Abstrakt
Na uwagę zasługuje fakt, że niektóre wymiary kultury powstające w ostatnich latach w Korei Południowej są coraz bardziej popularne w skali światowej. Niniejszy artykuł przedstawia globalny sukces webtoonów czyli koreańskich komiksów internetowych – jako narzędzi soft power, czyli zdolności państwa do wywierania wpływu na innych dzięki atrakcyjności własnej kultury. W tym ujęciu kulturę należy rozumieć jako jeden z zasobów soft power, czyli miękkiej siły – która może wypełniać określone role w polu polityki zagranicznej państwa, a w szczególności może pozytywnie realizować zadanie zwiększania wpływów takiego państwa. Wzmacnianie miękkiej siły poprzez promocję kultury popularnej może przynosić tego rodzaju korzyści. Korea Południowa z powodzeniem promuje swoją popkulturę globalnie, wzbudzając zainteresowanie przedstawicieli innych państw. Celem niniejszego artykułu jest opisanie jak rozwinęły się koreańskie komiksy cyfrowe – webtoons na przestrzeni lat oraz przeanalizowanie w jaki sposób webtoony stały się źródłem dla transmedia storytelling. Omówienie w jaki sposób snack culture przyczyniło się do rozwoju webtoonów, czyli o przekształceniu webtoonu w koreański serial lub film. Koreańskie komiksy internetowe stały się popularne na całym świecie, dzięki dobrej dostępności dla czytelników, różnorodnym gatunkom i wciągającej fabule. Nowe sposoby komunikacji, rozwój transportu i technologii zrewolucjonizowały światowe rynki i radykalnie zwiększyły handel, ponieważ spadające koszty umożliwiają mniejszym państwom i ponadnarodowym korporacjom tanią i wydajną wymianę towarów i informacji (Nye, 1990, s. 161–162).
Bibliografia
daykorean (2023), Manhwa – Korean comics for entertainment and learning, https://www.90daykorean.com/manhwa/, 30.04.2023.
Appadurai A. (1996), Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Becoming Webtoon (2023), https://headerbidding.co/becoming-webtoon/, 25.06.2023.
Cho H. (2016), The webtoon: a new form for graphic narrative, “The Comics Journal”, Stany Zjednoczone, https://www.tcj.com/the-webtoon-a-new-form-forgraphic-narrative/, 30.04.2023.
Eisner W. (2008), Comics and Sequential Art: Principles and Practices from the Legendary Cartoonist, W.W. Norton, Nowy York.
Jang W. (2017), Webtoon as a new korean wave in the proces of glocalization, https:// barnettcenter.osu.edu/sites/default/files/2019-08/webtoon_as_a_new_korean_wave.pdf, 30.04.2023. DOI: https://doi.org/10.13185/KK2017.02908
Jeong K. (2020), Webtoons Go Viral?: The Globalization Processes of Korean Digital Comics, https://accesson.kr/kj/assets/pdf/8510/journal-60-1-71.pdf, 30.04.2023.
Kattenbelt C. (2008), Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships, Holandia, Culture, language and represntation ISSN 1697-7750, vol. VI, Cultural Studies Journal of Universitat Jaume I, https://core.ac.uk/download/pdf/39085592.pdf, 30.04.2023.
Kim J., Yu J. (2019), Platformizing Webtoons: The Impact on Creative and Digital Labor in South Korea, “Social Media + Society”, October–December 2019, s. 1–11, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2056305119880174, 30.04.2023.
Koh D.Y. (2019), (Un)making the “Korean” Astro Boy Atom, Korea Południowa, “Korea Journal”, vol. 52, nr 1, s. 171–205, https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeId=NODE09375471, 30.04.2023.
Krajewski M. (2005), Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Manhwa (2023), https://www.cyberdefinitions.com/definitions/MANHWA.html, 24.06.2023.
Martins C. (2019), Transmedia storytelling e webtoons: velhos mundos em roupagens novas Transmedia storytelling and webtoons: old worlds in new clothes, https://www.researchgate.net/publication/336011834_Transmedia_storytelling_e_webtoons_velhos_mundos_em_roupagens_novas_Transmedia_storytelling_and_webtoons_old_worlds_in_new_clothes, 25.06.2023.
McCloud S. (2010), Reinventing Comics: How Imagination and Technology are Revolutionizing an Art Form, Perennial, Nowy York.
McKinney DW. (2020), Riding the Wave: The Steady Rise of Korean Manhwa, https:// lareviewofbooks.org/article/riding-the-wave-the-steady-rise-of-korean-manhwa/, 24.06.2023.
Ministry of Culture, Sports and Tourism and Korean Culture and Information Service (2023), Hallyu (Korean Wave), https://www.korea.net/AboutKorea/Cultureand-the-Arts/Hallyu, 30.04.2023.
Nye J. S. (1990), Soft Power, “Foreign Policy”, nr 80, https://www.jstor.org/stable/1148580, 23.06.2023. DOI: https://doi.org/10.2307/1148580
Park J. (2022), The Current Status of the Webtoon Industry and Implications for Global Expansion, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4322932, 26.06.2023. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4322932
Salkowitz R. (2022), Webtoon Is Paying Its Creators Millions To Make Mobile Comics, https://www.forbes.com/sites/robsalkowitz/2022/07/18/webtoonis-paying-its-creators-millions-to-make-mobile-comics/?sh=2861ea5913b9, 30.04.2023.
Statista (2020), Leading platforms to consume webtoons in South Korea in 2019, by number of page views, https://www.statista.com/statistics/1261649/leadingwebtoon-platforms-by-page-view-number/, 30.04.2023.
The Korean Animation Industry in the Global Stage (2023), https://www.d8aspring.com/eye-on-asia/the-korean-animation-industry-in-the-global-stage, 24.06.2023.
Top Korean Webtoon Sites to Check Out – Manhwa Websites (2023), https://seoulspace.com/top-korean-webtoon-sites-to-check-out-manhwa-websites/, 24.06.2023.
Transmedia Storytelling in 2021 (2021), https://targetinternet.com/resources/transmedia-storytelling-in-2021/, 30.04.2023.
Webtoon Naver (2023), https://www.webtoons.com/en/, 30.04.2023.
Webtoon Kakao (2023), https://webtoon.kakao.com/, 30.04.2023.
Webtoon Lezhin (2023), https://www.lezhinus.com/en, 30.04.2023.
Yong Jin D. (2019a), Snack Culture’s Dream of Big-Screen Culture: Korean Webtoons’ Transmedia Storytelling, “International Journal of Communication” 13(2019), Canada, https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:5NzqHjvyaOIJ:https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/download/10004/2647&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl,30.04.2023.
Yong Jin D. (2019b), Korean Webtoonist Yoon Tae Ho: History, Webtoon Industry, and Transmedia Storytelling, “International Journal of Communication” 13 (2019), Canada, https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/10015/2653, 30.04.2023.