Abstrakt
Technologie określane jako sztuczna inteligencja – AI w istotnym stopniu wpływają na zmiany szeroko rozumianego przemysłu muzycznego w jego wymiarze popkulturowym. Nie inaczej wygląda sytuacja w branży muzycznej w Republice Korei, gdzie K-pop, czyli muzyka popularna, zyskuje coraz większą rozpoznawalność w wymiarze globalnym, a wykorzystanie sztucznej inteligencji odgrywa tutaj kluczową rolę, przyczyniając się do dynamicznego rozwoju tego sektora. Dlatego celem niniejszej pracy jest zbadanie, w jaki sposób rozwój sztucznej inteligencji kształtuje południowokoreański przemysł muzyczny oraz jakie to przyniesie skutki dla przyszłości K-popu. W artykule wykorzystano metodę analizy porównawczej do zestawienia rzeczywistych grup muzycznych z wirtualnymi. Zastosowano także metodę studium przypadku, aby przeanalizować kampanię promocyjną z użyciem aplikacji specjalizujących się w komunikacji między wykonawcami a fanami. Dodatkowo artykuł odnosi się do wyzwań natury społecznej i etycznej związanych z rosnącym wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Bibliografia
BIG HIT MUSIC / HYBE (2022), BTS, https://ibighit.com/bts/eng/profile/, 28.07.2024.
Bodegon-Hikino K. (2020), Everything to know about Riot Games’ virtual K-pop group K/DA and their debut EP, https://www.bandwagon.asia/articles/riot-games-league-of-legends-k-pop-k-da-ahri-akali-evelynn-kaisa-true-damage-seraphine-collaboration-all-out-debut-ep-2020, 29.07.2024.
Botha P. A. (2019), A mind model for intelligent machine innovation using future thinking principles, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JMTM-01-2018-0021/full/html, 13.03.2024.
Choi J. (2023), How virtual idol group Mave: took Korea by storm, https://asianews.network/how-virtual-idol-group-mave-took-korea-by-storm/, 29.07.2024.
Czym jest sztuczna inteligencja (2024), https://www.gov.pl/web/ai/czym-jest-sztuczna-inteligencja2, 24.07.2024.
Dennis M. (2024), Marvin Minsky. American scientist, https://www.britannica.com/biography/Marvin-Lee-Minsky, 11.03.2024.
Goczyła K. (2018), Sztuczna inteligencja – oksymoron czy oczywistość?, https://mostwiedzy.pl/pl/publication/sztuczna-inteligencja-oksymoron-czy-oczywistosc,146094-1, 26.07.2024.
Hallyu Korean Wave (2024), https://www.korea.net/AboutKorea/Culture-and-the-Arts/Hallyu, 11.03.2024.
Komisja Europejska (2018), A definition of Artificial Intelligence: main capabilities and scientific disciplines, https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/definition-artificial-intelligence-main-capabilities-and-scientific-disciplines, 11.03.2024.
Kprofiles (2024), SUPERKIND Members Profile, https://kprofiles.com/superkind-members-profile/, 11.03.2024.
Kwon J., Watson I. (2023), ‘The only thing we can’t do is sign autographs’: The rise of virtual K-pop bands, https://edition.cnn.com/style/kpop-virtual-bands-ai-intl-hnk/index.html, 8.05.2024.
Luna E. (2022), A guide to K-pop fan apps, https://mashable.com/article/k-pop-apps-weverse-universe-lysn-bubble, 24.07.2024.
Meet Mave:, the AI-powered K-pop girl group that look almost human and speak four languages (2023), https://www.scmp.com/lifestyle/entertainment/article/3213720/meet-mave-ai-powered-k-pop-girl-group-look-almost-human-and-speak-four-languages, 8.05.2024.
Mirsky Y., Lee W. (2021), The Creation and Detection of Deepfakes: A Survey, https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3425780, 8.05.2024.
NCSOFT (2023), NCSOFT Unveils Key Content of ‘UNIVERSE’, Combining IT Technologies, https://kr.ncsoft.com/en/pr/newsDetail/4634.do, 11.03.2024.
Nye J. Jr. (2004), Soft Power: The Means to Success in World Politics.
OECD (2024), Artificial intelligence, https://www.oecd.org/digital/artificial-intelligence/, 11.03.2024.
OECD.AI (2024), OECD Framework for the Classification of AI Systems: a tool for effective AI policies, https://oecd.ai/en/classification, 24.07.2024.
Olszewski M. (2023), Sztuczna inteligencja a kreatywność – czy twórców zastąpią twórcze roboty?, https://noautomata.com/sztuczna-inteligencja-a-kreatywnosc-czy-tworcow-zastapia-tworcze-roboty/, 13.03.2024.
Otoo G. (2023), AI in K-Pop: A Reflection of South Korea’s Technological Prowess for a New Era in Entertainment, https://www.linkedin.com/pulse/ai-k-pop-reflection-south-koreas-technological-prowess-georgette-otoo, 8.05.2024.
Raeburn B. (2021), SM Entertainment and JYP Entertainment team up to develop dear u bubble service, https://www.bandwagon.asia/articles/sm-entertainment-and-jyp-entertainment-team-up-to-develop-dear-u-bubble-service, 27.07.2024.
Seoulspace (2023), ETERN! TY – The Best Virtual Kpop Girl Group, https://seoulspace.com/eternty-the-best-virtual-kpop-girl-group/, 29.07.2024.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Weronika Wolna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.