Motywacje do uczestnictwa w wyborach parlamentarnych w 2023 roku na przykładzie uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni
PDF

Słowa kluczowe

ludzie młodzi
motywacja
wybory
adolescencja
alienacja społeczna
obywatelstwo pasywne

Jak cytować

Sokolski, M., & Jankiewicz, Z. (2023). Motywacje do uczestnictwa w wyborach parlamentarnych w 2023 roku na przykładzie uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni. Refleksje. Pismo Naukowe studentów I doktorantów WNPiD UAM, (25), 25–40. https://doi.org/10.14746/r.2023.1.3

Abstrakt

Polskie wybory parlamentarne w 2023 są traktowane i przedstawiane jako najważniejsze od ponad 30 lat. Jednocześnie w przekazie publicznym często podkreśla się rolę młodych w procesie wyboru nowego kierunku rozwoju dla Polski. Współczesne warunki politycznie, które charakteryzują się wysoce emocjonalną debatą polityczną, wpływają na podejmowane przez najmłodszych wyborców decyzje wyborcze. Badanie podejmuje problematykę adolescentów i ich wiedzy okołopolitycznej, zainteresowania polityką i potencjalnego uczestnictwa w wyborach w 2023 roku. Grupę badawczą stanowią uczniowie w wieku od 17 do 19 r.ż. z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Romana Abrahama we Wrześni (n = 213). Okazuje się, że badana grupa ma charakter niezwykle niejednorodny, z jednej strony, są to osoby o wysokim poziomie wiedzy, które interesują się polityką, z drugiej jednak, należą do tej grupy osoby, które charakteryzują się brakiem wiedzy politycznej. Mimo tak wyraźnych różnic większość badanych deklaruje swoje czynne uczestnictwo w wyborach w październiku 2023 r.

https://doi.org/10.14746/r.2023.1.3
PDF

Bibliografia

Aleksiejuk E. (2015), Wpływ relacji rodzicielskich na wychowanie i kształtowanie się tożsamości dziecka, Nova Socialna Edukacia Cloveka, s. 166–172.

Atroszko B. (2014), Wpływ szkoły na bierność polityczną ludzi młodych w Polsce, „Świat Idei i Polityki”, tom XIII, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, s. 97–116. DOI: https://doi.org/10.15804/siip201407

Bäcker R. (2016), Metodologia badań politologicznych, Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych, Warszawa.

Bereźnicka M. (2014), Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków.

Broszura Czy młodzi Polacy głosują w wyborach do Parlamentu Europejskiego?, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2618/Czy_mlodzi_glosuja.pdf?sequence=1, 8.05.2023.

Bunt nastolatków, https://psychoterapiacotam.pl/bunt-nastolatkow/, 8.05.2023.

Dąbrowska-Prokopowska E., Nowacki G. (2020), Młodzi, gniewni i zagubieni, czyli o aktywności politycznej pokolenia Z we współczesnej Polsce, Trzeci Sektor, Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich, s. 64–79.

Krzywosz-Rynkiewicz B., Zalewska M. A. (2015), Aktywność obywatelska polskiej młodzieży w relacji do innych Europejczyków i w zależności od fazy adolescencji, „Psychologia Rozwojowa”, tom 20, s. 11–23.

Marzęcki R. (2020), Młodzi ludzie mogą wnieść do polityki nową jakość. W 2023 roku mają ostatnią szansę, https://klubjagiellonski.pl/2020/09/15/mlodzi-mogawniesc-do-polityki-nowa-jakosc-w-2023-roku-maja-ostatnia-szanse/, 8.05.2023.

Nikołajew J., Leśniewska G. (2013), Podejmowanie decyzji i osiąganie celów w życiu rodzinnym, „Management and Business Administration. Central Europe”, vol. 21, nr 1(120), s. 137–144. DOI: https://doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.52

Obuchowska I. (2002), Adolescencja, w: Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 163–201.

Political Cognition Lab (2019), Raport Wiedza polityczna i zainteresowanie polityką młodych Polaków. Analizy z pierwszej fali badania podłużnego: reprezentatywna próba młodych Polaków, http://politicalcognition.psych.pan.pl/images/Raporty/Raport_zainteresowanie_i_wiedza.pdf, Polska Akademia Nauk.

Rozwój psychofizyczny w okresie dojrzewania płciowego i dorastania, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojspoleczny/75944,rozwojpsychospoleczny-w-okresie-dojrzewania-plciowego-i-dorastania, 8.05.2023.

Sears D. O., Levy S. (2008), Rozwój polityczny w okresie dzieciństwa i w wieku dorosłym, w: Psychologia polityczna, red. D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis, 55–100, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Siwko M. (2013), Aktywność polityczna młodzieży w ujęciu teoretycznym, w: Młodzi i polityka, red. M. Górka, J. Prokopiuk, Politechnika Koszalińska, Koszalin, s. 41–55.

Szacki W. (2023), Trwa wyborcza bitwa na partyjne mity. Nie muszą być prawdziwe. Na razie jest remis, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/22115-32,1,trwa-wyborcza-bitwa-na-partyjne-mity-nie-musza-byc-prawdziwe-narazie-jest-remis.read, 9.05.2023.

Śledzińska K. (2012), Hipokryzja i narracja symboliczna w polityce, Seminare. Poszukiwania naukowe 2, s. 113–122. DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2012.32.09

Śpiewak P. (2001), Państwo bez obywateli, „Tygodnik Powszechny”.

Turska-Kawa B. (2016), Nadzieja podstawowa i orientacja pozytywna jako predyktory zaangażowania politycznego młodych, „Przegląd Politologiczny”, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 7–20. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2016.21.1.1

Woźniak-Zapór M. (2017), Fake news - niebezpieczeństwo w mediach, „Bezpieczeństwo: Teoria i Praktyka”, nr 4, Wydawnictwo Krakowskiej Akademii Nauk im. Frycza Modrzewskiego, Kraków, s. 99–108.

Zalewska A. M., Krzywosz-Rynkiewicz B. (2011), Psychologiczne portrety młodych obywateli, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.