumiane jako działanie całej niepodzielonej Trójcy Świętej.
Bibliografia
Флоровский Г., Понятие творения у святителя Афанася Великого, in: id., Догмат u история, Москва 1998, pp. 80–107.
Флоровский Г., Святитель Григорий Палама и традиция Отцов, in: id., Догмат u история, Москва 1998, pp. 377–393.
Флоровский Г., Твар и тварность, in: id., Догмат u история, Москва 1998, pp. 108–150.
Balthasar H.U. von, Teodramatyka, t. 2: Osoby dramatu, cz. 1: Człowiek w Bogu, tłum. W. Szymona, Kraków 2006.
Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. S. Głowa, I. Bieda, Poznań 1989.
Hryniewicz W., Florovsky Georges, in: Encyklopedia katolicka, vol. V, Lublin 1989, col. 346–349.
Kiejkowski P., Nauka o Bożych energiach w teologii Georges’a Florovsky’ego, “Studia Bydgoskie” 4 (2010), pp. 77–94.
Leksykon wielkich teologów XX/XXI wieku, red. J. Majewski, J. Makowski, t. II, Warszawa 2004.
Lot-Borodine M., La déificatione de l’homme, Paris 1970.
Łosski W., Teologia dogmatyczna, tłum. H. Paprocki, Białystok 2000.
Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, tłum. I. Brzeska, Kraków 2007.
Mantzaridis G.I., Przebóstwienie człowieka. Nauka świętego Grzegorza Palamasa w świetle tradycji prawosławnej, tłum. I. Czaczkowska, Lublin 1997.
Meyendorf J., Święty Grzegorz Palamas i duchowność prawosławna, tłum. K. Leśniewski, Lublin 2005.
Meyendorf J., Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tłum. J. Prokopiuk, Kraków 2007.
Reid D., Energies of the Spirit: Trinitarian Models in Eastern Orthodox and Western Theology, Atlanta, GA 1997.
Siemianowski A., Tomizm a palamizm. Wokół kontrowersji doktrynalnych chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu, Poznań 1998.
Spiteris Y., Ostatni Ojcowie Kościoła, Kabasilas, Palamas, tłum. B. Widła, Warszawa 2006.
Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. i oprac. J. Salij, Poznań 1984.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Paweł Kiejkowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.