Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie procesu kształtowania się etyki dziennikarskiej w Polsce. Autor zwrócił również uwagę na trzystopniową samokontrolę mediów: na poziomie jednostki, redakcji oraz całego środowiska zawodowego. Jesienią 2019 roku miały miejsce wybory parlamentarne w naszym państwie. Okres kampanii wyborczej, zwłaszcza w czasach polityzacji mediów i mediatyzacji polityki, niesie różne pokusy, dziennikarze mogą próbować wpływać na wyniki głosowań. Wtedy to teoria (spisane zasady, kodeksy czy regulaminy etyczne) jest sprawdzana w praktyce. W niniejszym artykule ostatnia część poświęcona jest temu zagadnieniu. W tym celu dokonano przeglądu wybranych aktów prawnych w ramach podjętej tematyki.
Bibliografia
Dobosz I. (2006), Prawo prasowe. Podręcznik.
Gackowski T. (2013), Władza na dywaniku. Jak polskie media rozliczają polityków? Nowy model komunikacji politycznej.
Iłowiecki M. (2003), Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach.
Komisja Etyki TVP S.A., Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A. – informacja, publicystyka, reportaż, dokument, edukacja, http://www.tvp.pl/centrum-informacji/onas/komisja-etyki/aktualnosci/zasady-etyki-dziennikarskiej-w-telewizji-polskiej-sa-informacjapublicystyka-reportaz-dokumentedukacja/21502721, 14.11.2019.
Konferencja Mediów Polskich (1995), Karta Etyczna Mediów, http://sdp2.home.pl/dokumenty_kmp1.html, 12.11.2019.
McQuail D. (2010), McQuail’s Mass Communication Theory.
Oniszczuk Z. (2011), Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji.
Ośrodek Analiz Politologicznych UW, Prezydent’2015: Kreatorzy kampanii, http://oapuw.pl/prezydent-2015-kreatorzy-kampanii, 14.11.2019.
Paczkowski A. (1980), Prasa polska 1918–1939.
Rada Etyki Mediów, Regulamin Rady Etyki Mediów, http://www.radaetykimediow.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=10&Itemid=17, 14.11.2019.
Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl, 12.11.2019.
Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp, 14.11.2019.
Street J. (2006), Mass media, polityka, demokracja.
Towarzystwo Literatów i Dziennikarzy Polskich (1909), Statut Towarzystwa Literatów i Dziennikarzy Polskich, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/plaincontent?id=35166, 11.11.2019.
TVP S.A., Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej, http://centruminformacji.tvp.pl/15781144/zasady-etyki-dziennikarskiej-w-telewizji-polskiej, 13.11.2019.
Ziółkowski J. (2011), Socjotechniczny status manipulacji, w: Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa.
Wykłady:
Kononiuk T., Etyka dziennikarska, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, 5.10.2015.
Kozieł A., Media XX wieku, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, 29.10.2015.
Wojtaszczyk K., Współczesne systemy polityczne, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, 4.12.2015.